دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

برخی از کودکان برای درمان دندان های خود دچار ترس و استرس هستند. راه های بسیاری برای کنترل این کودکان حین درمان وجود دارد که بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان یکی از این راه ها است. بعضی کودکان با آوردن اسم دندانپزشکی ، دچار وحشت می شوند ، حتی برخی از والدین برای ترساندن کودکان خود از واژه دندانپزشکی استفاده می کنند ، امروزه ترس از دندانپزشکی یا دنتال فوبیا یکی از ترس های شایع در بین افراد است . بسیاری از کودکان از کلیت دندانپزشکی ترس دارند و برخی دیگر از مواردی ؛ مانند : تزریق بی حسی ، صدای تراشیدن دندان ، ابزار های جراحی و غیره. در ادامه دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشک اطفال در کرج در این باره راه حل خوبی ارائه می دهد.

 

بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

 

در گذشته و البته امروزه در برخی از مراکز برای درمان این کودکان از پرسنل دندانپزشکی یا والدین کودک استفاده می کنند تا حین درمان کودک حرکت نکند. راهی که جایگزین آن شده است ، بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان می باشد. بیهوشی موجب می گردد تا کودک حین درمان وحشت زده نشود و درد را احساس نکند. بیهوشی کودکان ، براي اولین بار در سال ۱۹۰۰ به وسیله يك دندانپزشک آمریکایی آغاز شد. حین بیهوشی کامل ، کودک کارهایی که پزشک برای او انجام می دهد را احساس نمی کند و دندانپزشک با آرامش و اطمینان کامل کار خود را انجام دهد .

در گذشته استفاده از بیهوشی خطراتی به همراه داشت ؛ اما امروزه با بررسي هاي آزمايشگاهي كودك و معاينات كامل قبل از بيهوشي ، ريسك ايجاد خطر براي كودك به حداقل خواهد رسيد. در تمام مراحل درمان ، متخصص بيهوشي در کنار دندانپزشک ، حضور دارد و علائمی مانند : فشار خون ، تنفس ،  وضعیت بیهوشی می شود را بررسی می کند.

فهرست مطالب

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

هنگامی که صحبت از بیهوشی کودکان جهت انجام امور دندانپزشکی ، به میان می آید ؛ بسیاری از والدین از انجام این کار می ترسند و از انجام آن سر باز می زنند ؛ اما در این باره باید ذکر کنیم در صورتی که بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان در مراکز معتبر و مجهز انجام گیرد ، هیچ خطری آن ها را تهدید نمی کند.

لازم به ذکر است که پس از به هوش آمدن کودک ، نیاز به بستری شدن وی نمی باشد و پس از چک وضعیت جسمانی مرخص می شود. بسیاری از والدین در این باره سوال می کنند که آیا انجام امور دندانپزشکی کودکان ، ارزش بی هوش شدن آن ها را دارد ؟

میزان اهمیت دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی می باشد ، زیرا در صورت از بین رفتن دندان های شیری مشکلات بسیاری برای رویش مرتب و منظم دندان های دائمی به وجود می آید ؛ علاوه بر آن ، احتمال رسیدن پوسیدگی دندان های شیری به ریشه دندان های دائمی و درگیر شدن آن ها نیز وجود دارد.

تفاوت دندانپزشکی بیهوشی کامل و آرام بخشی

انتخاب هر کدام یک از این دو روش بر عهده متخصص دندانپزشک کودکان می باشد ، ایشان با توجه به در نظر گرفتن شرایط روحی کودکان و میزان ایرادات دندان های آن ها ، یکی از این دو روش بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان را انتخاب می کند.

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی چگونه انجام می شود ؟

متخصص دندانپزشک اطفال ، ابتدا کودکان را نزد متخصص بیهوشی جهت بررسی وضعیت سلامت آن ها می فرستد و در صورت تایید شدن انجام امور دندانپزشکی توسط بیهوشی ،  کودک در روز تعیین شده باید به صورت ناشتا به مركز بيهوشى دندانپزشکى اطفال مراجعه کرده و پس از بیهوشی ، امور مربوط به دندانپزشکی انجام می گیرد.

انواع روش های بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان آن ها

بیهوشی کودکان در دندانپزشکی به روش های مختلفی انجام می شود. انتخاب روش بسته به شرایط کودک و تشخیص پزشک دارد. انواع روش های بیهوشی شامل موارد زیر هستند:

  1. آرامبخش خوراکی
  2. آرامبخش عمیق
  3. بیهوشی عمومی

در ادامه برای ارائه اطلاعات بیشتر هر یک از روش ها را شرح می دهیم.

آرامبخش خوراکی

آرام بخش خوراکی سال ها است که در پزشکی برای کودکان مضطرب و پر استرس با کنترل دز مصرفی استفاده می شود. این آرامش بخش به عنوان یکی از بهترین و کم عارضه ترین روش های بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان به حساب می آید. در طی این روش قبل از هر اقدامی وزن کودک محاسبه شده می شود. این روش برای کودکانی که به دلیل اضطراب ، اجازه ترمیم دندان هایشان را نمی دهند ، بسیار مثمر ثمر است.

  • ۲ توصبه مهم قبل از آرامبخش خوراکی
  1. معده کودک نباید پر باشد. در صورت پر بودن معده امکان تهوع و استفراغ وجود دارد ؛ همچنین معده پر می تواند تاثیر دارو را کاهش دهد.
  2. بین ۱ تا ۳ ساعت قبل از انجام فرآیند درمانی ، هیچ نوشیدنی و خوراکی به فرزند خود ندهید.
  • توصیه های مهم بعد از آرامبخش خوراکی
  1. پس از ۲۰ دقیقه ، داروها تاثیر خود را می گذارند ؛ پس از آن کودک امکان حرکت تنهایی را ندارد ؛ لذا بیش از پیش به کمک و حمایت والدین خود نیاز خواهد داشت.
  2. پس از ۱ ساعت از پایان پروسه درمانی ، کودک امکان استفاده از مایعات را دارد.
  3. به مدت چند ساعت بعد از درمان ، کودک در حالت گیجی قرار دارد ؛ بنابراین بهتر است وی را تنها نگذارید.

نکته !

هنگامی که کودک آرامبخش خوراکی را مصرف می کند ، حین انجام پروسه نمی تواند هیچ خاطره ای را در ذهن خود نگه دارد ؛ بنابراین هیچ گونه خاطره ناگوار یا رعب و وحشت از دندانپزشکی در وی باقی نمی ماند.

آرامبخش عمیق یا Deep Sadation

داروهای آرامبخش جهت بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان ، از راه سرنگ به رگ های کودک وارد می شوند ؛ پس از آن کودک دچار خواب عمیقی می شود. در طی این خواب عمیق فرآیند هایی طبیعی بدن نظیر تنفس ، بلعیدن یا قورت دادن آب دهان و دیگر علائم حیاتی توسط خود کودک انجام می شود. آرامبخش عمیق نسبت به آرامبخش خوراکی برای مدت زمان طولانی تری ، فرزند شما را به خواب می برد.

  • ۳ توصیه مهم قبل از تزریق آرامبخش عمیق
  1. بهترین دندانپزشک کودکان در کرج به نسبت سن کودک ، از شما می خواهد فرزندتان را ۶ یا ۸ ساعت قبل از انجام پروسه ناشتا نگه دارید.
  2. اگر فرزند شما دارویی استفاده می کند ، هر چند که از نظر شما داروی خاصی محسوب نشود ، حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  3. پیشنهاد می دهیم شب قبل از انجام پروسه درمانی ، کودک شما خواب آرامی را تجربه کند.
  • ۲ توصیه مهم بعد از تزریق آرامبخش عمیق
  1. پس از هوشیاری کودک در ساعات اولیه به وی غذا ندهید ؛ بهتر آن است که در این بازه زمانی از مایعات بهره مند شوید. پس از گذشت چند ساعت و رفع حالت تهوع استفاده از مواد غذایی سبک را آغاز کنید.
  2. احساس گیجی ، حالت تهوع و استفراغ بعد از به هوش آمدن کاملا طبیعی است ؛ در این هنگام وظیفه والدین القا آرامش به فرزندشان است.

نکات بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

  • برای انجام بیهوشی درمان را به دندانپزشکی که تخصص این کار را دارد ، بسپارید .
  • قبل از انجام درمان ابتدا از محل درمان اطمینان کامل را بدست بیاورید .
  • این درمان باید در مراکز دندانپزشکی تحت بیهوشی مانند بیمارستان ها که تجهیزات کاملی دارند ، انجام گیرد .
  • توصیه می شود قبل از درمان آزمایش هایی که دندانپزشک درخواست کرده را انجام دهید .
  • حتما قبل از انجام درمان با متخصص بیهوشی مشاوره ای داشته باشید .
  • اگر کودک شما دچار سرماخوردگی یا بیماری که سیستم تنفسی او را درگیر می کند ، شده است درمان را به عقب بیاندازید .
  • سعی کنید در زمان درمان با بیهوشی ، كودكتان دچار هیچ گونه مریضی نباشد .
  • اگر کودک شما سابقه بیماری دارد باید متخصص بیهوشی را درجریان قرار دهید .
  • قبل از جراحی برای مصرف دارو هایی ؛ از جمله ویتامین ها با متخصص بیهوشی مشورت کنید .

مراقبت بعد از بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

رعایت نکات و مراقبت های بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودکان ، بسیار حائز اهمیت است ؛ بنابراین ، به والدین توصیه می شود به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنند ؛ در ذیل ، به مهم ترین مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک ، اشاره شده است ؛ آن ها را مطالعه کرده و در رعایت آن ها بسیار دقت نمایید .

  1. بروز علائمی ؛ همچون حالت تهوع و استفراغ ، لرز ، پر ادراری ، خواب آلودگی و از این قبیل موارد پس از بیهوشی مسئله ای عادی و طبیعی می باشد ؛ بنابراین والدین در صورت بروز چنین علائمی نگران نباشند.
  2. والدین باید بعد از به هوش آمدن کودکشان به او مایعات فراوان بدهند ؛ چرا که مصرف مایعات سبب می شود کودک سریع تر به حالت اولیه خود برگردد.
  3. بهتر است کودکان بعد از به هوش آمدن ، به اندازه کافی استراحت کنند اما استراحت مطلق نیاز نمی باشد.
  4. بروز سر درد و مشکلات تنفسی پس از به هوش آمدن کودکان ، مسئله ای عادی نمی باشد ؛ بنابراین والدین باید بلافاصله پس از مشاهده این موارد به پزشک مراجعه کنند.
  5. والدین ، باید توجه نمایند تا زمانی که اثرات بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان و بی حسی به طور کامل از بین نرفته است ؛ کودکان لب و گونه خود را گاز نگیرند .
  6. والدین ، باید تا زمانی که حس لامسه کودکان باز گردد ، از دادن مواد غذایی خیلی سرد و گرم به آن ها خودداری نمایند .
  7. توصیه می گردد ؛ کودکان ، در ساعات ابتدایی پس از درمان ، رژیم غذایی خود را با مایعات در حجم کم ، شروع کنند .
  8. رعایت بهداشت دهان و دندان پس از درمان ، دارای اهمیت به ویژه ای است ؛ بنابراین ، به هیچ عنوان در این رابطه سهل انگاری نشود .

عوارض بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

بسیاری از والدین که متخصص دندانپزشکی اطفال در کرج ، به آن ها روش درمان تحت بیهوشی را پیشنهاد می دهد ؛ در این باره سوال دارند : عوارض بیهوشی کودکان در دندانپزشکی چیست ؟

در پاسخ به این پرسش ، لازم به ذکر است ؛ در صورتی که بیهوشی در مراکز مجهز و توسط متخصص با تجربه ، انجام گیرد ؛ نه تنها خطر و عوارض خاصی در پی ندارد ؛ بلکه ، بسیار ایمن می باشد ؛ بنابراین ، با مراجعه به پزشک زبده ، دیگر جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد .

هزینه بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

ما قادر به اعلام هزینه ای مشخص جهت درمان دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی ، نیستیم ؛ چرا که ، هزینه آن در هر کودک با توجه به پارامترهای بسیار متغیر می باشد ؛ به همین منظور ، به افراد توصیه می کنیم در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، کودک خود را نزد متخصص دندانپزشک اطفال در کرج ، ببرند ؛ بدین ترتیب ، پس از انجام معاینات مورد نیاز از هزینه دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی ، مطلع خواهید شد .

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات