دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

انواع ونیر

فهرست مطالب

انواع ونیر (لامینیت و کامپوزیتی) و روکش‌های زیبایی دندان کودکان

امروزه همه افراد به دنبال دندان‌های سفید، صاف و بی‌نقص بوده و این شرایط به‌طور خاص در سنین کودکی و نوجوانی برای فرد از اهمیت خاص برخوردار است. به این منظور می‌توان از کیت‌ها و خمیردندان‌های سفید کننده برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده به خاطر مصرف قهوه یا نوشابه بر روی دندان‌ها استفاده کرد، هر چند استفاده از نی در هنگام مصرف مایعات نیز می‌تواند نقش موثر در این رابطه داشته باشد. ( انواع ونیر )

 

انواع ونیر

 

با این وجود اگر یکی از دندان‌ها دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی شده یا رنگ طبیعی خود را از دست بدهد، چه اقدامی می‌توان برای رفع مشکل انجام داد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت انواع ونیر دندان می‌توانند درمان مناسب را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

امروزه از ونیر دندان برای بهبود مشکلات ظاهری دندان‌ها همچون تغییر رنگ یا آسیب‌دیدگی دندان استفاده می‌شود. با توجه به اینکه ونیـر دندان انواع مختلف دارد، تصمیم‌گیری درباره نوع مناسب آن به نظر پزشک و شرایط خاص دندان‌های کودک بستگی خواهد داشت.

32

ونیر دندان چیست؟


ونیر دندان یک لایه نازک ساخته شده از مواد مختلف به شکل دندان است که بر روی سطح دندان قرار گرفته و از طریق آن امکان اصلاح تراشیدگی یا ترک‌خوردگی دندان و نیز بهبود ویژگی‌های ظاهری آن فراهم می‌شود. ونیرهای دندان از مواد مختلف همچون پرسلن یا رزین ساخته می‌شوند. این مواد به این دلیل در دندانپزشکی استفاده می‌شوند که دوام و ماندگاری و نیز توانایی آن‌ها برای شبیه‌سازی دندان‌های طبیعی مجاور در دهان زیاد است. امروزه امکان ساخت ونیر و قرار دادن آن بر روی دندان بیمار در یک جلسه ملاقات در مطب دندان‌پزشک وجود داشته یا ممکن است ونیر در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شود.

دلایل استفاده از ونیر چیست؟


ونیر دندان برای بهبود ظاهر دندان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در عمل می‌تواند مشکلات زیر را برطرف نماید:

ونیر دندان یک روش دائمی برای ترمیم آسیب‌دیدگی دندان است. به منظور کار گذاشتن انواع ونیر بر روی دندان‌های کودک، دندان‌پزشک ابتدا بخشی از مینای دندان را برداشته و به این ترتیب به قرارگیری مناسب و محکم شدن ونیر در محل کمک می‌کند.

کاربردهای ونیر دندان


امروزه از ونیر دندان برای بهبود ویژگی‌های زیر در ارتباط با وضعیت دندان‌ها استفاده می‌شود:

رنگ دندان‌ها

33

مصرف مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، سیگار کشیدن، و مصرف برخی داروهای خاص، می‌تواند باعث لک شدن دندان‌ها شود. به هر حال امروزه امکان استفاده از ونیر با رنگ‌های مختلف از رنگ طبیعی دندان تا رنگ‌های سفید و روشن برای پنهان کردن لکه‌های ایجاد شده بر روی دندان‌ها وجود دارد.

اندازه و ظاهر دندان‌ها

34

ونیر دندان را می‌توان از نظر ظاهر و اندازه تغییر داده و به این ترتیب با توجه به ویژگی‌های ظاهری صورت تهیه کرد. به این ترتیب ونیر دندان می‌تواند طول دندان‌های تحلیل رفته به خاطر دندان قروچه را اضافه کرده و نیز ظاهر دندان‌های دارای شکستگی و ترک‌خوردگی را اصلاح نماید.

هماهنگ کردن دندان‌ها و پنهان کردن فاصله موجود بین آن‌ها

35

امروزه امکان استفاده از ونیر برای پنهان کردن فضاها یا شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها یا ایجاد اصلاحات محدود در هماهنگی بین آن‌ها به همراه بهبود رنگ و ظاهر دندان‌ها وجود دارد.

محدودیت‌های ونیر پرسلن


همه کودکان برای استفاده از ونیر دندان مناسب نیستند. به این ترتیب کودکانی که دندان‌های آن‌ها دچار نامرتبی بوده یا فاصله زیاد بین دندان‌های آن‌ها وجود دارد، احتمالاً لازم است برای رفع مشکل خود از روش‌های ارتودنسی به جای روکش ونیر استفاده کنند. همچنین کودکانی که بخش زیادی از ساختار دندان آن‌ها به خاطر پوسیدگی، وارد شدن ضربه، یا دندان قروچه از بین رفته است، احتمالاً نیاز به استفاده از روکش پرسلن برای پوشاندن تمام سطح دندان خود خواهند داشت.

انواع ونیر های دندان


ونیر دندان، یک پوسته نازک است که بر روی سطح دندان قرار گرفته و در عمل می‌تواند بهبود ظاهر دندان‌ها را به همراه داشته باشد. ونیر دندان از مواد پرسلن یا کامپوزیت رزین ساخته می‌شود. ونیر پرسلن مقاومت بیشتری در برابر لک شدن دارد و ظاهر طبیعی‌تری را در مقایسه با سایر انواع ونیر برای دندان‌ها ایجاد می‌کند. به هر حال، ونیر رزینی آماده‌سازی کمتری در مقایسه با سایر انواع ونیر نیاز دارد.

کدام یک از انواع ونیر مناسب‌تر است؟


دو نوع اصلی ونیر مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتخاب نوع مناسب با توجه به نیازهای درمانی (یا شرایط درمان) و نوع دندان‌ها انجام می‌شود.

ونیرهای سنتی

36

ونیرهای سنتی بر روی دندان‌ها مشابه روکش دندان قرار می‌گیرند. به این منظور، لازم است نقاط ضعیف یا دارای پوسیدگی دندان‌ها برداشته شده و ظاهر دندان به منظور ایجاد سطح مناسب برای کار گذاشتن ونیر اصلاح شود.

به منظور کار گذاشتن ونیر، لازم است اصلاحات جزئی در وضعیت دندان‌ها (حتی برای دندان‌های سالم) انجام شود تا به این ترتیب بتوان از ایجاد ظاهر طبیعی برای دندان‌ها در هنگام کار گذاشتن ونیر مطمئن شد. دلیل ایجاد این اصلاحات به خاطر ضخامت خود ونیر است و بدون برداشتن سطح خارجی دندان همواره امکان برجسته و بیرون زده به نظر رسیدن دندان و ایجاد ظاهر غیر طبیعی برای آن در مقایسه با دندان‌های مجاور وجود خواهد داشت.

ونیرهایی که کار گذاشتن آن‌ها نیاز به اصلاحات کمتر دارد

37

هنگامی که از ونیرهایی که کار گذاشتن آن‌ها نیاز به انجام اصلاحات کمتر بر روی دندان دارد برای بیمار استفاده شود، بخش بسیار ناچیز از ساختار دندان برای آماده‌سازی آن برای روکش ونیر برداشته می‌شود. این درمان می‌تواند یک روش ایده آل برای کودکان باشد، اما معمولاً نتایج حاصل از آن در هنگام وجود فاصله بین دندان‌ها (همچون فاصله بین دندان‌های جلوی دهان) یا زمانی که دندان تحت درمان کوچک‌تر از دندان‌های مجاور باشد، از محدودیت برخوردار است.

ویژگی‌های انواع مختلف ونیر دندان


ویژگی‌های ونیر پرسلن (سرامیکی)

38

ویژگی‌های اصلی این نوع از ونیرها به شرح زیر هستند:

  • مقاومت بالا در برابر لک شدن
  • عدم تغییر رنگ
  • شبیه بودن به ناخن مصنوعی که به شکل دندان طراحی شده و به دندان متصل می‌شود
  • طول مدت دوام و ماندگاری طولانی‌تر در مقایسه با ونیر کامپوزیت
  • ساخت در لابراتوار و نیاز به شرکت در جلسه دوم درمان در مطب دندان‌پزشک

ویژگی‌های ونیر کامپوزیت

39

ویژگی‌های اصلی این نوع از ونیرها به شرح زیر هستند:

  • تکمیل درمان در یک جلسه ملاقات با دندان‌پزشک
  • ارزان‌تر بودن در مقایسه با ونیرهای پرسلن
  • ساخته شدن در مطب دندان‌پزشک و حالت دادن بر روی دندان
  • طول عمر کوتاه‌تر در مقایسه با ونیر پرسلن (در این حالت با گذشت زمان احتمالاً نیاز به درمان ترمیمی برای بیمار وجود خواهد داشت)

ویژگی‌های ونیرهای پرسلن سرک (Cerec)

40

ویژگی‌های اصلی این نوع از ونیرها به شرح زیر هستند:

  • ساخت و نصب در یک جلسه ملاقات با دندان‌پزشک
  • امکان استفاده از یک مجموعه رنگ نامحدود برای ساخت ونیر
  • لک نشدن ونیر
  • تغییر رنگ ندادن
  • شبیه بودن به ناخن مصنوعی که به شکل دندان در آمده و بر روی دندان چسبانده می‌شود
  • طول عمر طولانی‌تر در مقایسه با ونیر کامپوزیت

کار گذاشتن ونیر بر روی دندان


41

قرار دادن ونیر پرسلن بر روی دندان

فرآیند قرار دادن ونیر پرسلن بر روی دندان به شرح زیر است:

  • برای برداشتن یک لایه نازک از مینای دندان احتمالاً لازم است از داروی بی‌حسی استفاده شود.
  • یک قالب از دندان‌ها برای دقت بیشتر فرآیند درمان تهیه می‌شود.
  • تا زمانی که ونیرهای دائمی ساخته شوند، دندان‌پزشک ممکن است از ونیرهای موقت بر روی دندان‌هایی که یک لایه نازک از روی آن‌ها برداشته شده استفاده نماید.
  • در جلسه درمان دوم، ونیرهای موقت از روی دندان برداشته شده و با ونیرهای دائمی ساخته شده از پرسلن جایگزین خواهد شد. این ونیرها با چسب مخصوص دندانپزشکی بر روی دندان‌های بیمار چسبانده می‌شوند.

قرار دادن ونیرهای رزین کامپوزیت

فرآیند قراردهی ونیرهای رزین کامپوزیت به شرح زیر است:

  • یک محلول شیمیایی ضعیف بر روی دندان قرار داده می‌شود تا به این ترتیب مینای دندان زبر شود.
  • رزین کامپوزیت در چند لایه بر روی دندان قرار گرفته و هر لایه از آن با استفاده از یک نوار مخصوص سفت می‌شود.
  • هنگامی که آخرین لایه بر روی دندان سفت شد، رزین به شکل دندان در آمده و صیقل زده می‌شود تا به این ترتیب در نهایت ظاهر یک دندان طبیعی را پیدا کند. ( انواع ونیر )

مراقبت‌های پس از درمان


مراقبت‌های لازم پس از روکش دندان‌ها با ونیر به شرح زیر هستند:

  • این درمان دردناک نیست و معمولاً پس از آن نیازی به مصرف داروهای مسکن وجود ندارد.
  • ونیرهای دندان نیازمند مراقبت‌های مشابه دندان‌های عادی (شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه) هستند.
  • نتایج این درمان با توجه به اینکه بخشی از مینای دندان برای تثبیت ونیر در محل برداشته می‌شود (در حدود نیم میلی‌متر با استفاده از داروی بی‌حسی) غیر قابل بازگشت هستند.
  • در صورتی که ونیر دچار شکستگی شده یا یک پوسیدگی در دندان تشکیل شود، لازم است دوباره از این درمان استفاده گردد.
  • در این حالت لازم است بیمار مراقبت کافی از ونیر داشته و از جویدن اجسام سخت خودداری نماید.

هزینه درمان با ونیر دندانپزشکی چقدر است؟


42

در صورتی که به دنبال استفاده از ونیر برای دندان‌های خود هستید، احتمالاً علاقه‌مند به اطلاع از هزینه درمان با این روش هستید. توجه داشته باشید هزینه ونیر دندان با توجه به اندازه دندان‌ها و نوع مواد مورد استفاده برای ساخت ونیر متفاوت است. به این ترتیب عوامل زیر می‌تواند بر هزینه ونیر دندان‌ها تاثیر داشته باشند:

  • محل درمان
  • مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت ونیر
  • تعداد دندان‌های تحت درمان
  • حق‌الزحمه دندان‌پزشک

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات