دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان

فهرست مطالب

ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان

ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان : بریس ارتودنسی نامرئی به طور سفارشی از مواد پلاستیک شفاف برای مرتب کردن دندان‌های نوجوانان و بزرگسالان تهیه می‌شود. چون در ساخت بریس‌های ارتودنسی نامرئی از پلاستیک شفاف استفاده می‌شود، این بریس‌ها جلب توجه نمی‌کند و اکثر اطرفیان حتی متوجه نمی‌شوند که فرزندتان تحت درمان ارتودنسی است.

به علاوه چون بریس‌های ارتودنسی نامرئی متحرک است، ذرات غذا پشت آنها گیر نمی‎کند؛ همچنین چون از سیم‌های فلزی در آن استفاده نمی‌شود، لثه‌ها تحریک نمی‌شود. ارتودنسی نامرئی دندان‌ها را به آهستگی حرکت می‌دهد و روشی مناسب برای مرتب کردن دندان‌های نوجوانان به شمار می‌رود.

 

ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان

 

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

متخصصین توصیه می‌کنند وضعیت دندان‌های کودکان و مرتب بودن آنها در سنین پایین بررسی شود، چون مشکلات ارتودنسی را می‌توان پیش از درآمدن دندان‌های دائمی تشخیص داد.

چنانچه مشکلات مربوط به نامرتب بودن دندان‌ها در این مرحله تشخیص داده شود، معمولاً می‌توان آنها را پیش از آن که آسیب دائمی به سلامت دهان و دندان‌های کودک بزنند، با موفقیت درمان کرد.

متخصصین ارتودنسي درمان با ارتودنسی نامرئی را به نوجوانانی ارائه می‌دهند که تمایل دارند دندان‌های خود را بدون جلب توجه همکلاسی‌های خود ردیف و مرتب کنند، اما ارتودنسی نامرئی را برای کودکان پیشنهاد نمی‌دهند.

مشکلات قابل درمان با ارتودنسی نامرئی


صاف کردن دندان‌های کج و نامرتب تنها کاربرد ارتودنسی نیست، این درمان برای اصلاح اوربایت، اصلاح طرح لبخند و رفع افتادگی و جلو آمدن چانه نیز کاربرد دارد. مرتب بودن دندان‌ها و هم‌محور بودن فک‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها ضروری است.

ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان

بررسی مناسب بودن ارتودنسی نامرئی برای کودکان


از آنجایی که پلاک‌های شفاف ارتودنسی نامرئی کاملاً راحت و تقریباً غیرقابل مشاهده است، انتخاب مناسبی برای بزرگسالان و نوجوانان محسوب می‌شود. اما متاسفانه ارتودنسی نامرئی برای همه مناسب نیست و کودکان بهتر است از روش‌های قدیمی ارتودنسی نامرئی استفاده کنند. ارتودنسی نامرئی به دلایل زیر برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود:

  • ما ارتودنسی نامرئی را به دلیل سن پایین کودکان توصیه نمی‌کنیم، چون کودکان بازیگوش معمولاً یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند مسئولیت مراقبت از پلاک‌های متحرک ارتودنسی را قبول کنند.
  • کودکان پلاک‌ها را بدون اجازه درمی‌آورند. کافی است اندکی احساس ناراحتی یا درد کنند تا آن‌قدر نق بزنند که در نهایت اطرافیان کلافه شوند و پلاک را در بیاورند.
  • خارج کردن پلاک علاوه بر این که روند درمان را طولانی می‌کند به دندان‌ها نیز آسیب می‌زند.
  • متحرک بودن پلاک‌های ارتودنسی نامرئی به معنای این نیست که می‌توان به میل خود زمانبندی درمان را تغییر داد. پلاک متحرک باید در تمام ساعات شبانه روز در دهان باشد و صرفاً هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن و کشیدن نخ دندان درآورده شود، در غیر این صورت درمان طولانی‌تر می‌شود یا حتی پیشرفت به دست آمده از بین می‌رود و دندان‌ها به وضعیت اول برمی‌گردد.
  • از این گذشته احتمال این که کودکان پلاک متحرک را هنگام بازی کردن گم کنند یا به آن آسیب بزنند، زیاد است. گم کردن یا آسیب دیدن پلاک، درمان را طولانی‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند.

 

11

 

مزایای ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان


ارتودنسی نامرئی در مقایسه با بریس‌های فلزی از مزایای متعددی برخوردار است که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

  • نامرئی و متحرک بودن پلاک‌ها این اجازه را به نوجوانان می‌دهد تا هنگام غذا خوردن راحت باشند.
  • حذف مشکل شکستن براکت یا آزاردهنده بودن سیم‌ها
  • از آنجایی که پلاک‌های ارتودنسی نامرئی متحرک است، می‌توان آنها را هنگام مسواک زدن از دهان خارج کرد. به این ترتیب بهداشت دهان و دندان بهتر رعایت می‌شود.
  • این پلاک‌ها راحت هستند و چون سیمی در ساخت آنها به کار برده نشده است، سایش ایجاد نمی‌کنند.
  • چون از سیم و فلز استفاده نمی‌شود، زمان حضور بیمار در مطب برای تنظیم پلاک کاهش می‌یابد.
  • دندان پیش از درمان با دوربین‌ سه‌بعدی اسکن می‌شود. به این ترتیب نیازی به قالب‌گیری قدیمی با گچ نیست و مدل تهیه شده دقت بسیار بالاتری دارد.
  • ارتودنسی نامرئی این اجازه را به بیمار می‌دهد تا طرح درمانی خود و وضعیت نهایی دندان‌ها را پیش از شروع درمان به صورت مجازی ببیند.
  • ارتودنسی نامرئی این اجازه را به نوجوانان علاقه‌مند به ورزش‌های پربرخورد می‌دهد تا بدون نگرانی از بریده شدن دهان با براکت‌های تیز همچنان بریس را در دهان داشته باشند. به علاوه اگر استفاده از محافظ دهان لازم باشد، به سادگی می‌توان پلاک را از دهان خارج و محافظ را جایگزین آن کرد.

ارتودنسی نامرئی


درمان پس از مشاوره با متخصصین ارتودنسی معمولاً با گرفتن عکس‌های تشخیصی از دندان‌های بیمار، رادیولوژی اولیه و قالب‌گیری از دهان شروع می‌شود. دندان‌های عقل یا به هم فشرده در صورت لزوم برای ایجاد کردن فضا کشیده می‌شود.

متخصصین ارتودنسی مجموعه‌ای از پلاک‌های پلاستیکی شفاف را تهیه می‌کنند که از آنها به ترتیب طی یک دوره معمولاً یک تا دو ساله استفاده می‌شود تا در نهایت لبخندی زیبا بر لبان بیمار نقش بندد.

w1

ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان

ساز و کار عملکرد ارتودنسی نامرئی


هر پلاک باید به طور دائم به مدت دو هفته استفاده شود و فقط هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خارج شود.

درمان با تعویض هر پلاک به مرحله بعدی می‌رود، دندان‌ها هفته به هفته به تدریج و کم کم حرکت داده می‌شود تا در نهایت ردیف و مرتب شود. بیمار باید هر ۶ هفته یک بار به کلینیک مراجعه کند تا پیشرفت درمان بررسی شود.

متوسط زمان کل درمان ۹ تا ۱۵ ماه است و بیمار معمولاً از ۱۸  تا ۳۰ پلاک استفاده می‌کند. البته این تعداد در هر مورد متغیر است.

w2

مراقبت از ارتودنسی نامرئی و بهداشت دهان


از فرزند خود بخواهید بهداشت دهان و دندان را طبق معمول رعایت کند، حتماً دندان‌ها را قبل از خواب مسواک بزند و تمیز کردن پلاک را فراموش نکند. البته خوشبختانه در ارتودنسی نامرئی دردسر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بین براکت‌ها و سیم‌ها وجود ندارد و در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ضروری است. کشیدن نخ دندان صرف نظر از پلاک موجود در دهان اجباری است. به علاوه می‌توان برای تمیز کردن ناحیه‌ی زیر بریس از ژل تمیز کننده استفاده کرد، چون این ناحیه‌ها بیشتر مستعد دیکلسیفه شدن (از دست دادن کلسیم) است.

هزینه ارتودنسی نامرئی برای کودکان و نوجوانان


هزینه ارتودنسی نامرئی تقریباً اندازه روش‌های قدیمی ارتودنسی است. اکثر بیماران باید پس از اتمام درمان از نگهدارنده نیز استفاده کنند، که آن هم شفاف است.

مشاوره ارتودنسی نامرئی


w3

ارتودنسی نامرئی ارزان نیست و شاید یافتن مراکز ارائه دهنده این درمان دشوار باشد.

اما با توجه به مزایای آن به نظر می‌رسد که ارزش سرمایه گذاری و جستجو را داشته باشد. قابل مشاهده نبودن بریس‌های ارتودنسی نامرئی یکی از مزایای شاخص این نوع ارتودنسی است که نوجوانان و همچنین بزرگسالان را از توجه ناخوشایند اطرافیان رهایی می‌بخشد.

ارتودنسی نامرئی روشی مناسب برای مرتب کردن دندان‌ها به شمار می‌رود، که هر چند ممکن است در ابتدا قدری ناراحت کننده باشد، اما بدون شک ناراحت کننده‌تر از بریس‌های فلزی نیست. هزینه ارتودنسی نامرئی اندکی بالاتر از دیگر روش‌های ارتودنسی است، اما مزایای متعدد آن ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد.

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات