دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

وارنیش فلوراید درمانی(تراپی) دندان کودکان

فهرست مطالب

فلوراید درمانی

فلوراید درمانی یک روش دندانپزشکی است که به منظور تقویت مینای دندان با استفاده از فلوراید ارائه می‌گردد. فلوراید معمولاً مستقیماً و به صورت ژل، وارنیش یا کف بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود. این ماده‌ی معدنی طبیعی می‌تواند به تقویت مینای دندان در برابر اسیدهایی که موجب آسیب به آن می‌شوند، کمک کند. بسیاری از بیماران نیازی به فلوراید درمانی ندارند، بنابراین استفاده‌ی منظم از این روش بیشتر برای کودکان و نوجوانانی که دندان‌های آن‌ها همچنان در حال رشد است، ضروری می‌باشد. اشخاص مبتلا به بیماری‌های لثه، خشکی دهان، یا استفاده کنندگان از ابزار دندانی خاص می‌توانند از تاثیرات محافظتی ناشی از فلورایدتراپی بهره‌مند شوند. افرادی که بیشتر از حد معمول دچار پوسیدگی دندان می‌شوند نیز ممکن است انجام منظم روش فلوراید درمانی برای آنها مفید واقع شود.

فلوراید درمانی

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

دندانپزشکان، درمان با وارنیش فلوراید را برای کودکان در هر شش ماه یک بار توصیه می‌کنند. استفاده از فلوراید موضعی بصورت حرفه‌ای موجب محافظت مطلوب و بی‌خطر برای دندان‌ها شده و بیشترین غلظت ممکن فلوراید را فراهم می‌کند.

وارنیش فلوراید توسط دستیاران دندانپزشک ما و با سرعت بالا قابل اجرا می‌باشد، این روش ۴ تا ۶ ساعت بطول می‌انجامد و برای کودکان خردسال نسبت به مسواک زدن با فلوراید بسیار موثرتر است. فلوراید توسط کودکان بلعیده نمی‌شود و در نتیجه موجب ناراحتی معده در آنها نخواهد شد.

نحوه‌ی تاثیر فلوراید


2io

فلوراید با جلوگیری از دمینرالیزاسیون روند پوسیدگی دندان را کند می‌کند. همچنین مینای دندان را در برابر حمله‌ی اسیدی (ناشی از باکتری‌های پلاک) مقاوم‌تر کرده و فرایند تجدید مواد معدنی را تسریع می‌بخشد (تجدید مواد معدنی دندان‌ها با یون‌های فلوراید که سطح دندان را قوی‌تر و غیر قابل حل در اسید می‌کند). فلوراید همچنین مانع متابولیسم باکتریایی (در غلظت‌های بالا) می‌گردد تا اسید کمتری تولید شود.

انواع فلوراید درمانی


دندانپزشکان همچنین می‌توانند فلوراید را بصورت ژل، کف یا وارنیش مورد استفاده قرار دهند. این درمان‌ها حاوی مقادیر بسیار بیشتری از فلورایدی که در خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌هاوجود دارد، می‌باشند. وارنیش‌ها مستقیماً روی دندان‌ها اجرا می‌شوند؛ کف‌ها نیز در داخل محافظ دهان قرار داده شده و به مدت یک تا ۴ دقیقه بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، ژل‌ها را نیز می‌توان مستقیماً بر روی دندان‌ها و یا از طریق محافظ دهان استفاده کرد.

وارنیش فلوراید چیست؟


3io

وارنیش فلوراید، فلوراید موضعی است که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خمیردندان‌های حاوی فلوراید نیز نوع دیگری از فلورایدهای موضعی هستند و هر دو بر روی سطح دندان استفاده می‌شوند.

چرا پزشکان وارنیش فلوراید را توصیه می‌کنند؟


سلامت دندان بخش مهمی از سلامت کلی کودکان می‌باشد. از آنجایی که پزشکان ما به سلامت فرزند شما اهمیت می‌دهند، معاینه‌ی دندان‌ها و استفاده از وارنیش فلوراید در واقع راه حلی برای حفظ سلامت فرزند شما می‌باشد.

فلوراید و بریس


دلیل دیگری برای استفاده از فلوراید زمانی است که فرزندتان در حال انجام درمان ارتودنسی (بریس) می‌باشد. بریس‌ها حفظ مناسب بهداشت دهان و دندان را برای بیماران بسیار سخت می‌کنند. فلوراید می‌تواند مانع از پوسیدگی دندان‌ها حتی با وجود موانع ارتودنسی شود. پوسیدگی در اطراف براکت‌های ارتودنسی به علت تجمع پلاک‌ها در اطراف نواحی که تمیز کردن آنها دشوار است، شایع می‌باشد.

فلوراید و ترمیم دندان‌ها

اگر فرزندتان اخیراً به علت پوسیدگی دندان روش‌های ترمیمی انجام داده باشد، خطر کرم خوردگی دندان بیشتر می‌باشد. فلوراید درمانی روشی عالی برای پیشگیری از پوسیدگی بیشتر در بیمارانی است که مستعد ابتلا به آن می‌باشند و از طرفی به محافظت از مواد پرکننده، روکش یا پل دندان که اخیراً در داخل دهان کار شده‌اند نیز کمک می‌کند.

فلوراید و بهداشت نامناسب دهان و دندان

استفاده‌ی روزانه از نخ دندان همواره توصیه می‌شود با این حال در بسیاری از بیماران اگر بهداشت دهان و دندان مطلوب نباشد، فلوراید گاهی اوقات می‌تواند به کاهش خطر پوسیدگی بین دندان‌های کودکان کمک کند. فلوراید از طریق خنثی کردن اسیر تولید شده توسط باکتری‌های حامل پلاک در دهان عمل می‌کند.

فلوراید و بریس

فلوراید و دندان‌های حساس

فلوراید همچنین در مشکلات مربوط به دندان‌های حساس نیز می‌تواند موثر باشد. رژیم‌های سرشار از غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها، تحلیل یا پسروی لثه‌ها و افزایش مصرف محصولات سفیدکننده همگی موجب حساس شدن دندان‌ها می‌گردند. فلوراید تراپی موجب افزایش مواد معدنی مینای دندان و کاهش حساسیت دندان‌ها می‌شود.

آیا کودکانی که فلوراید تجویزی، ویتامین‌ها یا آب آشامیدنی حاوی فلوراید مصرف می‌کنند نیز باید از وارنیش فلوراید استفاده کنند؟

برخی کودکان نسبت به سایرین بیشتر دچار کرم‌خوردگی دندان می‌شوند. جهت تشخیص بهترین درمان برای فرزندتان با پزشکان ما مشورت نمایید. حتی اگر فرزندتان فلوراید را از منابع دیگری دریافت کند، ممکن است پزشک یا دندانپزشک تشخیص دهد که باید همچنان از وارنیش فلوراید استفاده شود.

موارد منع مصرف وارنیش فلوراید

در صورتی که زخم‌های قابل ملاحظه در دهان یا روی لثه‌ها وجود داشته باشند از وارنیش فلوراید استفاده نمی‌شود. همچنین اگر حساسیت به یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی موجود در وارنیش یا دانه‌ی میوه‌ی کاج وجود داشته باشد، نباید از آن استفاده کرد. در صورت داشتن هر گونه سوال با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

op1

نحوه‌ی تاثیر وارنیش فلوراید


4io

فلوراید موجود در وارنیش بر رشد استخوان‌ها و دندان‌ها تمرکز دارد، به داخل مینای دندان نفوذ کرده و به سخت شدن مینای دندان‌ها پیش از بیرون آمدن کمک می‌کند. فلوراید از ایجاد کرم‌خوردگی پیشگیری می‌کند و از بدتر شدن پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده و یا آن را متوقف می‌کند. اگر پوسیدگی دندان تازه شروع شده باشد می‌تواند موجب ترمیم آن نیز بشود.

آیا وارنیش فلوراید می‌تواند ظاهر دندان‌ها را تغییر دهد؟


6io

برخی انواع وارنیش فلوراید دندان‌ها را با یک غشای زردرنگ می‌پوشانند. انواع دیگر آن سفید بوده و ممکن است کمی دندان‌ها را تیره کنند. این امر طبیعی بوده و موجب آسیب به دندان‌ها نمی‌شود. زمانی که صبح روز بعد وارنیش موجود روی دندان‌ها با مسواک زدن از بین می‌رود، دندان‌ها مجدداً سفید و درخشان خواهند بود.

نحوه استفاده از وارنیش فلوراید


وارنیش فلوراید طبق مراحل زیر اعمال می‌شود:

  •  یک چهارم دندان‌ها با رول پنبه مجزا می‌شوند و با استفاده از هوای فشرده یا گاز پنبه‌ای خشک می‌شوند. از آنجایی که وارنیش در حضور رطوبت قابل استفاده است، خشک کردن بیش از حد ضروری نمی‌باشد.

7io

  • هنگامی که از سیستم تک دوز (single-dose) استفاده می‌شود، وارنیش باید ابتدا به خوبی مخلوط گردد. برای دندان‌های بزرگسالان، ۴/۰ میلی‌متر وارنیش کافی می‌باشد. به علت غلظت بالای فلوراید، باید دقت داشت که بیش از مقدار دوز توصیه شده استفاده نشود.
  •  وارنیش بر روی سطوح خشک دندان‌ها یا سطح برخی دندان‌ها و با استفاده از یک برس یکبار مصرف یا برس موجود در بسته‌بندی محصول اجرا می‌شود. وارنیش باید به صورت یک غشای باریک بر روی دندان‌ها استفاده شود. تنظیم زمانی خاصی وجود ندارد زیرا وارنیش در تماس با بزاق دهان خود را می‌گیرد. پس از اجرای وارنیش، می‌توان رول‌های پنبه را برداشت و این عمل را برای ربع بعدی دندان‌ها تکرار نمود. فرایند اجرای وارنیش معمولاً یک تا ۴ دقیقه بطول می‌انجامد.

8io

 

آیا باید پس از اجرای وارنیش فلوراید اقدام خاصی را انجام داد؟


فرزندتان برای غذا خوردن یا نوشیدن نیازی به صبر کردن ندارد هر چند غذای مصرفی در همان روز باید نرم باشد. تا صبح روز بعد نیز نباید از نخ دندان یا مسواک استفاده کرد.

آیا وارنیش فلوراید بی‌خطر است؟


وارنیش فلوراید کاملاً بی‌خطر بوده و از زمان بیرون آمدن اولین دندان کودک قابل استفاده است. از آنجایی که وارنیش باید مستقیماً بر روی دندان‌ها اجرا شود و تنها مقدار بسیار کمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقریباً هیچ فلورایدی توسط کودک بلعیده نمی‌شود.

چند وقت یک بار باید از وارنیش فلوراید استفاده کرد؟


وارنیش فلوراید را می‌توان ۴ بار در سال یا هر سه ماه یک بار انجام داد. مطالعات نشان می‌دهند که کودکانی که هر سه ماه یک بار فلوراید درمانی را انجام می‌دهند در مقایسه با آنهایی که به تعداد دفعات کمتر یا اصلاً از این درمان استفاده نمی‌کنند، کمتر دچار کرم‌خوردگی دندان‌ها می‌شوند.

عوارض بالقوه‌ی فلوراید تراپی چیست؟


  • لکه‌های سفید روی دندان‌ها: در صورتی که بیشتر از حد توصیه شده‌ی فلوراید در اوایل کودکی استفاده شود این لکه‌ها ایجاد می‌شوند. هر چند این لکه‌ها به غیر از دندانپزشک به ندرت توسط فرد دیگری قابل مشاهده هستند.
  • تهوع، استفراغ یا درد شکم
  • زخم در دهان
  • کهیر (در صورت حساسیت داشتن به فلوراید)
  • واکنش‌های جدی‌تر مانند مشکلات استخوانی و خونریزی دستگاه گوارشی ممکن است رخ دهد، اما این عوارض معمولاً به علت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دوز بسیار زیاد فلوراید رخ می‌دهند.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات