دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

انواع روکش‌های دندان

فهرست مطالب

انواع روکش‌های دندان

انواع روکش‌های دندان : روکش یا پروتز دندان، کلاهک فلزی یا سرامیکی یا ترکیب هر دوی آن می باشد که بر روی دندان ها قرار می گیرد. این روکش ها علاوه بر حفاظت از دندان ها موجب زیبایی دندان ها نیز می شود.

 

انواع روکش‌های دندان

 

انواع روکش‌های دندان

روکش های تمام فلزی

همان گونه که از اسمش معلوم است تمام آن از فلز تشکیل شده است.این فلز می تواند هم سفید باشد هم زرد باشد.

مزیت روکش های تمام فلزی : به دلیل این که دندان ها را کمتر تراش می دهد جزء بهترین روکش های دندان می باشد. این نوع روکش از ماندگاری بالایی برخوردار است.

روکش سرامیکی دندان

این روکش ها از جنس چینی هستند و از پرسلن تهیه شده اند.

مزیت روکش سرامیکی دندان : این روکش ها در مقایسه با روکش هایی دیگر طبیعی تر هستند زیرا فلزی در زیر آن ها استفاده نشده است. اگر فردی به آلیاژ هایی که در فلز آلیاژی حساسیت داشته باشد می تواند از این روش استفاده کند.

انواع روکش های سرامیکی

پرسلن جاکت کراون : که یک قرن پیش با عنوان روکش تمام سرامیکی ساخته شده و بسیار ضعیف می باشد، به همین دلیل این روز ها زیاد از این نوع استفاده نمی شود.

پرسلن های مدرن : این نوع با همه ی زیبایی های خود از استحکام بالایی برخوردار می باشد.

روکش ترکیب سرامیک و فلز

آن چیزی که امروزه به عنوان قالب از آن ها در مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد همین نوع روکش می باشد. بخش فلزی اطراف دندان را پوشش می دهد و به عنوان بخش مرکزی موجب استحکام روکش می شد و پرسلن یا چینی موجب زیبایی روکش می شود.

مزیت روکش ترکیب سرامیک و فلز : در مقابل روکش های سرامیکی از استحکام بالایی برخوردار است.

روکش دندان زیرکونیم

این نوع روکش تمام سرامیک می باشد و توسط فریم های زیرکونیومی تقویت شده اند. این روکش ها از نظر ساختاری همانند روکش های ترکیبی فلز و سرامیک می باشد اما با این تفاوت که در مرکز به جای استفاده از روکش، از زیرکونیوم که رنگ آن سفید است، استفاده می شود.

مزیت روکش دندان زیرکونیم : فیتنس عالی، در هر نقطه از دهان استحکام بالایی دارد، دندان ها را از نظر زیبایی احیا می کند، افرادی که به فلز آلرژی دارند می توانند از این روش استفاده کنند.

هزینه روکش دندان چقدر است ؟

هزینه ی روکش دندان ها به عوامل مختلفی مانند : آماده سازی دندان ها، تعداد روکشی که مورد نیاز است، مواد مورد نیاز جهت ساخت و … بستگی دارد.

بیشتر موسسات بیمه بخشی از هزینه ی این روش درمانی را می دهند.

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات