دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

انتخاب دهان شویه مناسب

فهرست مطالب

انتخاب دهان شویه مناسب

انتخاب دهان شویه مناسب به دلایل مختلف توسط افراد استفاده می‌شود که برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از: برای ایجاد بوی خوش برای دهان، برای پیشگیری یا کنترل پوسیدگی دندان، برای کاهش جرم و پلاک دندان (یک لایه نازک از باکتری که بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود)، برای پیشگیری یا کاهش شرایط بیماری ژنژیویت (یک مرحله اولیه از ابتلا به بیماری لثه)، برای کاهش سرعت تشکیل جرم (پلاک سفته شده) بر روی دندان‌ها، یا برای دستیابی به ترکیبی از این نتایج. امروزه اکثر دهان‌شویه‌ها را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد.

انتخاب دهان شویه

انتخاب دهان شویه مناسب

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

متخصصین می‌توانند درباره نیاز کودک شما به استفاده و انتخاب دهان شویه مناسب با توجه به شرایط سلامت دهان وی اظهارنظر کنند. در حقیقت دهان‌شویه می‌تواند باعث خارج شدن ذرات مواد غذایی باقیمانده در دهان شود.

به این ترتیب کودک می‌تواند از دهان‌شویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کند، اما دهان‌شویه در هیچ شرایطی نمی‌تواند جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شود. متخصصین ممکن است به شما پیشنهاد کنند از یک دهان‌شویه حاوی فلوراید یا مواد ضد میکروبی به عنوان بخشی از فرآیند روزمره مراقبت از دندان‌های کودک خود استفاده کنید، اما لازم است در این رابطه مقدار مناسب مصرف دهان‌شویه به دقت رعایت شود، زیرا مصرف بیش از حد دهان‌شویه در یک دوره زمانی طولانی مدت می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها یا لک شدن آن‌ها شود.

به هر حال در صورتی که کودک شما به این مشکل دچار شد، متخصصین می‌توانند به سادگی این شرایط را درمان نمایند. همچنین اگر کودک مراقبت از بهداشت دندان‌های خود را به خوبی انجام ندهد، معمولاً از فلوراید درمانی برای کودک استفاده می‌شود.

دهان‌شویه چیست؟


2

دهان‌شویه محلولی است که برای شستشوی مواد غذایی باقیمانده در دهان و پاک کردن پلاک‌های تشکیل شده بر روی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دهان‌شویه معمولاً پس از مسواک زدن دندان‌ها استفاده شده و این کار می‌تواند بخشی از فرآیند مراقبت روزانه از دندان‌ها باشد.

در حقیقت دهان‌شویه یک روش مناسب برای حفاظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی و بیماری لثه است.

آیا کودک شما نیاز به استفاده از دهان‌شویه دارد؟


در صورتی که کودک شما در ارتباط با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکل داشته باشد، استفاده از دهان‌شویه احتمالاً می‌تواند برای دندان‌های کودک در برابر پوسیدگی و بیماری‌های لثه پوشش اضافی ایجاد کند.

به این ترتیب انجام دهان‌شویه با محلول‌های ضد پوسیدگی حاوی فلوراید می‌تواند از مینای دندان محافظت کند. علاوه بر این دندان‌پزشکان ممکن است به بیمارانی که عمل جراحی لثه انجام داده‌اند، مصرف دهان‌شویه‌های خاص را توصیه نمایند.

انواع دهان‌شویه


3

امروزه انواع مختلفی از دهان‌شویه وجود دارد که همگی عملکردی مشابه دارند.

به این ترتیب دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید می‌توانند به تقویت دندان‌های کودک کمک کنند و دهان‌شویه‌های ضد عفونی کننده با پوسیدگی دندان مبارزه کرده و باعث از بین رفتن بوی بدن دهان می‌شوند.

علاوه بر این برخی از موارد دهان‌شویه از مواد گیاهی ساخته شده و حاوی الکل نیستند.

انواع دهان‌شویه

انواع اصلی دهان‌شویه‌ها به شرح زیر هستند:

  • دهان‌شویه فلوراید حاوی سدیم فلوراید است که به تقویت مینای دندان و نیز حفاظت بیشتر از آن در برابر پوسیدگی کمک می‌کند. به هر حال، ماده فلوراید در خمیردندان و آب شهر نیز موجود است و در بسیاری از مواقع مقدار قرارگیری فرد در معرض این ماده بیش از نیاز می‌باشد. به همین خاطر همواره می‌بایست مراقبت کافی از مصرف مقدار بیش از حد فلوراید وجود داشته باشد.
  • دهان‌شویه‌های زیبایی معمولاً به مانند سایر انواع دهان‌شویه‌ها نمی‌توانند از دندان‌ها حفاظت به عمل آورند و بیشتر برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می‌شوند. به این ترتیب مصرف این دهان‌شویه‌ها می‌تواند به تمیز نگه داشتن دندان‌های کودک کمک کند، اما در عمل نمی‌تواند خطر ایجاد پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

انواع دهان‌شویه

  • دهان‌شویه‌های ضد عفونی کننده (حاوی کلر هگزیدین گلوکونات) حاوی یک ماده شیمیایی است که برای رشد باکتری‌ها در دهان محدودیت ایجاد می‌کند. مصرف این دهان‌شویه‌ها برای افرادی مناسب است که دچار عفونت در دهان خود هستند. علاوه بر این مصرف این دهان‌شویه‌ها برای افراد دچار بوی بد دهان (هالیتوزیس) نیز مناسب است. این نوع دهان‌شویه‌ها به این دلیل موثر هستند که از طریق آن‌ها امکان پیشگیری از ایجاد جرم و پلاک بر روی دندان‌ها تا حدود مشخص وجود دارد، اما لازم است از این دهان‌شویه‌ها به همراه مسواک و نخ دندان استفاده شود.
  • دهان‌شویه‌های طبیعی بدون الکل و نیز بدون فلوراید هستند و عملکرد آن‌ها بسیار شبیه به دهان‌شویه‌های سنتی می‌باشد. برخی افراد به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از دهان‌شویه‌های خانگی همچون دهان‌شویه با آب نمک می‌تواند پس از کشیدن دندان نقش مفید و موثر در بهبود سریع و کوتاه شدن دوره ریکاوری داشته باشد. علاوه بر این امکان استفاده از این نوع دهان‌شویه‌ها برای درمان عفونت یا آسیب‌دیدگی در دهان نیز وجود دارد.

7

انتخاب دهان شویه مناسب برای مراقبت کامل از دندان‌ها شامل مواد آنتی باکتریال هستند که در عمل به کاهش تجمع پلاک بر روی دندان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه کمک می‌کنند.

انواع دهان‌شویه

دهان‌شویه‌های جادویی نوع خاصی از دهان‌شویه هستند که توسط دندان‌پزشک کودکان برای مشکلاتی مثل زخم و آفت یا التهاب بافت دهان برای کودک تجویز می‌شوند.

این نوع دهان‌شویه‌ها ممکن است حاوی اجزای تشکیل دهنده زیر باشند:

  • مواد آنتی‌بیوتیک مثل تتراسیکلین،
  • مواد بی‌حسی موضعی مثل لیدوکائین،
  • گلوکوکورتیکوییدها برای کاهش هر گونه التهاب،
  • نیستاتین که یک ماده ضد قارچی برای درمان موکوزیت است،
  • مئالوکس (maalox) که یک ماده ضد اسید است که می‌تواند از بافت‌های نرم موجود در دهان حفاظت کند.

قبل از استفاده و انتخاب دهان شویه مناسب لازم است درباره نوع مناسب آن با توجه به شرایط موجود تصمیم‌گیری شود. با توجه به اینکه شرایط دهان و دندان هر بیمار متفاوت از سایر افراد است، احتمالاً انتخاب دهان شویه مناسب برای یک نفر ممکن است برای استفاده سایرین مناسب نباشد.

چگونه می‌توان انتخاب دهان شویه مناسب را داشته باشیم؟


4

در حالت ایده آل، بهتر است از دهان‌شویه‌های فاقد الکل به جای دهان‌شویه‌های حاوی الکل استفاده شود، زیرا مصرف دهان‌شویه‌های الکلی می‌تواند مشکلات خاص برای فرد ایجاد کند.

در صورتی که فرد از درمان دندانپزشکی استفاده کرده یا لثه‌های حساس دارد، دهان‌شویه‌های طبیعی برای وی بهتر از سایر دهان‌شویه‌ها خواهد بود. همچنین به منظور ایجاد بوی خوش دهان بهتر است از دهان‌شویه‌های حاوی مواد ضد پلاک استفاده شود.

توصیه‌های مناسب برای انتخاب دهان شویه مناسب چیست؟


5

در هنگام دهان‌شویه لازم است به نکات زیر توجه شود:

  • برای لثه‌های دچار خونریزی یا دهان خشک، بهتر است از دهان‌شویه‌های ملایم استفاده شود. به این ترتیب اگر آب شهری شما فاقد فلوراید است، به منظور تامین فلوراید مورد نیاز برای دندان‌ها می‌توان از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید استفاده کرد.
  • قبل از استفاده دهان‌شویه معمولاً بهتر است دندان‌ها مسواک زده شوند. به این ترتیب امکان خارج کردن مواد غذایی گیر افتاده بین دندان‌ها قبل از دهان‌شویه وجود خواهد داشت.
  • لازم است مایع دهان‌شویه برای مدت ۳۰ ثانیه در دهان چرخش داده شود. به منظور دستیابی به بهترین نتایج بهتر است دهان فرد در طول مدت انجام این کار بسته باشد که دهان‌شویه تمام نواحی داخل دهان را بپوشاند.
  • خارج کردن دهان‌شویه و شستشوی دهان با آب پس از دهان‌شویه از اهمیت خاص برخوردار است. لازم است به مدت ۳۰ دقیقه پس از استفاده دهان‌شویه، غذا یا نوشیدنی مصرف نشود.

آیا لازم است قبل از استفاده دهان‌شویه دندان‌های کودک مسواک زده یا نخ دندان کشیده شوند؟

انتخاب دهان شویه مناسب

ترتیب مسواک زدن، نخ دندان و دهان‌شویه برای کودک تا زمانی که این فعالیت‌ها به صورت صحیح انجام شده و از محصولات با کیفیت به این منظور استفاده شود، معمولاً تفاوتی در نتایج برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

عوارض جانبی مصرف دهان‌شویه چیست؟


استفاده زیاد از دهان‌شویه می‌تواند باعث حساس شدن گونه‌ها، لثه‌ها، دندان‌ها و بافت مخاطی دهان شود. انجام این کار می‌تواند مشکلات جدی در ناحیه دهان همچون پوسیدگی دندان، زخم‌ها و آفت‌های دهانی، لک شدن دندان و تشکیل پرزهای سیاه بر روی زبان (زبان کرک دار) ایجاد کند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات