دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

براکت های سرامیکی

فهرست مطالب

براکت های سرامیکی

در حال حاضر امکان انجام درمان‌های ارتودنسی پیشرفته‌ای برای کودکان ۷ تا ۱۱ ساله وجود دارد که می‌توانند نتایج سودمندی بالاخص در موارد ناهنجاری های فکی به همراه داشته باشند که درباره ی براکت های سرامیکی در این مقاله صحبت می کنیم .

براکت های سرامیکی

درمان این دسته از مشکلات نسبت به سنین بالا که فکین و صورت کاملا تکامل یافته‌اند میتواند سبب بهبود و یا دست کم جلوگیری از بدتر شدن آن گردد.

بدین ترتیب درمان زود هنگام مشکلات فکی ضمن حذف یا تسهیل درمان اضافه در آینده سبب صرفه جویی در هزینه خواهد شد. از آنجا که دندانهای اطفال در این سنین هنوز به طور کامل نروییده‌اند، می‌توان روند تکامل دندان‌ها را از جلو به عقب و از سمتی به سمت دیگر ارزیابی نمود و هر گونه مشکلی را در امر رویش دندانها در مراحل اولیه تشخیص داد.

در این سنین ممکن است درمانی مورد نیاز نباشد ولی اغلب بهترین سن برای درمان اپن بایت (باز بودن فاصله بین دندانهای بالا و پایین)، برطرف نمودن کراس بایتی که مانع قرارگیری صحیح فکین رویهم می گردد، کاهش عوارض ناشی از عادت مکیدن انگشت شست، کاهش احتمال شکستن دندانهای بیرون زده جلو، رفع مشکلات بلع و تکلم، هدایت تکامل فک در موارد مشکل شدید اسکلتی و تنظیم فضای رویش دندانها در قوس بالا و پایین می‌باشد. درمان ارتودنسی زودهنگام بسته به نوع درمان، توسط دستگاههای ارتودنسی ثابت یا متحرک صورت می‌گیرد.

امروزه انواع بسیار مختلفی از بریس‌ها توسط متخصصین ارتودنسی کودکان ارائه شده و به کودکان این اجازه را می‌دهد تا برای اصلاح دندان‌های خود، دارای گزینه‌های درمانی متعددی باشند.

این بریس‌ها تنها به منظور بهبود ظاهر و ترمیم زیبایی دندان نبوده و به کمک بریس‌های ارتودنسی سرامیکی، می‌توان نحوه قرار گرفتن دندان‌ها را اصلاح کرده و با  کمک به جویدن غذا، از ایجاد مشکلات بعدی در اثر عارضه های فک و دندان، جلوگیری کرد. ر ادامه با این نوع بریس و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا می‌شویم.


ارتودنسی همرنگ دندان (سرامیکی)

ارتودنسی در گذشته نیازمند استفاده از بریس‌های براق فلزی بود که بسیار مشهوداند. در کودکان و حتی جوانان، افراد زیادی  هستند که به منظور صاف کردن دندان‌هایشان، نیاز به استفاده از بریس دارند. ولی برخی حتی کودکان دوست دارند که ارتودنسی آنها مشخص نباشد.

ارتودنسی سرامیکی همرنگ دندان می‌توانند در این امر به کمک آن ها بیایند. که مراقبت‌های ارتودنسی بعد از انجام کار بسیار اهمیت دارد. این بریس‌ها عملکردی مشابه بریس‌های فلزی معمولی داشته ولی از سرامیک ساخته شده و همرنگ دندان می باشند.

بریس‌های سرامیکی ارتودنسی از مواد کامپوزیتی و آلیاژهای سرامیکی ساخته می‌شوند. مواد کامپوزیتی، مشابه همان موادی هستند که برای پر کردن دندان استفاده می‌شوند؛ همچنین برای ساختن بریس از این مواد، از روشی مشابه روش پر کردن دندان استفاده می‌شود.

این بریس‌های ارتودنسی  با داشتن شکلی دقیقا مشابه دندان‌های شما، حالتی “ارتودنسی نامرئی” به خود می‌گیرند.

با این حال در فاصله نزدیک می‌توان تشخیص داد که فرد از بریس استفاده می‌کند، ولی در کل مانند بریس‌های فلزی قدیمی ارتودنسی  انگشت نما نیستند. همچنین در بین بست‌های سرامیکی ارتودنسی، سیم‌هایی وجود دارند که می‌توان آنها را نیز به صورت نیمه شفاف و بی‌رنگ درست کرد.


مزایا

مزیت اصلی استفاده از بریس‌های همرنگ دندان، مستتر بودن آن هاست. افرادی که نیاز به ارتودنسی دندان داشته ولی نگران ظاهر خود پس از استفاده از بریس می‌باشند، می‌توانند از این بریس‌ها استفاده کنند.

هزینه براکت های سرامیکی از بریس‌های معمولی فلزی گران قیمت‌تر بوده ولی از دیگر روش‌های مورد استفاده مانند بریس‌های زبانی ارزان ترند. به علاوه زمانی که فرد بتواند از یک بریس همرنگ دندان استفاده کنند، برای انجام ارتودنسی  سریع راغب‌تر بوده و همچنین از بسیاری از مشکلات بعدی نیز جلوگیری خواهد شد.


معایب

سرامیک نسبت به فلز شکننده‌تر بوده و در نتیجه این گونه بریس‌های ارتودنسی در خطر بیشتری برای ترک خوردن و یا شکستن قرار دارند.

در صورتی که قصد استفاده از یک بریس سرامیکی را دارید، باید نسبت به دیگر افراد که از بریس های معمولی ارتودنسی  استفاده می‌کنند، جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنید. همچنین قرار دادن بریس‌های سرامیکی در غلاف خود و بر روی دندان ها به دلیل اصطکاک بیشتر آن ها، می‌تواند اندکی مشکل باشد.

به علاوه، سختی سرامیک از مینای دندان بیشتر بوده و شما باید به هنگام تماس پیدا کردن این دو، بسیار مراقب باشید.


مراقبت‌های بریس

به دلیل سهل بودن چسبیدن غذا به سیم‌ها، کودکان باید در حفظ تمیزی دندان‌ها بسیار کوشا باشند. شستن آن‌ها بعد از هر وعده غذایی و استفاده از نخ دندان ضروری است. چک آپ مرتب برای جلوگیری از پوسیدگی امری ضروری است.

کودک باید از خوردن غذاهای خاصی مثل ذرت بو داده، آب نبات و آدامس اجتناب کند، زیرا ممکن است به دلیلِ خاصیتِ چسبندگیشان به دندان‌ها آسیب بزنند. نوشیدنی‌های شیرین و آب میوه‌ها نیز مشکل‌زا هستند.

t9-252x300


هزینه

به طور میانگین،هزینه براکت های سرامیکی اندکی بالاتر از بریس‌های معمولی فلزی می‌باشد. این به دلیل تلاش بیشتر برای ساختن این بریس‌های ارتودنسی و همچنین نگهداری دندانپزشک از آن ها می‌باشد.

 هزینه ارتودنسی، به نوع بیمه درمانی، دندانپزشک، تعداد دندان‌هایی که قرار است این بریس بر روی آن ها قرار بگیرد و همچنین مدت زمان استفاده از  این بریس ارتودنسی بستگی دارد.

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات