دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ترمیم دندان شکسته و ترک دندان شیری و دائم کودکان

فهرست مطالب

ترمیم دندان شکسته و ترک دندان شیری و دائم کودکان

ترمیم دندان شکسته و ترک دندان شیری و دائم کودکان : هر چند مینای دندان بسیار مستحکم است لیکن ممکن است در اثر وارد آمدن ترومایی (ضربه) شدید دچار آسیب شود. این تروما (ضربه) می‌تواند با منشأیی خارجی مانند وارد آمدن ضربه‌ای به دهان، یا به علت گاز زدن به جمسی سخت و یا به دلیل برخورد ناخواسته چنگال به دندان، به عنوان مثال در موقع غذا خوردن، بوجود آید. ترمیم دندان شکسته و ترک دندان شیری و دائم کودکان نیاز به مراجعه به متخصص دندانپزشکی اطفال را دارد.

معمولاً دندان‌های پوسیده و یا مواردی که قبلاً پر شده باشند، نسبت به شکستگی بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود. البته دندان‌های کودکان با وارد آمدن ضربه‌ای اتفاقی به صورت نیز ممکن است دچار مشکل شوند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

ترمیم دندان شکسته و ترک دندان شیری و دائم کودکان

متخصصین قبل از انجام هر کاری برای بازسازی مینا و عاج از دست رفته، به حفظ ظاهر شاداب دندان‌های شما اقدام خواهند کرد. در صورتی که بافت مغز دندان شما به شدت آسیب دیده باشد و یا احتمال آبسه کردن و یا از بین رفتن دندان وجود داشته باشد، آنگاه درمان عصب‌کشی دندان انجام خواهد شد. این عمل شامل برداشتن مغز دندان، پاکسازی داخل پالپ و ریشه‌ی عصب‌ها و سپس پر کردن آن‌ها با یک ماده‌ی زیست سازگار، به طوری که عفونت ایجاد نشود، خواهد بود. این عمل ابتدا قبل از ترمیم کامل دندان درمان باید انجام شود. اگر دندان‌های کودک شما نیز دچار شکستگی یا لب پریدگی شده است،  با ما تماس بگیرید.

متخصصین بسته به میزان آسیب، در مورد آنچه که باید برای اصلاح دندان صدمه دیده‌ انجام دهند، تصمیم خواهند گرفت. تغییر شکل دادن، صیقل دادن، باندینگ، پر کردن، استفاده از ونیرهای سرامیکی و روکشی کامل، نمونه‌ای از اقداماتی خواهند بود که برای ترمیم این مشکل، به شما ارائه خواهند شد.

%d8%b2

چرا یک دندان ترک ‌می‌خورد؟


یک دندان به دلایل زیادی ممکن است  شکسته شود، برخی از این دلایل عبارتند از:

  • جویدن اجسام یا خوراکی‌هایی سخت مانند مداد، یخ، آجیل یا آب نبات سخت
  • وقوع حادثه، مانند وارد آمدن ضربه به دهان
  • دندان قروچه
  • وارد آمدن فشاری ناهمگون، بخصوص در مواردی که دندان کناری از دست رفته باشد.
  • از بین رفتن ساختار دندان به دلیل فرسودگی
  • از بین رفتن ساختار دندان به دلیل استفاده‌ی گسترده از پرکننده‌ها یا مواد ترمیمی دیگر
  • قرار گرفتن مینای دندان در معرض دماهای بسیار سرد یا بسیار داغ

چرا دندان ترک خورده آسیب می‌زند؟


گاهی ترک ایجاد شده بر روی دندان به سمت عصب دندان پیش می‌رود. در این حالت ترک، موقع گاز زدن یا جویدن می‌تواند آسیب برساند. این گونه ترک‌ها بسیار ریز خواهند بود، اما زمانی که باز شوند، منجر به تحریک مغز دندان خواهند شد. مغز دندان بافت نرمی است که در مرکز دندان قرار می‌گیرد و دربرگیرنده رشته‌های عصبی و عروق خونی می‌شود. در صورتی که یک ترک تا مغز دندان پیشروی کند، دندان نسبت به سردی و گرمی بسیار حساس خواهد شد.

ترک همچنین می‌تواند مغز دندان را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. در این صورت، استفاده از درمان‌های مربوط به رشته‌های عصبی برای حفظ دندان ممکن است نیاز شود.

c1درجات مختلف شدت آسیب


یک دندان شکسته شده می‌تواند کاملاً بدشکل باشد. میزان شدت آسیب وارده به یک دندان می‌تواند، از جدا شدن بخش کوچکی از مینای دندان تا شکستگی شدید دندان، متفاوت باشد. ممکن است در اثر شکسته شدن شدید دندان، بخشی از تاج دندان جدا شود و حتی عصب مغز دندان نیز آسیب ببیند (این حالت با درد بسیار شدیدی همراه خواهد بود).

روش‌های درمانی اصلاح دندان ترک خورده


اغلب شکستگی‌های کوچک شامل جدا شدن لایه‌ای سطحی از مینای دندان می‌شود و به عاج زیرین آن نفوذ نمی‌کند. در این موارد، بخش شکسته شده با استفاده از مته‌های سرعت بالا و دیسک‌هایی صیقل دهنده به آرامی تراشیده شده و مجدداً شکلدهی می‌شوند. در این حالت دندان حالت طبیعی خود را پیدا خواهد کرد و دیگر نیازی به انجام درمان‌هایی بیشتر وجود نخواهد داشت.

پرکننده‌های سفید و باندینگ


زمانیکه آسیب وارده عاج دندان را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد، نیاز به بازسازی قسمت از دست رفته خواهد بود. این عمل علاوه بر محافظت از عاج، ظاهر طبیعی دندان را به آن باز خواهد گرداند. عاج، بر خلاف مینا، بافتی حیاتی است که شامل توبول‌های بسیار ریزی می‌شود که از طریق آن‌ به حفره‌ی پالپ در مرکز دندان جریان می‌یابند. بنابراین در صورتی که که عاج بدون پوشش باقی بماند، امکانی برای نفوذ باکتری‌ها به مغز دندان فراهم خواهد شد.

امروزه پرکننده‌های بسیار مستحکم سرامیکی یا کامپوزیتی وجود دارند که نه تنها به عنوان جایگزین بخش از دست رفته دندان عمل می‌کنند، بلکه از نظر ظاهری نیز تا حد زیادی با دندان مطابقت می‌کنند.

امروزه حتی می‌توان بخش‌های نسبتاً بزرگ از دست رفته‌ی دندان را با کامپوزیت‌های جدیدی که گونه‌ای از مواد پلاستیکی حاوی ذرات شیشه مانند سخت هستند، جایگزین کرد. پرکننده‌های سفید یا همرنگ دندان با ویسکوزیته‌های مختلف و طیف وسیعی از سایه رنگ‌ها وجود دارند، تا به نحو مؤثری با مینا و عاج طبیعی دندان مشابهت داشته باشند.

 

ترمیم دندان شکسته و ترک دندان شیری و دائم کودکان

 

 

ونیرهای سرامیکی

یکی از نقاط ضعف کامپوزیت‌ها این است که این مواد تا حدودی متخلخل هستند و ممکن است به تدریج و در طول زمان تغییر رنگ دهند (البته این مسئله در مورد محصولات جدید نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است)، از این رو مواد سرامیکی در این زمینه برتر بوده و ترجیح داده می‌شوند. از طرف دیگر، گاهی پرکننده‌های کامپوزیتی سفیدرنگی که برای پوشش‌دهی لب‌پریدگی‌های دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، با گذشت زمان چسبندگی و اتصال خود را از دست می‌دهند. در این صورت، ونیرها گزینه‌ی بعدی خواهند بود که معمولاً از ماندگاری بهتری برخوردار هستند.

ونیرهای سرامیکی دندان‌های پیش یا اینله‌های سرامیکی دندان‌های آسیاب کوچک/ آسیاب عمدتاً از روی قالبی که توسط دنداپزشک از دهان تهیه‌ می‌شود، در یک آزمایشگاه دنداپزشکی ساخته می‌‌شوند.

ترمیم دندان شکسته و ترک دندان شیری و دائم کودکان

اغلب اوقات در بدو کار، لایه‌ی بسیار نازکی از مینای دندان، از سطح آن برداشته می‌شود، تا عمل جایگذاری ونیر به خوبی انجام شود و ونیر تهیه شده بیش از حد بزرگ جلوه نکند. ضخامت ونیر سرامیکی، جز در مناطقی که به دلیل لب‌پریدگی دندان نیاز به پوشش‌دهی دارند، از یک میلی‌متر کمتر است. در این نواحی ضخامت ونیر برای ترمیم بخش از دست رفته، بیشتر خواهد بود.

ونیرهای سرامیکی با استفاده از ماده‌ای رزینی اسیدی با ویسکوزیته‌ی پایین به سطح دندان‌ها متصل می‌شوند تا پیوستگی بین مینای دندان و ونیر سرامیکی بسیار مقاوم باشد. با این عمل دندان به شکل و ابعاد مناسب خود باز خواهد گشت.

ونیرهای سرامیکی سطح صاف خود را به خوبی حفظ کرده و از تشکیل جرم و پلاک نیز جلوگیری می‌کنند. این عمل همچنین برای بازگرداندن ظاهر دندان‌های عصب کشی شده و پر شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین دندان‌هایی با گذشت زمان تیره خواهند شد، اما وجود ونیر این تیرگی را پنهان کرده و رنگی زنده و واقعی به دندان می‌دهد. گاهی اوقات قبل از انجام عمل نیاز به سفید کردن دندان نیز می‌باشد.

روکش دندان

در مواردی که بخش عمده‌ای از دندان شکسته و ترک میخورد و استفاده از ونیر از استحکام کافی برخوردار نخواهد بود، روش جایگزین، استفاده از روکش دندان است. در این روش پس از شکل‌دهی و پرداخت دندان، روکش تهیه شده به طور کامل برروی آن  قرار خواهد گرفت.

گاهی روکش دندان، تماماً از سرامیک ساخته می‌شود که ظاهری شفاف، شبیه به اکثر دندان‌های طبیعی، ارائه می‌دهد. گاهی نیز از ترکیب سرامیک با یک فلز گران‌بها برای ساختن روکش استفاده می‌شود. این حالت، گزینه‌ای مقاوم‌تر خواهد بود و معمولاً برای افرادی که از دندان‌های پیش قدرتمندی برخوردار هستند، لازم می‌شود.البته باید درنظر داشت که درمان هایی مانند روکش یا ونیر سرامیکی در کودکان، بعد از رویش کامل دندانهای دائمی و رشد کامل کودک فابل انجام میباشد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات