دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان

فهرست مطالب

جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان جدیدترین روش، هزینه و عوارض

از آنجایی که باکتری‌های دندانی دائماً در حال ایجاد لایه‌ای نازک تحت عنوان پلاک پیرامون دندان‌ها و لثه‌ی کودکان هستند، عمل جرم‌ گیری و صیقل‌دهی باید بطور منظم انجام شود. این لایه از پلاک نهایتاً با جذب مواد معدنی موجود در بزاق دهان رسوبات سختی را تحت عنوان جرم یا سنگ برروی دندان‌ها ایجاد می‌کند. در صورتیکه این عارضه بدون درمان رها شود، سرانجام این باکتری‌ها میزبانی برای مشکلاتی دندانی، از قبیل پوسیدگی‌های دندان و مشکلات لثه، در کودکان خواهند بود. ( جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان )

 

جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان

 

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

کار پاکسازی پلاک‌های دندانی، با استفاده از جرم‌گیرهای مخصوصی آغاز می‌شود. برای این کار، متخصص بهداشت دهان و دندان، با استفاده از این ابزارهای دندانی کوچک، عملی شبیه به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را برروی دندان‌های کودک شما انجام می‌دهد. ( جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان ) همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی حفظ سلامت دندان با استفاده از مسواک و نخ دندان و عادات صحیح پاکسازی دندان‌ها به کودک ارائه خواهد شد.

 

1d

پلاک و جرم چیست؟


2d

پلاک ماده‌ای نرم و چسبنده است که بر روی دندان‌های کودک شما ایجاد می‌شود. این ماده عمدتاً از باکتری‌ها تشکیل می‌شود. باکتری‌های موجود در پلاک از قند موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها تغذیه کرده و ماده‌ای اسیدی را از خود تولید می‌کنند. این اسید با انحلال لایه‌ی سطحی دندان کودک، دندان‌های او را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

در صورتی که این عمل مرتباً در دهان اتفاق بیافتد، منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. در صورت تشکیل پلاک‌های دندانی، باکتری‌های موجود در آن قادر به ایجاد بیماری‌های لثه، زخم و عفونت آن نیز خواهند بود. با سخت شدن پلاک، جرم ایجاد می‌شود که پاکسازی آن با استفاده از مسواک بسیار دشوار خواهد بود.

جرم‌گیری و صیقل دادن چیست؟


3d

امکان رفع جرم دندان از طریق مسواک زدن به دندان‌های کودک وجود ندارد، ولی یک دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان می‌تواند با استفاده از ابزاری ویژه، تحت عنوان جرم‌گیر، اقدام به جرم گیری آن‌ها کند. متخصص بهداشت دهان و دندان و دندانپزشک قادر به صیقل دادن به دندان‌های کودک شما نیز هستند.

این کار لکه‌های ناشی از قهوه، چای را از بین می‌برد و امکان چسبیدن پلاک‌ها به دندان‌های کودک را دشوارتر می‌کند. اگر کودک شما دندان‌های خود را بطور کامل در منزل تمیز نگه می‌دارد، انجام عمل جرم گیری دندانهای او به زمان کمتری نیاز خواهد داشت.

فواید جرم‌گیری و صیقل دادن


جرم‌ گیری و صیقل‌دهی به دندان‌ها توده‌هایی از باکتری را که دائماً پیرامون دندان‌ها و لثه‌های کودک تشکیل می‌شوند، از بین می‌برد. رعایت منظم بهداشت دهان و دندان برای پیشگیری از مشکلات معمول دهانی مانند پوسیدگی دندان‌ها و مشکلات لثه‌ها، بسیار ضروریست. این عمل همچنین ظاهری تمیزتر و درخشان‌تر را برای دندان‌ها به همراه خواهد داشت.

فرایند پاکسازی دندان


ابتدا معاینات و بررسی‌های لازم از شرایط دندان انجام می‌شود. سپس عمل جرم‌ گیری از دندان با استفاده از امواجی فراصوت به آرامی انجام می‌شود. انجام این کار با استفاده از ذره‌بین‌های دندانپزشکی ویژه‌ای انجام می‌شود که علاوه بر بزرگ‌‌نمایی حوزه‌ی دید دندانپزشک، دقت و آرامش را در انجام عمل جرم‌گیری افزایش می‌دهد. سپس با استفاده از نخ دندان و صیقل‌دهی به دندان‌ها، مابقی پلاک‌ها پاکسازی می‌شوند.

فرایند جرم‌گیری

4d

از یک جرم‌گیر التراسونیک برای جرم گیری آرام پلاک‌ها و جرم‌ها در طی عمل جرم‌ گیری استفاده می‌شود. این ابزار دندانپزشکی، دارای سری جرم‌گیری کوچکی است که ارتعاشات نرم مافوق صوتی را برای شل کردن جرم‌های سخت، از خود تولید می‌کند. علاوه بر این جریان آب نیز از این ابزار خارج می‌شود تا باقی‌مانده‌ها را شستشو دهد.

یک جرم‌گیر التراسونیک، در مقایسه با ابزارهای جرم‌ گیری معمولی و کورت، از کارایی بیشتری در پاکسازی جرم‌های دندانی بهره‌مند است و سطح راحتی بالاتری را برای بیمار فراهم می‌کند. عمل جرم‌ گیری، نواحی زیر و بالای خط لثه را تمیز می‌کند. اگر کودک شما به بیماری لثه مبتلا باشد، ممکن است به انجام جرم‌گیری‌های عمیق‌تری در اطراف ریشه‌های دندان‌ها نیاز باشد.

فرایند صیقل دادن

6d

پس از اتمام فرایند جرم‌گیری، عمل صیقل‌دهی به منظور پاکسازی لکه‌های بیرونی و صاف کردن و درخشان کردن دندان‌های کودک انجام می‌شود. برای این کار دندانپزشک از نوعی مسواک دوار و یا یک صیقل‌دهنده‌ی پلاستیکی همراه با خمیردندانی مخصوص استفاده می‌کند. ابزاری فنجان مانند پلاستیکی و نرم برای چرخاندن ماده‌ی خمیر دندان مانند در اطراف سطح دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از اتمام عمل صیقل‌دهی، رنگ طبیعی دندان خود را نمایان خواهد ساخت. ( جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان )

ابزارهای مختلف مورد استفاده در پاکسازی دندان


متخصصین بهداشت دهان و دندان و دندانپزشکان معمولاً از دو نوع ابزار مخصوص برای جرم‌گیری استفاده می‌کنند:

جرم‌گیرهای دستی

8d

جرم‌گیرهای دستی، ابزارهایی فلزی هستند که در اشکال و ابعاد مختلفی، برای دستیابی به بخش‌های مختلف دندان‌ها، طراحی شده‌اند. به همین دلیل دیده می‌شود که مکرراً متخصص بهداشت دهان و دندان و یا دندانپزشک، این ابزار را تغییر می‌دهد.

جرم‌گیرهای برقی

7d

جرم‌گیرهای برقی از یک سَری مرتعش بسیار سریع در یک جریان آب استفاده می‌کنند. آب جمع شده در دهان کودک با استفاده از یک دستگاه مکش کوچک تخلیه می‌شود. همراه با جرم‌گیر برقی، یک جرم‌گیر دستی نیز برای بررسی پاکسازی کامل دندان‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صیقل دادن دندان با استفاده از جریان هوا

9d

در این روش، به جای مواد شیمیایی، از شیوه‌ای مکانیکی برای جرم گیری استفاده می‌شود. در این روش از جریان عمودی هوایی فشرده برای پاکسازی لکه‌ها و آثار روی دندان استفاده می‌شود و ظاهری تمیز و بسیار سفیدتر را برای لبخند ایجاد می‌کند. ( جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان )  موادی که در این روش برای جرم گیری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از رایحه‌ای خوشایند برخودارند.

هزینه‌ی جرم‌گیری و صیقل‌ دادن دندان‌ها


شما می‌توانید در طی جلسه‌ی مشاوره‌ای که انجام می‌شود، در مورد روش‌های درمانی مناسب برای کودک خود، هزینه‌های انجام این روش‌ها و هزینه‌های دیگر با دندانپزشک صحبت کنید.

تعهد بیمه‌های درمانی

حتما به منظور بررسی میزان پوشش‌دهی دندانی بیمه‌ی درمانی کودک خود، با مشاورین بیمه تماس بگیرید. مشاورین مراقبتی ما با تسلط بر جزئیات تعهدات بیمه‌های درمانی، در ثبت و ارسال فرم‌های مربوطه به شرکت‌های بیمه شما را یاری خواهند داد.

سؤالات رایج


آیا جرم‌گیری و صیقل‌دهی مکرر به دندان‌های کودک، باعث وارد آمدن آسیب به آن‌ها می‌شود؟

این شیوه‌ی درمانی کاملاً ایمن بوده و هیچگونه آسیبی برای دندان بهمراه نخواهد داشت. ابزاری که برای انجام این کار استفاده می‌شوند، منحصراً برای پاکسازی جرم‌های سخت بدون آسیب رساندن به سطح دندان طراحی شده‌اند.

انجام جرم‌ گیری و صیقل‌دهی به دندان‌ها، هر چند وقت یکبار باید برای کودکان انجام شود؟

دفعات تکرار عمل به نیازهای فرد بستگی دارد. برای اکثر مردم،عملیات منظم نگهداشت دندان‌ها، جرم‌گیری و صیقل‌دهی به آن‌ها، هر ۴ تا ۶ ماه یک مرتبه باید انجام شود.

چرا با وجود اینکه کودک بخوبی در منزل از دندان‌های خود مراقبت می‌کند، انجام جرم‌ گیری و صیقل‌دهی به دندان‌ها ضروریست؟

عمل پاکسازی جرم‌های سخت دندانی، در منزل و با استفاده از مسواک زدن ساده امکان‌پذیر نمی‌باشد. هرچند حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان در پیشگیری از تشکیل پلاک بسیار ضروریست، ولی با این حال جرم‌ گیری و صیقل‌دهی به دندان برای از بین بردن روسوبات تشکیل شده لازم خواهد بود.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی – جرم گیری و بروساژ دندان در کودکان )

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات