دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

اصلاح طرح لبخند

فهرست مطالب

اصلاح طرح لبخند

داشتن دندان های بد رنگ و نامرتب می تواند تاثیر منفی در چهره کودک داشته باشد و باعث کاهش اعتماد به نفس او شود، امروزه کودکان و نوجوانان برای داشتن لبخند و چهره زیبا با مراجعه متخصص دندانپزشکی کودکان اقدام به اصلاح طرح لبخند می کنند که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

این فرآیند به منظور بهبود لبخند و چهره توسط یک دکتر دندانپزشک خوب انجام می شود، در اصلاح طرح لبخند فقط رفع شکستگی ، پوسیدگی ، نامرتبی دندان انجام نمی شود بلکه در مواردی افرادی که دارای دندان ها خوب و سالم هستند نیز مراجعه می کنند.

انواع روش ها اصلاح طرح لبخند به شرح ذیل می باشد:

هر دهان و دندان ویژگی های خاص خود را دارد و با درک این ویژگی می توان بهترین خدمات دندانپزشکی را با توجه به هر فرد ارائه کرد.

 

اصلاح طرح لبخند

 

یک فرآیند اصلاح طرح لبخند می تواند ترکیب از روش های ذیل باشد:

ترميم هاى همرنگ با باندینگ دندان

ترميم همرنگ با مواد باندینگ دندان یک روش زیبایی و ایمن می باشد که برای بهبود ظاهر ترک خورده ، خراشیده شده یا تغییررنگ  داده دندان ها استفاده می شود. همچنین از این روش می توان برای حذف فضای خالی بین دندان ها و تغییر اندازه و شکل دندان ها استفاده می شود.

انجام ترميم هاى همرنگ با باندينگ دندان حدود یک ساعت طول می کشد و همچنین می توان از بهترین رنگی که با دندان کودک و نوجوان مطابقت دارد برای تغییر رنگ استفاده کرد. اين روش به دليل اينكه در مطب و در يك جلسه قابل انجام است، هزينه و زمان كمترى دارد و نتايج خوبي نيز براى بيمار دارد.

اما متخصص دندانپزشكى كودكان به والدين توضيح خواهد داد به دليل اينكه اين مواد و همچنين دندانها به مرور زمان تغيير رنگ پيدا مى كنند ، ممكن است در آينده تطابق رنگ دندان و ترميم از بين برود و نياز باشد مجدداً اين درمان براى بهبود زيبايي انجام شود.

لمینت دندان

ونیر پرسلاین یا لمینت دندان قابلیت اصلاح تعدادی از مشکلات و ترمیم زیبایی دندان برای اصلاح طرح لبخند را دارد. لمینت به صورت يك روکش نازك بر روی دندان قرار می گیرد و باعث زیباتر شدن لبخند می شود.

در اين روش ، متخصص دندانپزشكى پس از تراش دندان كه البته هميشگى نيست ( گاهى نيز با توجه به شرايط دندان مى توان بدون تراش، نواقص را اصلاح نمود)، قالبى از دندان تهيه نموده و آن را به لابراتوار تحويل مى دهد و پس از ساخته شدن لمينيت آن را بر روي دندان مى چسباند.

اين روش به دليل نياز به كار لابراتوارى به چندين جلسه درمانى نياز دارد و با توجه به كار لابراتوارى، هزينه بيشترى خواد داشت. اما نتايج ماندگار ترى نيز براى بينار به همراه خواهد داشت.

اما بايد به اين نكته توجه نمود كه در كودكان به دليل سن پائين و رشد مداوم دندانها و فكين، امكان انجام لمينيت در كودكان وجود ندارد و در صورتى كه كودك به دلايل وجود نقايص نياز به اصلاح داشته باشد، متخصص دندانپزشكى كودكان با انجام ترميم هاى همرنگ دندان ( كامپوزيت يا روكش استيل ) اقدام به رفع نواقص مى كند و در سنين بالاتر و در صورت نياز مى توان اين ترميم ها را با لمينيت تعويض نمود.

اما متاسفانه گاهاً ديده مى شود كه برخى از دندانپزشكان اقدام به درمان روكش و يا لمينيت در كودكان مى نمايند كه اصلاً توصيه نمى شود زيرا علاوه بر آسيب و تراش دندان ، تعويض اين روكش ها در آينده ضروري است و علاوه بر آسيب هايي كه به دندان كودك وارد مى كند ، سبب تحميل هزينه هاى سنگين به والدين خواهد شد.

 

اصلاح طرح لبخند

 

سفید کردن دندان ( بليچينگ دندان )

سفید کردن دندان یا بلیچینگ یک روش متداول برای اصلاح طرح لبخند می باشد که به افرادي توصیه می شود که می خواهند در زمانی کوتاه به بهترین نتیجه دست یابند.

سفید کردن دندان نیازمند همکاری بین فرد کودک و نوجوان و دندانپزشک اطفال می باشد. اين روش معمولاً در افرادى استفاده مى شود كه به دلايل مختلفى دچار تغيير رنگ در دندان شده اند. گاهى مصرف برخى مواد سبب اين تغيير رنگها مى شود و گاهى ضربه به دندانها سبب خواهد شد كه به مرور زمان دندان تغيير رنگ يابد.

متخصص دندانپزشكى بر حسب علت و شدت تغييررنگ از روش هاى مختلفى براى درمان استفاده مى كند. روش هاى سفيد كردن دندان به دو دسته تقسيم مى شوند: سفيد كردن دندان در مطب ، سفيد كردن دندان در خانه .

  • سفيد كردن دندان در مطب

در اين روش به دليل استفاده از مواد با غلظت بيشتر و قويتر ، سفيد شدن در زمان كوتاه ترى انجلم خواهد شد اما به دليل اينكه اين كار در مطب و با مواد گرانترى انجام مى شود، هزينه بيشترى خواهد داشت. اما گاهى طول مدت ماندگارى نتايج در اين روش كمتر مى باشد.

  • سفيد كردن در خانه

در اين روش متخصص دندانپزشكى پس از گرفتن قالب از دهان فرد، وسيله اي به او تحويل خواهد داد كه از مواد با غلظت كمتر در خانه استفاده كند. سفيد شدن دندان در اين روش در مدت طولانى ترى حاصل خواهد شد اما نتايج نيز به همان ميزان ماندگارى بيشترى خواهند داشت.

ارتودنسی دندان

در صورتی که کودک از زمان رویش اولین دندان تحت معاینه توسط دندانپزشک کودکان قرار گیرد ، در صورتی که دندان نا مرتب داشته  باشد در همان کودکی با استفاده از روش های پیشگیری ارتودنسی اقدام به درمان می کند.

بهترين زمان براى ارتودنسى در كودكان پس از معاينه و تشخيص علت و شدت مشكل توسط متخصص دندانپزشكى اطفال تعيين خواهد شد. در صورتى كه مشكلات مربوط به رشد فكين باشد به دليل امكان رشد در كودكان مى توان در اين سنين اقدام به درمان نمود.

اما در صورتی که در سن نوجوانی یا بزرگسالی برای رفع نامرتبی های دندان مراجعه کند از بریس های ارتودنسی استفاده می شود.

ماندگاری طرح لبخند :

روش های دندانپزشکی از جمله اصلاح طرح لبخند نیازمند نگهداری و مراقبت می باشد تا ماندگار تر شود. بسيارى از روش هاى ذكر شده براى اصلاح طرح لبخند نيازمند پيگيرى منظم و مراجعه منظم به متخصص دندانپزشكى را دارد تا بتوان به حفظ لبخند زيبا كمك نمود.

مثلاً در ارتودنسى پس از درمان نياز به استفاده منظم و مرتب از ريتينرها مى باشد كه با مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسي كودكان مى توان از حفظ نتايج مطمئن بود. در روش سفيد كردن دندان نيز براى ماندگارى نتايج، نياز به انجام دوره اي سفيد كردم دندان مى باشيم تا بتوان لبخندى زيبا داشت.

 

اصلاح طرح لبخند

 

عوارض اصلاح طرح لبخند :

شاید گمان کنید که اصلاح طرح لبخند دارای عوارضی باشد در حالی که اینگونه نبوده و در صورتی که به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید بهترین نتیجه را به دست می آورید.

بسيارى از كودكان به دليل وجود اين نواقص و نامرتبى دندانها عللوه بر مشكلاتى كه در زمينه ظاهر و زيبايي و اعتماد به نفس پيدا مى كنند، دچار پوسيدگيهايي خواهند شد كه درمان آنها به مراتب سخت تر و گاهى غير قابل جبران خواهد بود.

بنابراين با مراجعه به موقع به متخصص دندانپزشكى كودكان از وجود اين نواقص اطلاع خواهيم يافت و متخصص دندانپزشكى اطفال بهترين روش درمان اين مشكلات را بر حسب سن بيمار و شرايط در اختيار والدين خواهد گذاشت.

همچنین اصلاح طرح لبخند در صورتی که دندان ها نامرتب باشد باعث می شود که جویدن غذا ، صحبت کردن و غیره به درستی انجام گیرد.

هزینه طرح لبخند چقدر است ؟

هزینه طرح لبخند با توجه به دستمزد بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند ، روش تعیین شده و غیره تعیین می شود. همانطور كه گفته شد بعضى از اين روش ها نيازمند لابراوتر مى باشد بنابراين هزينه بيشترى نسبت به ساير درمانها خواهد داشت.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات