پالپوتومی

پالپوتومی : دندان های کودکان ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یا دلایل دیگر دچار پوسیدگی شده و نیاز به عصب کشی پیدا کند.

برخی بر این باورند که دندان های شیری عصب نداشته و نیاز به عصب کشی ندارد درحالی که دندان شیری نیز مانند دندان دائمی دارای ( تاج ، ریشه ، عصب و رگ های خونی ) است و تنها در ظاهر و اندازه با دندان دائمی تفاوت دارد.

پالپوتومی چیست ؟

در صورتی که پوسیدگی دندان کودکان به موقع تحت درمان قرار نگیرد ممکن است پوسیدگی به بخش های مرکزی دندان برسد و باعث عفونت و درد شود.

در صورتی که دندان شیری دچار پوسیدگی کمی باشد و عفونت و پوسیدگی به بخش تاجی عصب محدود باشد متخصص دندانپزشکی اطفال با حذف بخش تاجی عارضه را درمان می کند. به انجام این کار پالپوتومی گفته می شود.

پالپوتومی یکی از رایج ترین روش های درمانی می باشد که در دندانپزشکی اطفال طی یک الی دو جلسه با فاصله ۷ روزه انجام می شود.

پالپوتومی

علائم آسیب پالپ چیست ؟

• کودک دچار درد مداوم و بی علت باشد.
  • کودک درد های شبانه داشته باشد.
  • دندان کودک به دمای غذای سرد و گرم حساس شده باشد.
  • اطراف دندان کودک دچار تورم و قرمزی شده باشد.
  • لق یا قابل حرکت شدن دندانی که درد می کند.

روش پالپوتومی در اطفال چگونه می باشد ؟

دندانپزشک اطفال با استفاده از پرتو ایکس وضعیت دندان کودک را بررسی می کند و میزان ، ناحیه آسیب را مشخص می کند. پالپوتومی و پالپکتومی روش های درمان پالپ می باشند.

در روش درمانی پالپوتومی ، متخصص دندانپزشک اطفال پس از برداشتن پوسیدگی دندان با استفاده از مواد زیست سازگار پر می شود. با استفاده از درمان پالپوتومی از عفونت ریشه جلوگیری شده و ریشه پالپ بهبود می یابد.

دراغلب موارد پس از درمان، روكش ( کراون ) بر روی دندان قرار مي گيرد تا از ترک خوردگی و شکستگی دندان در آینده جلوگیری شود.

درمان پالپوتومی را می توان به عنوان یک درمان مستقل در دندان دائمی یا دندان شیری در حال رشد یا به عنوان مراحل اولیه درمان ریشه انجام داد.

تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی در چیست ؟

تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی در میزان پوسیدگی و عفونت دندان می باشد در پالپوتومی ریشه دندان آسیبی ندیده اما در پالپکتومی تمامی پالپ دندان از جمله ریشه درگير شده و متخصص دندانپزشک اطفال تمامی پالپ را برداشته و مجرای ریشه را پاکسازی می کند و با استفاده از مواد زیست سازگار اقدام به پر کردن آن می کند.

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان - دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال - فیشور سیلانت - فلوراید تراپی - فضانگهدارها - روکش دندان شیری - عصب کشی دندان شیری دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)