آلرژی در دندانپزشکی

آلرژی ، واکنشی است که فرد در مواجه با مواد خاصی از خود نشان می دهد. استفاده از برخی مواد ، باعث می شود سیستم ایمنی بدن فعال شود و حساسیت ایجاد کند. آلرژی در دندانپزشکی می تواند یکی از این حساسیت ها باشد که در ادامه این مقاله دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشک اطفال در کرج ،درباره آن صحبت می کند.

دلایل بروز آلرژی در دندانپزشکی

• آنتی بیوتیک ها

پنی سیلین و آنتی بیوتیک های وابسته به آن ممکن است در کودکان باعث بروز آلرژی شوند. در صورتی که کودک شما به پنی سیلین حساسیت داشته باشد ، می تواند عوارضی نظیر خارش زیاد تا افت فشار خون و مشکلات تنفسی را تجربه کند. از دیگر نشانه های حساسیت به پنی سیلین شامل موارد زیر است:

• خارش
  • خس خس
  • تورم لب ها ، زبان و صورت
  • تاول
  • بثورات

در صورتی که کودک به پنی سیلین حساسیت داشته باشد ، دندانپزشک اطفال در کرج آنتی بیوتیک های دیگر را جایگزین می کند. همچنین قبل از استفاده پنی سیلین ، حساسیت به آن را بررسی می کند.

• لاتکس

مهم ترین مواد ایجاد کننده آلرژی در دندانپزشکی لاتکس است ؛ این ماده نه تنها در دستکش های دندانپزشکی وجود دارد ، بلکه طی درمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لاتکس های دندانپزشکی به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. پروتئین هایی که در لاتکس طبیعی وجود دارند ، موجب می شوند تا واکنش های آلرژی به وجود آیند. اگر پس از تماس با دستکش یا دیگر فرآورده های لاتکس دچار خارش یا قرمزی شده اید می توانید در مراجعه بعدی به دندانپزشک کودکان ، آن را بیان کنید.

• داروهای بی حسی

یکی دیگر از موادی که موجب آلرژی می شود ، داروهای بی حسی است که امکان ایجاد حساسیت نسبت به این داروهای بسیار کم است و کم پیش می آید کسی به این مواد آلرژی پیدا کند. برخی از افراد ترس و نگرانی را به پای حساسیت به آمپول بی حسی دندان می گذارند که صحیح نمی باشد.

داروهای بی حسی در دو گروه قرار دارند و تفاوت مهمی که در بین آن ها وجود دارد ، تنگی عروق است که این موضوع در افراد با فشار خون یا ناراحتی های قلبی بسیار متفاوت است.

• مسکن ها

شمار کمی از کودکان به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی حساسیت نشان می دهند. در صورتی که کودک شما مبتلا به آسم یا پولیپ بینی باشد به احتمال بیشتری درگیر حساسیت به بیماری های ضد التهابی می شود. آلرژی در دندانپزشکی به مسکن ها علائم زیر را دارد:

1. علائم پوستی نظیر تورم و تاول
  2. مشکلات تنفسی مانند رینیت و علائم آنافیلاکسی و آسم
  • خمیر دندان

تعداد بسیار اندکی از افراد به خمیر دندان یا بعضی از خمیر دندان ها حساسیت دارند. از آن جا که در خمیر دندان طیف وسیعی از مواد شیمیایی وجود دارد ، تشخیص دلیل آلرژی کار دشواری است. عموما کودکانی که به خمیر دندان ها حساسیت دارند در اطراف لب احساس خارش ، سوزن سوزن شدن و قرمزی پوست می کنند. برای جلوگیری از این حساسیت از خمیردندان های مخصوص کودک استفاده کنید و در صورتی که حساسیت همچنان ادامه داشت ، می توانید موضوع را با متخصص دندانپزشکی اطفال درمیان بگذارید.

• آمالگام

در شرایط نادری ، ممکن است کودک به آمالگام حساسیت نشان دهد. آلرژی در دندانپزشکی به دلیل استفاده از آمالگام زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی کودک به قسمتی از ماده آمالگام واکنش نشان دهد و آن را به عنوان مهاجم خارجی شناسایی کند. در این صورت حساسیت شروع می شود. از علائم حساسیت به این ماده شامل خارش و بثورات پوستی است.

• نیکل

ماده ی دیگری که موجب ایجاد آلرژی می شود نیکل است که در ترکیبات مواد دندانپزشکی مخصوصا وسایل ارتودنسی وجود دارد. افرادی که به بدلیجات حساسیت دارند امکان این که به نیکل حساسیت پیدا کنند وجود دارد.

علائم و نشانه های آلرژی در دندانپزشکی

علائم آلرژی در افراد متفاوت است ؛ این علائم می تواند خفیف یا شدید باشد. به عنوان نمونه قرمزی ، متورم شدن پوست ، آبریزش بینی ، عطسه کردن و علائم تنفسی ، تعدادی از نشانه های آلرژی هستند. شدید ترین نشانه برای آلرژی شوک آنافیلاکتیک است که خیلی کم پیش می آید. تعدادی دیگر از این علائم شامل موارد زیر هستند:

1. فلاشینگ عمومی پوست
  2. تورم دهان و گلو
  3. بثورات
  4. تهوع و استفراغ
  5. احساس ناگهانی ضعف ناشی از کاهش فشار خون
  6. تورم چشم
  7. عدم بلع صحیح و مشکل در صحبت کردن
  8. تغییرات منفی در ضربان قلب

درمان حساسیت به داروی بی حسی دندانپزشکی

اگر دچار آلرژی شدید هستید ، ابتدا سعی کنید موارد و علائم را شناسایی کنید؛ سپس به دندانپزشک خود اطلاع دهید. اگر تحت درمان های مربوط به آلرژی هستید از پزشک خود برای دندانپزشک مشاوره بگیرید. امکان دارد این نشانه ها پس از درمان ایجاد شود که لازم است آن را حتما به اطلاع  دندانپزشک خود برسانید.

عواملی که موجب ایجاد آلرژی در دندانپزشکی کودکان می گردد ، شامل جیوه و نیکل می شود که آلرژی نسبت به جیوه و کرومیوم کم اتفاق می افتد اما نیکل در مواد دندانپزشکی ، نگهدانده ها و سیم ها موجود است که امکان دارد موجب ایجاد آلرژی شود.

نکاتی برای مقابله با حساسیت کودکان در دندانپزشکی

• زمانی که والدین کودک خود را برای درمان به بهترین دندانپزشکی کودکان می برند به این نکته مهم توجه کنند که اگر کودک سابقه حساسیت به مواد دندانپزشکی داشته است به اطلاع متخصص دندانپزشکی کودکان برسانید تا پیش از اقدام به درمان نکات مربوط را رعایت نماید.
  • در صورتی که کودک برای اولین با برای درمان به دندانپزشکی کودکان مراجعه می نماید بهترین دندانپزشک کودکان موظف است مقدار کمی از مواد پروتئینی لاتکس را به صورت تست در ناحیه دهان کودک وارد نماید و علائم آلرژی در دندانپزشکی را بدین صورت بررسی کند.
  • در صورتی که کودک با روش بیهوشی قرار است تحت درمان قرار گیرد باید مواد بی حسی بر حسب شرایط جسمی کودک انتخاب شود.
  • در صورتی که در کودک علائم آلرژی مشاهده شد باید سریعا تحت درمان قرار گیرد.

انتخاب بهترین دندانپزشک کودکان در کرج

والدین برای اینکه کودک دندان های سالم و زیبایی داشته باشد باید از زمان کودکی او را برای معاینه به دندانپزشکی کودکان ببرند تا تحت درمان قرار گیرد. برای انتخاب یک دندانپزشک کودکان خوب می توانید در گوگل جستجو کنید یا در از دوستان و آشنایان خود پرس و جو نمایید. همچنین می توانید برای انتخاب صحیح یک دندانپزشک کودکان خوب مقالات جامعی که در این خصوص تهیه شده و در وب سایت دکتر ماندانا حجازی وجود دارد را مطالعه نمایید.

سخن آخر

در طی این مقاله درباره آلرژی در دندانپزشکی ، خطرات آن و راه های پیشگیری صحبت کردیم. همانطور که متوجه شدید برای پیشگیری از هر گونه حساسیتی در اولین مراجعه ، به دندانپزشک اطلاع دهید که پیش از این ، فرزند شما تحت درمان های دندانی قرار نگرفته است. همچنین اگر کودک حساسی دارید و می دانید که به ماده خاصی آلرژی دارد ، حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید. شما می توانید با مراجعه به بهترین دندانپزشک اطفال در کرج ، نگرانی خود را نسبت به ایجاد حساسیت در کودک کاهش دهید. پزشکان خبره قبل از انجام هر فرآیندی ، احتمال بروز آلرژی را می دهند و تا حد امکان این موضوع را در کودک بررسی می کنند.