دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ارتودنسی نامرئی برای کودکان

برخی از کودکان به دلیل داشتن دندان هایی نا مرتب نیاز به ارتودنسی دارند ،  ارتودنسی نامرئی برای کودکان انواع متفاوتی دارد ، که در این مقاله قصد داریم درباره ارتودنسی آن صحبت کنیم. کسب اطلاعات کافی و مفید از این نوع ارتودنسی ها خیال والدین را از مرتب شدن دندان های فرزندشان راحت می کند ، شما می توانید پس از مطالعه مقاله به دکتر ماندانا حجازی برای ارتودنسی دندان فرزندتان مراجعه نمایید تا یک پروسه درمانی فوق العاده را تجربه نمایید.

ارتودنسی نامرئی برای کودکان

فهرست مطالب

ارتودنسی نامرئی برای کودکان با دکتر حجازی

بریس ارتودنسی نامرئی از مواد پلاستیکی پلی اورتان شفاف به منظور مرتب کردن دندان ها تهیه می شود. این بریس ها برخلاف بریس های فلزی و بریس های سرامیکی که با روش های مخصوص به دندان ها متصل می شوند، متحرک می باشند و همچنین می توان به راحتی آن ها را از روی دندان ها برداشت.

درمان ارتودنسی به دلیل صاف و مرتب کردن دندان ها و بهبود ظاهر آن ها ، لبخند زیبایی را برای فرد به ارمغان می آورد و همین امر سبب می شود ، که این درمان یکی از محبوبترین خدمات زیبایی دندان محسوب شود. از زمان های گذشته استفاده از ارتودنسی فلزی و سنتی در کودکان رایج بود. البته ظاهر تجهیزات ارتودنسی فلزی برای بعضی از بیماران جذاب نیست و ممکن است ، توسط همسالان خود مورد تمسخر قرار گیرند. از این رو می توان در برخی از بیماران ، از دستگاه های ارتودنسی نامرئی در برخی ناهنجاری های دندانی بهره گرفت.

ارتودنسی نامرئی برای کودکان چه مزایایی دارد ؟

  • این نوع پلاک های شفاف که متحرک می باشند را می توان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج نمود.
  • استفاده از ارتودنسی نامرئی باعث می شود بيمار راحت تر دندان های خود را نسبت به بریس های فلزی تمیز کند.
  • ارتودنسی نامرئی هنگامی که در دهان قرار می گیرد، قابل مشاهده نمی باشد.
  • زمانی که بيمار از ارتودنسی نامرئی استفاده می کند، می تواند از تنوع غذایی بیشتری استفاده کند، در حالی که این امکان در استفاده از بریس های فلزی وجود ندارد.
  • این پلاک های شفاف هیچ گونه آسیبی به بافت نرم دهان نمی زند و باعث به وجود آودن حساسیت در آن ها نمی شد.
  • استفاده از ارتودنسی نامرئی باعث حفظ دندان های بيمار در برابر ساییدگی و دندان قروچه می شود. ( در مقاله ای دیگر به طور مفصل علت و درمان دندان قروچه کودکان در خواب و بیداری و عوارض آن را بیان کرده ایم. در صورت مواجه با این مشکل می توانید جهت اطلاعات بیشتر به این مطلب مراجعه کنید.)
  • ارتودنسی نامرئی این امکان را به کودکان و نوجوانان می دهد تا بدون نگرانی از بریده شدن دهان با براکت، به انجام فعالیت هایی چون  ورزش های رزمی ، بپردازند.

انواع دستگاه های ارتودنسی نامرئی برای کودکان

ارتودنتیست می تواند به کمک ۳ دستگاه ارتودنسی نامرئی موجود ، با توجه به شدت مشکلات دندان ها ، مشکلات فکی و دندانی کودک را بدون اینکه تجهیزات ارتودنسی در دهان او دیده شوند ، درمان کند. انواع دستگاه های ارتودنسی نامرئی عبارتند از :

  1. الاینرهای متحرک و شفاف
  2. ارتودنسی لینگوال
  3. ارتودنسی سرامیکی
  4. ارتودنسی نامرئی متحرک

الاینرها یا تراز کننده ها ، قالب های اختصاصی از جنس پلاستیک شفاف هستند ، که برای منظم کردن دندان ها بر روی آن ها قرار می گیرند. در بیشتر مواردی که صحبت از ارتودنسی نامرئی به میان می آید ، منظور الاینرهای شفاف می باشد. پلاک های ارتودنسی نام دیگر الاینرهای شفاف می باشد. بیمارانی که دارای نامرتبی جزئی تا متوسط دندانی هستند ، بهترین کاندیدای درمان با الاینرهای ارتودنسی نامرئی می باشند. این الاینرها بعد از قالب گیری از دندان های بیمار ، در لابراتوارها ساخته می شوند و بیمار باید هر دو هفته یکبار ، آن را با قالب بعدی در دهانش جایگزین نماید. لازم است تمام روز از این پلاک های شفاف استفاده نمایید ؛ ولی در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن می توانید آن ها را از دهان خود خارج کنید.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی ، کاملا مشابه ارتودنسی فلزی می باشد ، با این تفاوت که در این روش درمانی ، براکت ها به پشت دندان ها چسبانده شده و سیم کشی در داخل دندان ها و در مجاورت زبان ، انجام می شود. نصب تجهیزات ارتودنسی با این روش مشکل بوده ، و مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز به مراتب دشوار تر می باشد.

ارتودنسی سرامیکی

تنها وجه تمایز ارتودنسی ثابت سرامیکی با ارتودنسی فلزی ، نامرئی بودن این دستگاه ارتودنسی است. براکت های ارتودنسی سرامیکی ، از جنس سرامیک های شفاف همرنگ دندان ساخته می شوند و به کمک سیم های شفاف و بی رنگ ، به یکدیگر و در نهایت به دندان ها متصل می شوند. استفاده از این روش ارتودنسی ، تقریبا می تواند برخی از مشکلات فکی و دندانی را برطرف نماید و مزیت نامرئی بودن آن سبب می شود ، که در طول درمان تجهیزات ارتودنسی در دهان شما دیده نشوند. مهمترین عیب بریس های سرامیکی ، شکننده بودن و هزینه نسبتا بالای آن هاست.

چرا برخی از دندانپزشکان اطفال استفاده از ارتودنسی نامرئی برای کودکان را توصیه نمی کنند؟

  • بعضی از کودکان بازیگوش هستند و نمی خواهند یا نمی توانند از بریس های نامرئی مراقبت کنند.
  • ممکن است کودکان پلاک های موجود در دهان را بدون اجازه خارج کنند.
  • خارج کردن مداوم پلاک از دهان موجب افزایش طول درمان می شود.
  • کودکان ممکن است در هنگام بازی پلاک های متحرک را گم کنند یا به آن آسیب بزنند، که در این صورت مدت زمان درمان طولانی تر و پرهزینه تر می شود.
  • متحرک بودن پلاک های ارتودنسی به این معنا نیست که می توانند آن ها را در هر زمان که می خواهند استفاده کنند، بلکه باید در طول شبانه روز در دهان شان قرار داشته باشند و فقط در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن، کشیدن نخ دندان می توانند آن ها را از دهان خارج کنند.

ارتودنسی نامرئی  و ویژگی های آن

اصلاح نامرتبی دندان کودکان : با استفاده از این نوع ارتودنسی ها می توان انواع ناهنجاری های موجود را بهبود بخشید. از جمله این ناهنجاری ها می توان به فواصل بین دندانی ، کج بودن دندان ها ، جلو بودن دندان در فک های پایین و همچنین بالا و موارد دیگر نیز اشاره کرد.

جلوه ای شفاف و نامرئی : اصلی ترین مزیت ارتودنسی نامرئی  ، شفاف بودن ابزار ها و قابل مشاهده نبودن آن است ، که تنها در صورت استفاده از براکت های شفاف و سرامیکی ، از فاصله ای بسیار نزدیک قابل مشاهده خواهد بود.

نبودن محدودیت غذایی : یکی از مزیت های ارتودنسی نامرئی نبودن هیچ گونه محدودیت غذایی در افراد ایجاد نمی کند . در هنگام میل کردن غذا افراد می توانند ، الاینرهای شفاف را از دهان خود خراج کنند و به راحتی غذای خود را میل کنند.

شست و شوی براکت ها : با خارج کردن الاینر های ارتودنسی نامرئی  از دهان می توان آن را به راحتی و با دقت بالایی تمیز کنید. البته این موضوع در ارتودنسی های لینگوال و سرامیکی صدق نمی کند.

کاهش طول مدت درمان : از ارتودنسی ها نامرئی در اصلاح ناهنجاری های جزئی و کم بکار گرفته می شود. بنابراین مدت زمان درمان در آن ها بسیار کم است. میانگین زمان لازم برای رفع مشکلات دندان ۶ ماه الی ۱ سال می باشد.

کدام یک از انواع بریس ها ناهنجاری فک کودکان را اصلاح می کند؟

از ارتودنسی اینویزیلاین می توان در درمان فاصله موجود بین دندان ها و همپوشانی دندان های بالا و پایین  استفاده کرد.

بیشترین متقاضیان ارتودنسی نامرئی کدام دسته از افراد می باشند ؟

نوجوانان و بزرگسالانی که نمی خواهند تحت هیچ شرایطی از ارتودنسی هایی با براکت های فلزی و مشخص استفاده کنند بهترین کاندیدا برای استفاده از ارتودنسی نامرئی می باشند.

هزینه ارتودنسی نامرئی برای کودکان چقدر می باشد؟

هزینه ارتودنسی نامرئی به عواملی همچون میزان نامرتبی دندان و نوع ارتودنسی و غیره بستگی دارد. از این رو نمی توان قیمت کلی برای آن تایید نمود. لذا پیشنهاد می دهیم با مراجعه حضوری به دندان پزشک و پس از انجام معاینات لازم ، از هزینه این پروسه آگاه شوید.

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مطلب اطلاعاتی از ارتودنسی نامرئی برای کودکان ، دادیم. در صورتی که قصد انجام این پروسیجر را داری ، جهت آن که مطلبی را از دست نداده باشید ، پیشنهاد می دهیم با مطلب دکتر حجازی تماس حاصل فرمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات