دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

بازسازي كامل دندانها

روکش یکی از راه های بازسازي كامل دندانها است که به نوعی ترمیم غیر مستقیم دندان محسوب می شود.

برای انتخاب این روش باید به ساختمان دندان باقیمانده، عادت های بیمار، شرایط دندان توجه کرد.

در ترمیم دندان ، ماده بازسازی کننده در بین دیواره های باقیمانده دندان قرار می گیرد و منجر به مقاومت دندان در مقابل شکستگی می گردد و در نتیجه موجب ایجاد ظاهری زیبا در دندان ها می شود.

چه موقع بازسازي كامل دندانها با روکش الزامی و ضروری است ؟

بازسازي كامل دندانها

درمان با روکش زمانی انجام می شود که تاج دندان دچار تخریب ناشی از پوسیدگی ، ضربه و شکستگی در بعد از درمان ریشه شده باشد.

آیا امکان دارد دندان روکش شده دوباره دچار پوسیدگی شود؟

افرادی در این باور هستند که برای استحکام بیشتر دندان ها باید از روش روکش استفاده شود اما این باور غلط است.

روکش دندان زمانی لازم است که نسج سالم باقیمانده دندان بسیار کم باشد.

این نکته را به یاد داشته باشید که لبه روکش ها یا در مجاورت یا در زیر لثه در برخي موارد موجب التهاب لثه می شود، زیرا لثه با نسج دندان سازگاری دارد و این نسج سالم در زمان ترمیم حفظ می شود اما در روکش تراشیده می شود.

مسواک و نخ دندان :

بازسازي كامل دندانها : هرچه درمان های ترمیم و روکش گذاری دندان با دقت و مهارت زیاد انجام گیرد عمر آن طولانی تر می شود، دوام بیشتر روکش به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بستگی دارد.

افزایش عمر مفید دندان روکش شده :

عمر روکش ها به عواملی مانند : نوع رژیم غذایی ، ترکیب بزاق، استحکام دندان و غلظت فلوراید آب وابسته است.

مهم ترین نکته میزان استفاده از کربوهیدرات ها یعنی شیرینی جات و تنقلات است، برخی غذاها شیرین نیستند اما قند نهفته دارند. طبیعی است که هرچه از مواد قندی در روز بیشتر استفاده شود، دندان بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد.

دلایل پوسیدگی دندان:

دو دلیل اصلی پوسیدگی و خرابی دندان باکتری هایی که در دهان وجود دارند و مصرف مواد غذایی قندی است.

وجود باکتری ها در دهان امری طبیعی است اما این باکتری ها در زمانی که فرد بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند مشکل ساز می شوند.

باکتری ها به همراه تکه هایی از غذا و بزاق دهان موجب تشکیل جرم می شوند، این جرم ها به دندان ها می چسبند، در ابتدا قابل مشاهده نیستند و سریعا رشد می کنند.

استفاده از غذاهایی که دارای مواد قندی هستند موجب می شود تا این جرم ها رشد کنند. جرم دندان اگر برای مدتی بر روی دندان ها باقی بماند سخت می شود و ماده ای به نام تارتار به وجود می آورد.

درمان پوسیدگی دندان ( بازسازي كامل دندانها ) :

روش هایی برای درمان پوسیدگی دندان :

عصب کشی دندان :

هنگامی عصب کشی دندان انجام می شود که عصب دندان مرده یا تخریب شده باشد.

در این روش پس از درمان قسمتی از دندان که دچار پوسیدگی شده است، عصب دندان خارج می شود و سپس دندان توسط مواد پر کننده پر می شود. بعد از این امر از روکش برای دندان ها استفاده می شود.

پر کردن دندان کودکان :

hedshدر اثر پوسیدگی دندان ، شاهد ایجاد سوراخ در دندان ها خواهیم بود ؛ حال در صورتی که سوراخ ایجاد شده بر روی دندان پر نشود ، مواد غذایی ، باکتری و از این قبیل موارد بیش از قبل درون آن جمع شده و بدین ترتیب منجر به افزایش پوسیدگی دندان ، می شود و در نهایت درد دندان در کودکان نیز بیشتر می شود.

به منظور انجام این روش ، متخصص دندانپزشک اطفال در ابتدا پس از بی حسی پوسیدگی ها را خارج کرده و سپس موادی به نام کامپوزیت با آمالگام  را درون آن می ریزد و بدین وسیله سوراخ به وجود آمده ، پر می شود و در نهایت سطح رویی دندان را صاف و پولیش می کند.

از مزایای پر کردن دندان ، می توانیم به مواردی همانند جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان و غیره اشاره کنیم.

فلوراید تراپی :

فلوراید ، ماده ای معدنی است که در طبیعت به وفور وجود دارد ؛ در این روش درمانی ، فلوراید به صورت موضعی بر روی دندان ها قرار مى گيرد ؛ دندان ها این ماده را به خود جذب کرده و از پوسیدگی جلوگیری می شود.

فلوراید ، در برخی از خمیر دندان ها و دهان شویه ها نیز وجود دارد ؛ اما استفاده از این موارد باید تحت نظر دندانپزشک اطفال ، انجام گیرد.

فلوراید ، علاوه بر کودکان در بزرگسالان نیز کاربرد دارد.

مراقبت های پس از درمان

بیرون ریختن آب دهان یا احساس بزرگی و چاقی در نواحی لب و دهان ، از عوارض بی حسی بوده و پس از گذشت مدت کوتاهی برطرف می شود ؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

طبق توصیه متخصص دندانپزشک اطفال ، تا چند ساعت پس از بی حسی مواد غذایی نرم و سرد به کودکان خود دهید ؛ چرا که ممکن است در اثر بی حسی درون دهان و لب خود را گاز بگیرند.

کودکان بلافاصله پس از درمان ، می توانند به فعالیت های عادی خود ادامه دهند ؛ مگر اینکه درمان تحت بیهوشی عمومی انجام گرفته باشد.

در نهایت :

بهترین روش حفظ سلامت دندان های کودکان ، علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی سالم مراجعه منظم به متخصص دندانپزشک اطفال و بررسی وضعیت سلامت دندان ها می باشد ؛ بنابراین جهت جلوگیری از بروز مشکلات دهان و دندان دائما وضعیت سلامت دندان کودکان خود را بررسی نمایید.