دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

تغییر رنگ دندانی در کوکان

فهرست مطالب

تغییر رنگ دندانی در کوکان

برخی  از والدین تا هنگامی که نشانه ای واضح مانند درد وتغییر رنگ در دندان هاي کودک خود مشاهده نكنند، به دندانپزشک مراجعه نمي كنند. در این مقاله درباره ی تغییر رنگ دندانی در کوکان صحبت خواهیم کرد .

 

تغییر رنگ دندانی در کوکان

 

بیشتر والدین تا هنگام بروز مشکلی در دندان های کودکان به دندانپزشک مراجعه نمی کنند و بر این باور هستند که اگر قبل از مشاهده مشکل به دندانپزشک مراجعه کنند ، دندانپزشک عیب های بی دلیلی بر دندان های کودک می گذارد که این باور کاملا غلط است .

کودکان بايستي هر شش ماه يكبار برای چکاب نزد دندانپزشك برده شوند تا از سلامتی دندان های انها با خبر شد . پوسیدگی دندان ها در همه ی کودکان با نشانه های درد و تغییر رنگ  همراه نیست، عمق پوسیدگی و میزان درگیری سیستم عصبی است که در دندان های کودکان درد را ایجاد می کند .

میزان تحمل درد در هر کودکی متفاوت است ، ممکن است این درد یک لحظه باشد و بعد از آن دیگر احساس دردی بوجود نیاید.

پس از رویش اولین دندان در کودکان مراقبت از آن ها باید آغاز شود ، والدین باید طریقه ی صحیح مراقبت و تمیز کردن دندان های کودک خود را آموزش ببینند .

چک کردن دندان های کودک قبل از یک سالگی باید شروع شود و هر شش ماه یکبار تمدید شود .

تغییر رنگ دندانی در کوکان :

والدین باید آموزش های لازم در ارتباط با پلاک های میکروبی بر روی دندان های کودک که پس از هر وعده شیر دهی ايجاد مي شود را ببینند . ایجاد پلاک های میکروبی موجب تولید اسیدی می شود که این اسید باعث حل شدن مواد معدني دندان شده و در نتیجه لکه های سفیدی بر روی دندان های کودک بوجود می آید .

به همین دلیل است که تمیز کردن دندان ها پس از هر بار شیر دهی نباید نادیده گرفته شود .

تغییر رنگ دندانی در کوکان :

عده ای در این باور هستند که لکه های بوجود آمده بر روی دندان ها اگر عوارضی به همراه نداشته باشد خطرناک نیست و نسبت به آن حساس نمی شوند .

در صورتی که نظر دندانپزشک کاملا متفاوت است . عوامل های بسیاری وجود دارد  که موجب ایجاد این لکه های سفید می شود اما بیشترین دلیل ایجاد این لکه ها شیار هایی است که روی مینای دندان کودکان بوجود می آید.

ممکن است این لکه های سفید كه بر روی دندان های کودک ایجاد شده است مادر زادی یا ژنتیکی باشد ، اما بیشترین دلیل بوجود آمدن این لکه ها رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مي باشد . از ديگر دلايل بروز انها بر روي دندانهاي دائمي كودكان ميتوان به پوسيدگي و ابسه دندانهاي شيري و يا وارد آمدن ضربه به دندانهاي شيري كودك اشاره نمود.

دليل ديگر این تغییر رنگ بر روی دندان های کودکان ، جذب زیاد فلوراید در زمان کامل شدن دندان های دائمی باشد  که از شش ماهگی تا ٥ سالگی رخ می دهد .

تغییر رنگ دندانی در کوکان

عده ای از والدین بر این باور هستند که قطره ی آهن موجب تغییر رنگ و سياه شدن دندان های کودک می شود ، اما بايد اين مسئله را در نظر داشت كه تغيير رنگ دندان به دليل رسوبات آهن سبب بروز پوسيدگي نخواهد شد و در صورتي كه کودکان از مصرف غذاها و تنقلات شیرین و چسبنده دوری کنند، بروز پوسيدگي هاي دنداني به حداقل می رسد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات