دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

بریس های رنگی

انتخاب کش رنگی برای بریس ها یکی از هیجان انگیزترین بخش ها برای بسیاری از افراد به ویژه کودکان و نوجوانان است. بریس دندان به اصلاح مشکلات فک و دهان کمک زیادی می کند ، از طرفی کش هایی در اطراف بریس قرار می گیرند که در رنگ های مختلفی وجود دارند ، که بر اساس سلیقه شخصی خود می توانید رنگ موردعلاقتان را انتخاب کرده و از آن استفاده نمایید. در این مقاله از دکتر ماندانا حجازی ، بهترین دندانپزشک اطفال کرج در نظر داریم تا در رابطه با بریس های رنگی ، صحبت نماییم. در صورتی که در این رابطه اطلاعی ندارید و نمی دانید کدام رنگ برای شما مناسب تر است ، مطالعه مقاله پیش رو توصیه می شود.

فهرست مطالب

بریس های رنگی - دکتر حجازی

آشنایی با بریس های رنگی

بریس ها ابزار هایی می باشند که ارتودنتیست کودکان کرج ، توسط آن ها دندان ها را به محل درست خود هدایت می کنند. در درمان های ارتودنسی در کرج ، جهت گرفتن و هدایت دقیق دندان ها بیشتر به فشار و نیروی دقیق و کنترل شده نیاز است. بریس های رنگی ، یکی از متداول ترین وسایل ارتودنسی ثابت می باشند که با استفاده از آن ها می توان به هدف مورد نظر دست پیدا کرد. در ادامه به توضیح و کاربردهای بریس ثابت پرداخته شده است :

  • ساختمان بریس به گونه ای است که با استفاده از آن می توانید یک دستگیره بر روی دندان به وجود آوریم و دندان ها را به حرکت درآوریم.
  • یک بریس ثابت در حالت عادی از براکت ها ، بند، سیم تشکیل شده است. از براکت و بند به صورت موقتی بر روی دندان ها استفاده می شود.
  • براکت های کوچک و همچنین فلزی یا پلاستیکی در جلوی دندان ها متصل می شوند تا توسط آن ها بتوانیم دندان ها را حرکت دهیم.
  • بند ها حلقه هایی می باشند که به دور دندان های آسیا نصب می گردند تا تکیه گاهی برای بریس ها باشند،
  • سیم ارتودنسی به براکت ها و همچنین بند ها اتصال می یابند و نقش اصلی آن حرکت دادن دندان ها در یک مسیر مشخص توسط فشاری بسیار ملایم جهت انتقال به موقعیت صحیح شان می باشد.
  • در اصل سیم ارتودنسی به گونه ای ساخته شده است که با کمک آن بتوان دندان ها را به موقعیت اصلی شان حرکت داد.
  • محکم کردن سیم ارتودنسی موجب می شود فشاری ملایم توسط براکت ها به دندان ها منتقل شود تا به مرور زمان به محل اصلی هدایت شوند.

انواع براکت ها

براکت معمولی : به این براکت ها، براکت های فلزی نیز گفته می شود که یکی از رایج ترین نوع براکت ها می باشد. این براکت ها از فولاد ضد زنگ تعبیه شده اند و بسیار کوچک، راحت، محکم می باشند.

براکت های سرامیکی : هدف از این که این براکت ها ساخته شده این است که رنگ آن ها هم رنگ دندان ها باشد به همین دلیل به این نوع براکت ها، براکت های شفاف و براکت ارتودنسی نامرئی می گویند.

بریس های رنگی چه کاربردی دارند ؟

این نوع بریس ها از فلز ساخته شده اند و به بریس های رنگی معروف هستند. بند کوچک لاستیکی که بر روی براکت ها متصل می شوند، به بیماران اجازه می دهد بعضی رنگ ها را انتخاب کنند.

انواع بریس های رنگی

  1. سفید و شفاف
  2. خاکستری و نقره ای
  3. رنگ های نئون روشن
  4. سایه های متالیک تیره ای
  5. کش های شبرنگ

قیمت براکت و بریس های رنگی

هزینه ی این روش درمانی در دندانپزشکی تحت تاثیر عواملی مانند :

نوع دستگاه ارتودنسی ، ابزار ها و مواد مورد استفاده ، تخصص دندانپزشک و غیره می باشد.

علت استفاده از کش بریس

بعد از آنکه براکت ها به کمک چسب های مخصوص توسط بهترین دندانپزشک کودکان کرج ، به دندان متصل می شوند ، این ساختار به همراه سیم هایی که در اطراف دندان ها قرار گرفته ، موجب ایجاد فشار می شود و به حرکت دندان ها کمک می کند. از طرفی برای اصلاح قوس دندان ها برای اینکه بایت بهتری داشته باشد به یک راهکار نیاز است که بهترین و رایج ترین بریس های رنگی ، استفاده از باند کشی می باشد. در ارتودنسی دندان کش هایی که مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای دو نوع مختلف است که عبارت هستند از نوع کش کائوچویی و لیگاچر. کش کائوچویی بزرگترین کشی است که در درمان ارتودنسی استفاده می شود و انواع مختلفی دارد تا فشار مورد نیاز را برای ایجاد شکل دلخواه به دندان ها وارد کند. از این نوع کش برای ایجاد فشار در ناحیه فک نیز برای بهبود وضعیت بایت استفاده می شود. لیگاچر نیز با کشیدن و یا فشار دادن دندان ها موجب می شود تا آن ها در موقعیت بهتری قرار بگیرند.

انتخاب رنگ مناسب بریس

یک گام مهم برای افزایش سلامت و زیبایی دهان و دندان ها استفاده از بریس می باشد. کش های رنگی که در طول درمان با بریس انجام می شود سبب ایجاد ظاهر دلخواه در کودکان می شود. در انتخاب رنگ بریس باید به رنگ چشم ، پوست و مو دقت داشته باشید. از طرفی استفاده از بریس های رنگی سفید موجب می شود تا خیلی زود دچار لکه های مواد غذایی شوند به همین دلیل استفاده از بریس سفید برای کودکان توصیه نمی شود. اجازه بدهید کودک رنگ دلخواه خود را برای این درمان انتخاب نماید تا از ظاهری که برای او ایجاد می شود ، لذت ببرد. البته والدین نیز می توانند او را در انتخاب بریس راهنمایی کنند. ذکر این نکته لازم است که در طول درمان ارتودنسی کودکان کرج با دکتر ماندانا حجازی ، امکان تغییر دادن رنگ کش ارتودنسی وجود دارد و نیازی نیست وسواس خیلی خاصی در این رابطه داشته باشید و بهتر است اجازه دهید تا کودک رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نماید.

انتخاب رنگ بریس مطابق با فصل

تغییر دادن رنگ بریس ها در هر فصل می تواند هیجان انگیز و جالب باشد. می توانید در فصل بهار به سراغ رنگ های صورتی ، سبز و یا آبی بروید و در فصل پاییز رنگ هایی را انتخاب نمایید که نشانگر رنگ های مدرسه و فصل پاییز است. جالب است بدانید که برخی نوجوانان در پایان تعطیلات به نشانه غم و ناراحتی خود از به پایان رسیدن تعطیلات از کش های تیره استفاده می کنند. شما نیز می توانید با توجه به سلیقه و نظر خود از بریس های رنگی در طول درمان استفاده نمایید.

توصیه می شود از انتخاب این رنگ ها در بریس خودداری کنید :

  1. کش های سفید چرا که به سرعت تغییر رنگ می دهند و موجب می شوند تا زردی دندان ها بیشتر جلب توجه کند.
  2. رنگ زرد موجب می شود تا دندان ها زردتر نشان داده شوند.
  3. کش های مشکی ، قهوه ای و سبز ؛ زیرا اینگونه به نظر می رسد که ذرات مواد غذایی در بین دندان ها باقی مانده است.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات