دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

فضا نگه دارنده ها در کودکان

فضا نگه دارنده ها در کودکان : طبق توصیه متخصص دندانپزشکی اطفال هنگامی که دندان های شیری کودک از دست برود ، در صورتی که دندان اصلی جانشین آن رشد نکرده باشد ، از فضا نگه دارنده ها استفاده می شود ، زیرا هنگامی که دندان های دائمی قصد رشد داشته باشند به دلیل از دست رفتن فضای لازم برای رشد با کمبود فضا مواجه می شوند.

فضا نگه دارنده ها ، از یک یا دو روکش یا حلقه استیل ضد زنگ ساخته شده اند ، رو یا دور دندان های اطراف فضای خالی قرار می گیرند ؛ میله  مربعی شکل ، به آن ها وصل می شود که فضای خالی را پوشش دهد و نگذارد دندان هایی که در اطراف وجود دارند به داخل حرکت کنند.

این سیم ، نیرویی به دندان جلویی یا عقبی وارد می کند تا اجازه ندهد به عقب یا جلو حرکت کند.

اگر فضای مناسب برای رشد دندان های اصلی وجود داشته باشد ، دیگر نیازی نیست در آینده از ارتودنسی استفاده شود.

فضا نگه دارنده ها در کودکان

در چه مواقعی نیاز به استفاده از فضا نگه دارنده ها در کودکان است ؟

نیاز نیست برای تمامی دندان های شیری که می افتند از فضا نگه دارنده ها استفاده کرد.

اگر دندان اصلی قصد دارد خیلی زود جایگزین دندان شیری شود ، نیاز به استفاده از فضا نگه دارنده ها نیست.

دندانپزشک اطفال با استفاده از عکسی که از دهان کودک گرفته می شود ، می گوید که زمان رشد دندان های اصلی چه زمانی است و آیا کودک نیاز به استفاده از فضا نگه دارنده ها دارد یا خیر.

در دندان های جلویی ، نیاز به فضا نگه دارنده ها نیست زیرا جای این دندان ها به ندرت پر می شود.

درصورتی که کودک به طور طبیعی دندان خود را از دست دهد نیاز به فضا نگه دارنده ها نیست ؛ تنها در صورتی از این روش استفاده می شود که دندان شیری کودک از زمان معلوم زودتر بیافتد.

فضا نگه دارنده ها دو دسته هستند : ثابت و غیر ثابت.

دندان های شیری فقط برای جویدن و صحبت کردن نیستند ، این دندان ها از لثه و استخوان فک محافظت می کنند و فضا را برای دندان های دائمی آماده می کنند ؛ زمانی که دندان شیری زودتر بیافتد ؛ برای حفظ فضا ، برای دندان های دائمی باید از فضا نگه دارنده ها  استفاده شود ؛ در غیر این صورت ، فضای خالی به وجود آمده توسط دندان های کناری پر می شود و دندان اصلی فضای لازم برای رشد ندارد و در این شرایط یا کج می شود یا نهفته باقی می ماند.

دلایل افتادن زود هنگام دندان شیری

انواع فضا نگه دارنده ها

فضا نگه دارنده ها از استیل ضد زنگ يا اكريل ساخته می شوند و به صورت ثابت یا متحرک می باشند.

در بعضی شرایط فضا نگهدار به دندان کناری چسبانده می شود ، به این نوع ثابت گفته می شود ؛ زیرا بیمار نمی تواند خود آن را در بیاورد و برای خارج کردن آن ها به دندانپزشک نیاز است.

نوع متحرک آن همانند نگهدارنده ارتودنسی یا همان ریتینر است که در آن از دندان مصنوعی یا قطعه ای پلاستیکی برای پر کردن فضای خالی استفاده می شود ؛ از این نوع زمانی استفاده می شود که محل مورد نظر در معرض دید باشد.

انواع فضا نگهدار ثابت

بند و حلقه یا روکش و حلقه ، در این نوع از سیم استیل استفاده شده است.

دیستال شو ، ابزاری ثابت است که در زیر لثه از آن استفاده می شود ؛ زمان استفاده از این نوع هنگامی است که دندان شیری در جلوی دندانی که هنوز بیرون نزده است ، افتاده باشد.

دندان مصنوعی پارسيل ، از این نوع بیشتر در کودکانی که چندین دندان از دست داده اند ، استفاده می شود.

مراقبت های لازم بعد از درمان با فضا نگه دارنده ها در کودکان

  1. به والدین توصیه می گردد ، از دادن مواد غذایی سفت و چسبناک ؛ از جمله شیرینی ، ته دیگ ، ذرت بو داده و از این قبیل موارد به کودکان خود ، اجتناب نمایند.
  2. کودکان ، باید به رعایت بهداشت دهان و دندان خود ، بسیار اهمیت دهند.
  3. والدین ، باید کودکان خود را آگاه نمایند که از دستکاری و وارد کردن فشار به فضا نگه دارنده ، خودداری نمایند.
  4. والدین ، به هیچ عنوان نباید در رابطه با مراجعه منظم و به موقع به متخصص دندانپزشکی کودکان به منظور بررسی وضعیت فضا نگه دارنده ، سهل انگاری کنند.

پرسش و پاسخ دندانپزشکی کودکان

در ذیل ، به برخی از شایع ترین سوالات والدین ، در رابطه با فضا نگه دارنده ها ، اشاره شده است ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، با ما همراه باشید .

آیا استفاده از فضا نگه دارنده ها در کودکان ، موجب آسیب دیدگی سایر دندان ها می شود ؟

خیر ؛ فضا نگه دارنده ها ، به دندان های دیگر آسیب نمی رسانند ؛ و موجب احساس ناراحتی و درد در کودکان نیز نمی شوند .

مدت زمان استفاده از فضا نگه دارنده ها چقدر است ؟

فضا نگه دارنده ها ، ابزاری دائمی درون دهان نیستند ؛ آن ها ، بلافاصله پس از جوانه زدن دندان های دائمی ، برداشته می شوند .

عوارض فضا نگه دارنده دندان کودکان چیست ؟

در پی انجام روش درمانی فضا نگه دارنده ها در کودکان توسط بهترین متخصص دندانپزشک اطفال ، هیچ گونه خطر و عوارضی آن ها را تهدید نخواهد کرد ؛ بنابراین ، با انتخاب بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان ، دیگر در این باره نگران نباشید .

هزینه فضا نگه دارنده ها در کودکان چقدر است ؟

هزینه فضا نگه دارنده دندان کودکان ، پس از بررسی پارامترهای بسیار توسط متخصص دندانپزشکی اطفال ، مشخص می گردد ؛ به همین علت ، به والدین توصیه می گردد ؛ به منظور اطلاع از هزینه نهایی فضا نگه دارنده دندان در کودکان ، به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایند ؛ ایشان پس از انجام معاینات لازم و بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه آن ، شما را در این باره مطلع خواهند کرد .