دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

تاول زدن سقف دهان

تاول زدن سقف دهان

برخی از علائمی که در دهان مشاهده می کنیم بسیار اهمیت دارند و باید به آن ها توجه شود . در این مقاله درباره ی تاول زدن سقف دهان صحبت می کنیم .

 

 

تاول زدن سقف دهان

 

 

موارد زیر در تاول زدن سقف دهان بسیار مهم و ضروری هستند که پس از مشاهده کردن آن ها باید هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید :

  • در برخی مواقع در مخاط دهان، نقاطی به رنگ سفید ديده  مي شود. رنگ سقف دهان به طور طبیعی صورتی رنگ است پس به تغییر رنگ آن خیلی باید اهمیت داده شود  .
  • با مشاهده ی زخمی در مخاط دهان که دردی به همراه ندارد ، بطور مثال کناره های زبان یا کف دهان و با مراجعه ی به موقع به پزشک می توان از بیماری های احتمالی جلوگیری نمود .
  • این زخم امکان دارد بر اثر ضربه ای که به دهان وارد شده، بوجود آمده باشد که پس از ۱۴ _ ۱۰ روز بهبود می یابد .
  • برخی مواقع تاول های بزرگ و یا کوچکی در دهان مشاهده می شود که پس از مدتی پاره می شوند و احساس سوزش را بوجود می آورند ، این ها موارد دسته اي از بیماری هایی هستند که برخی مواقع با علائم پوستی همراه هستند .

تاول زدن سقف دهان

موارد زیر در تاول زدن سقف دهان بسیار مهم و ضروری هستند که پس از مشاهده کردن آن ها باید هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید :

  • مشاهده ی قرمزی در دهان: وجود این قرمزی می تواند ناشی از حساسیت باشد بطور مثال پس از تعویض خمیر دندان، رنگ لثه و یا مخاط دهان تغییر کند و قرمز شود .
  • امکان دارد پس از خوردن غذا و یا نوشیدنی های داغ در مخاط دهان سوختگی ایجاد شود .
  • برخی دیگر از تغییر رنگ ها در دهان در زیر دندانهاي مصنوعی ايجاد مي شود که با سوزش همراه است. این مورد نوعي قارچ است که با درمان به موقع می توان آن را درمان کرد .
  • گاهی تغییر رنگ بر اثر مصرف آنتی بیوتیک است که این مورد هم نشان دهنده ی قارچ داخل دهانی است .
  • در برخی مواقع هم احساس سوزش و دردي در دهان به وجود مي ايد بي انكه چيزي قابل مشاهده باشد كه مي تواند دلايل بسياري از جمله ديابت، قارچ و …. باشد.

آفت دهان :

آفت دهان زخم های کوچک و عمیقی در دهان بوده که  خوردن و آشامیدن را برای فرد سخت می کند . آفت ها به چندين نوع تقسيم مي شوند.

يك نوع از آن آفت مينور نام دارد ، این آفت ۴ _ ۳ بار در سال ایجاد می شود  و به مدت یک هفته وجود دارد . نوع دوم آن آفت ماژور نام دارد که غیر معمول است و بیشتر در افرادی که سابقه ی این بیماری را دارند رخ می دهد .

علت بوجود آمدن این آفت ها نامشخص است ، استرس و آسیب دیدن بافت های دهان می تواند از علل بوجود آمدن آن ها باشد .

مصرف برخی مرکبات ، مسواک زدن شدید ، کمبود ویتامین B12  ، روی ، اسید فولیک  می تواند از دیگر علل بوجود آمدن آفت باشد .

آفت ها معمولا در داخل لب ، گونه ها ، زبان ، سقف دهان بوجود می آیند ، علائم آفت ها :

  • تعدادی ( جوش در دهان ) نقطه ی قرمز رنگ که به مرور زمان به زخم تبدیل می شوند ، مرکز این نقاط سفید یا زرد بوده و در زمان آغاز روند بهبودی به رنگ طوسی در می آیند.
  • تب ، بی حالی ، تورم غدد لنفاوی از دیگر علائم آفت هستند که درد آن تا ۱۰ روز ازبین می رود و طول درمان آن ۳ هفته است .

در زمان ( درمان ورم سقف دهان ) آفت از غذا های تند ، ادویه دار ، داغ استفاده نکنید تا درد شما کاهش یابد .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
محمد شمی وند
محمد شمی وند
5 ماه ها گذشته

سلام من سقف دهانم شبیه به یک جوش زده درد اثلا ندارد