دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان

از زمانی که اولین دندان های شیری کودک شروع به رشد می کنند ، والدین برای اینکه سلامت دندان های کودک خود را حفظ کنند و آن ها در بزرگسالی دندان های سالم و زیبا داشته باشند ؛ بهتر است کودک خود را نزد بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان ببرند.

بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان

حال این سوالات ایجاد می شود :

بهترین دندانپزشک اطفال در تهران یا کرج کیست ؟

در کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان ، چه خدماتى ارائه می شود ؟

و سوالاتی دیگر.

باید بگوییم برای انتخاب بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان ، راه های متفاوتی وجود دارد ؛ از جمله پرس و جو از دوستان و آشنایان که باعث می شود شما با متخصصین دندانپزشکی کودکان محل سکونت خود بیشتر آشنا شوید.

همچنین امروزه با گسترش فضای اینترنت می توانید از طریق جستجو در گوگل با بهترین دندانپزشکان کودک در یک ناحیه آشنا شوید و اطلاعات تماس و آدرس آن ها را به راحتی به دست آورید.

هدایت رفتاری کودک توسط دندانپزشک کودکان

در برخی از مواقع کودک هنگام مراجعه به دندانپزشکی جهت معاینه و درمان دچار ترس و اضطراب می شود که در این مواقع ، بهتر است از متخصص دندانپزشکی کودکان که قصد مراجعه به او را دارید ، کمک بگیرد.

دندانپزشک کودکان به شما والدین گرامی توضیح می دهد که چگونه با کودک خود برخورد کرده و او را برای بردن به دندانپزشکی قانع کنید که ؛ از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

به کودک بگویید که برای درمان به دندانپزشکی می روید و او شما را همراهی کند و پس از مراجعه به دندانپزشکی ، دندانپزشک اطفال با کودک صحبت کند.

از اهمیت مراجعه به دندانپزشکی با کودک خود صحبت کرده و او را با محیط دندانپزشکی آشنا کنید ، البته باید آشنایی کودکان با دندانپزشکی از سنین کمتر باشد ، تا آن ها دچار ترس و استرس نشوند.

این اجازه را به کودک بدهید که دندانپزشک خود را انتخاب کند.

بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان کرج

دکتر ماندانا حجازی ، متخصص دندانپزشک کودکان و نوجوانان ، بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج هستند و سالیان زیادی است که در این زمینه مشغول به کار می باشند ؛ هم چنین ایشان دارای بورد تخصصی نیز هستند ؛ از خدمات ارائه دهنده توسط ایشان ، می توانیم به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

  1. ارتودنسی اطفال
  2. فیشور سیلانت
  3. فلوراید تراپی
  4. فضا نگهدارنده ها
  5. روکش دندان شیری
  6. عصب کشی دندان شیری
  7. دندانپزشکی تحت بیهوشی

ارتودنسی اطفال

هدف از ارتودنسی اطفال ، ارتودنسی پیشگیری می باشد و معمولا کودکان از سن ۷ سالگی ، می توانند تحت این روش درمانی قرار گیرند ؛ چرا که در این سن ، دندان های دائمی تازه در حال شکل گیری بوده و رشد فک نیز اتمام نیافته است ، بنابراین می توان به راحتی بسیاری از مشکلات فکی و دندانی ، را برطرف کرد.

بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان ، در این سن وضعیت فک و دندان های کودکان ، را بررسی کرده و والدین را از مشکلات آینده آن ها مطلع می کند ، بدین ترتیب با درمان به موقع می توان از بروز بسیاری از مشکلات دندان ها جلوگیری کرد.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت ، روشی ایمن و سریع بوده که به منظور جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان ها انجام می شود ؛ در این روش ، یک ماده همرنگ دندان ، به عنوان محافظ بر روی دندان های آسیا قرار گرفته و از ورود و باقی ماندن باکتری و مواد غذایی در میان شیارهای دندان ها جلوگیری می کند ؛ بدین ترتیب ، احتمال بروز پوسیدگی دندان در کودکان ، بسیار کاهش می یابد.

فلوراید تراپی

فلوراید ، یک ماده معدنی است که به وفور در طبیعت یافت می شود ؛ این ماده ، از مینای دندان ها محافظت کرده و باکتری ها را از بین می برد و بدین ترتیب ، از بروز پوسیدگی دندان ها ، جلوگیری می کند.

فلوراید تراپی ، روشی جهت رفع پوسیدگی دندان ها نمی باشد ، بلکه تنها از بروز پوسیدگی بیشتر دندان ها ، جلوگیری می کند.

فلوراید ، به صورت بسیاری از محصولات بهداشت دهان و دندان ؛ همچون دهان شویه ، خمیر دندان ، قرص ، ژل و غیره در بازار وجود دارد ؛ تنها افراد باید توجه کنند که زیر نظر دندانپزشک ، از این محصولات استفاده نمایند.

روکش دندان شیری

معمولا زمانی استفاده از روکش دندان های شیری ، الزام می یابد که دندان های شیری ، به علت بروز پوسیدگی ، تخریب شده باشند ؛ در این مواقع معمولا پس از درمان پوسیدگی ، استحکام دندان ها بسیار کاهش می یابد ؛ از این رو دندان ها نیازمند روکش می باشند.

روکش دندان های شیری ، تا زمان افتادن طبیعی دندان ها از آن ها محافظت می کند.

لازم به ذکر است تمامی دندان ها ، پس از درمان پوسیدگی دندان نیاز به روکش دندان ندارند ؛ تنها در مواقعی از روکش دندان ، استفاده می شود که میزان تخریب تاج دندان ، بسیار زیاد باشد ؛ به گونه ای که احتمال شکستن آن در اثر نیروهای وارد شده در حین جویدن مواد غذایی ، وجود داشته باشد.

برخورد بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان چگونه باید باشد ؟

  • یک دندانپزشک اطفال  ، نباید والدین را به خاطر سهل انگاری در درمان دندانپزشکی کودک خود سرزنش کنند.
  • در صورت نیاز ، آموزش های لازم را در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان به والدین توضیح دهد.
  • در صورتی که کودک رفتار نامناسبی داشت ، صبوری کرده و از روش های مخصوص ؛ مانند بیهوشی و غیره برای درمان استفاده کند.
  • از صحبت هایی که مناسب سن کودک نیست ، در مقابل او اجتناب کند.

تفاوت دندانپزشک با متخصص دندانپزشک کودکان

در مقالات قبل درباره تفاوت دندانپزشک و متخصص دندانپزشکی اطفال ، به طور کامل توضیحاتی را مطرح نموده ایم که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آن ها مراجعه کنید.

در ذیل به برخی از پرتکرارترین سوالات والدین در رابطه با روکش دندان های شیری پاسخ داده شده است :

آیا امکان بروز بوی بد دهان ، در اثر کارگذاری روکش دندان شیری وجود دارد ؟

در پاسخ به این پرسش باید ذکر شود خیر ، روکش دندان های شیری ، هیچ گونه تاثیری بر روی بوی بد دهان کودکان ندارند.

آیا احتمال خارج شدن روکش دندان های شیری به خودی خود وجود دارد ؟

خیر ، روکش دندان های شیری به گونه ای بر روی دندان تنظیم می شوند ، که خارج کردن آن ها نیاز به ابزار مخصوص دندانپزشکی دارد ؛ لازم به ذکر است ، در صورتی که به هر علت روکش دندان کنده شود ، امکان چسباندن مجدد آن وجود دارد.

آیا روکش دندان های شیری ، در زمان افتادن دندان ها باید خارج شوند ؟

خیر ، روکش دندان های شیری نیز همزمان با دندان های شیری افتاده و نیاز به مداخله متخصص دندانپزشکی کودکان به منظور خارج کردن آن ها نمی باشد.

آیا کارگذاری روکش دندان های شیری دردناک است ؟

خیر ، چرا که کارگذاری روکش دندان های شیری تحت بی حسی موضعی انجام می شود بنابراین کودکان در حین انجام آن درد را احساس نمی کنند.

دندانپزشکی تحت بیهوشی چیست ؟

دندانپزشکی تحت بیهوشی ، یک روش درمانی می باشد که در آن کودک ، به طور موقت بیهوش می شود تا متخصص دندانپزشکی کودکان به راحتی بتواند اقدام به معاینه و درمان دندان های کودک کند.

والدین بهتر است نگران نباشند ، چرا که از این روش زمانی استفاده می شود که کودک به هیچ وجه اجازه درمان به دندانپزشک کودکان را ندهد و دچار ترس و پرخاشگری شود.

همچنین از این روش در زمانی که درمان نیازمند جلسات متعدد باشد که باعث خستگی کودک شود ، نیز استفاده می شود.

نکاتی برای مراقبت از دندان های کودکان

بهترین زمان مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان در چه سنی است ؟ آیا کودکان هم باید از نخ دندان استفاده کنند ؟ کودکان از چه سنی باید مسواک زدن را شروع نمایند ؟ چگونه از بروز خرابی در دندان های کودکان جلوگیری کنیم ؟ آیا سلامت دندان های شیری اهمیت دارد ؟

در این مقاله ، به تمامی سوالاتی که در فوق ذکر شده است ، پاسخ داده ایم ؛ در ذیل نیز به منظور کسب آگاهی بیشتر شما عزیزان ، به مهم ترین نکات مراقبت از دندان اطفال ، اشاره کرده ایم ؛ جهت حفظ سلامت دندان های کودک خود ، با ما همراه باشید.

نکات مراقبت از دندان های کودکان

  1. لازم به ذکر است ، والدین پیش از اقدام به بارداری ، باید از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل نمایند.
  2. مراقبت از دندان های اطفال ، پیش از رویش آن ها شروع می گردد ؛ به این صورت که والدین باید پس از هر بار شیر دادن به کودک ، لثه او را با استفاده از یک دستمال مرطوب تمیز کنند ؛ بدین ترتیب ، از ایجاد باکتری های مخرب جلوگیری می شود.
  3. مراجعه به دندانپزشک اطفال ، پس از رویش اولین دندان در کودکان ، الزامی می باشد.
  4. والدین ، باید از خواباندن کودک از طریق شیر دادن به او اجتناب نمایند ؛ چرا که بدین ترتیب ، احتمال بروز پوسیدگی دندان های او افزایش می یابد.
  5. والدین ، باید از مصرف بیش از حد مواد قندی شیرین در کودکان ، جلوگیری نمایند و در صورت استفاده نیز بلافاصله دندان های آن ها را مسواک بزنند.
  6. والدین پس از رویش دندان های کودکان ، باید مسواک زدن در آن ها را شروع نمایند.
  7. لازم به ذکر است ، کودکانی که مشغول به انجام ورزش هایی که احتمال آسیب دیدگی دهان و دندان در حین آن وجود دارد ، می باشند ؛ باید از محافظ دهان و دندان استفاده کنند.
  8. والدین ، باید توجه نمایند قاشق یا چنگال خود را در دهان کودک شان قرار ندهند ؛ چرا که ممکن است ، باکتری موجود در بزاق دهان والدین ، منجر به بروز پوسیدگی در دندان آن ها شود.
  9. دندانپزشک اطفال ، به والدین توصیه می کنند، در صورتی که کودک آن ها می تواند آب بنوشد، پس از مصرف قطره آهن به او آب دهند.
  10. والدین ، باید از خمیر دندان مخصوص اطفال ، برای کودکان شان استفاده کنند.

بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان

تمام کودکان در معرض پوسیدگی دندان هستند ؛ دندان های شیری ، به کودک کمک می کند تا غذا بخورد و صحبت کند ؛ همچنین دندان های دائمی را هدایت می کنند ، بنابراین مهم است که از همان ابتدا مراقب دندان های کودک خود باشید ؛ مینای دندان ، لایه بیرونی سخت بر روی دندان های شیری ، بسیار نازک تر و نرم تر است و در نتیجه ، بیشتر در معرض خراب شدن هستند.

رژیم غذایی کودک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

برای هر مرحله روش های درمانی وجود دارد ؛ اما بهترین روش این است که از تشکیل پلاک روی دندان جلوگیری کنید ؛ رژیم غذایی کودک نقش زیادی در سلامت دندان او دارد ؛ محدود کردن آب نبات ، کلوچه ، کیک و به طور کلی غذاهای شیرین ، می تواند کمک زیادی به حفظ مینای نرم دندان داشته باشد.
آموزش مسواک زدن به کودک بعد از صبحانه و قبل از خواب ، نکته مفیدی در جلوگیری از تجمع پلاک است ؛ اگر کودک شما با بطری به رختخواب می رود ، فقط از آب استفاده کنید ، زیرا قند موجود در لاکتوز می تواند در دهان و اطراف دندان ها جمع شود و به عنوان منبع غذایی برای باکتری های عامل پوسیدگی عمل کند.

غذاهای کم قند به رژیم های غذایی هنگام شروع غذاهای جامد به شما کمک می کند تا بهترین پایه را برای شروع مراقبت دهانی فراهم کنید ؛ با در نظر گرفتن منابع کلسیم مانند شیر ، ماست و پنیر به استحکام مینای دندان شیری کمک می کند ؛ از بین بردن میان وعده ها در بین وعده های غذایی همچنین ، به کاهش سطح قند داخل دهان کمک می کند ؛ نوشیدن فقط آب در هنگام تشنگی ، به تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند .

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات