دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

خونریزی لثه و دندان در کودکان

فهرست مطالب

خونریزی لثه و دندان در کودکان

نگران‌کننده خواهد بود اگر کودکتان با لثه‌ای خونین نزد شما بیاید، شما نباید از این موضوع به سادگی بگذرید. خونریزی لثه در کودکان می‌تواند به دلیل وجود مسائل مهمی مانند بیماری‌های لثه، رژیم غذایی ناسالم و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. در این مقاله ما در مورد علل خونریزی لثه در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن بحث می‌کنیم. خونریزی لثه در کودکان می‌تواند به دلیل مسواک نکردن منظم باشد. بیشتر دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان و بزرگ‌سالان، دندان‌های خود را روزی دو مرتبه مسواک بزنند. در این مقاله خونریزی لثه و دندان در کودکان را توضیح خواهیم داد.

وقتی که دندان‌ها مسواک زده نشوند به دلیل باقی ماندن پلاک و جرم به مدت زیاد لای دندان‌ها، لثه متورم و ملتهب می‌شود. پلاک لایه نازک غیر قابل رویت از باکتری بوده که پس از غذا خوردن روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم این پلاک‌ها را از بین برده و باعث سالم ماندن لثه می‌شود.

%d8%b31

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]
اگر خونریزی لثه کودک شما پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان منظم ادامه یافت، نوبت ویزیتی از یک دندانپزشک بگیرید. دندان‌پزشکان در درمانی کودکان تبحر دارند و می‌توانند دلایل خونریزی لثه در آنها را تشخیص داده و اقدامات درمانی مقتضی را انجام دهند. خونریزی لثه احتمالاً به دلیل مسواک نزدن به وجود می‌آید و باید قبل از این که دیر شود آن را درمان نمود.

دلایل خونریزی لثه در کودکان


دلایل متعددی وجود دارد که باعث خونریزی لثه در کودکان می‌شود:

رژیم غذایی نامناسب

%d8%b32

رژیم غذایی پر از غذاهای شیرین و نشاسته دارد باعث تجمع پلاک روی دندان‌های کودکان می‌شود. این پلاک می‌تواند باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه شده و در هنگام مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان ایجاد خونریزی کند. به کودکان کمک کنید تا غذاهای سالم را در قالب یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنند تا خونریزی لثه آنها قطع شده و از ابتلا به بیماری‌های لثه پیشگیری شود.

خونریزی-لثه-و-دندان-در-کودکان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

%d8%b33

برای اینکه دندان و لثه کودکان سالم بماند باید دو مرتبه در روز دندان‌های خود را مسواک زده و یک مرتبه هم در روز از نخ دندان استفاده کنند. معمولاً با مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان خونریزی لثه در کودکان قطع می‌شود. اگر لثه کودکان تا ۱۰ روز پس از مسواک زدن صحیح التیام نیافت باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 لثه خشک

%d8%b34

زمانی که کودکان به جای اینکه از طریق بینی نفس بکشند این کار را به وسیله دهان خود انجام می‌دهند ممکن است لثه آنها خشک شده و خونریزی کند. آلرژی‌ها، لوزه‌های متورم و مسائل دیگر می‌تواند باعث نفس کشیدن از دهان شود که روی لثه بالایی تأثیر می‌گذارد.

بیماری‌های لثه

%d8%b35

التهاب مزمن لثه و پریودنتیت دو نوع از بیماری‌های شایع لثه در کودکان هستند که می‌تواند باعث خونریزی شود. شما می‌توانید با آموزش کودکان در مورد مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم از ابتلا به این بیماری‌ها در کودکان پیشگیری کنید. همچنین باید به طور مرتب دندان‌های کودک خود را توسط دندان‌پزشک چک آپ کنید.

خونریزی لثه پس از سوانح

%d8%b36

کودکان در معرض سوانحی هستند که به دهان و لب‌های آنها آسیب می‌رساند به خصوص کودکان کوچک‌تر که در حال یاد گرفتن راه رفتن هستند یا کودکان بزرگ‌تر که ورزش می‌کنند یا از اسکیت استفاده می‌کنند. هر گونه جراحتی در دهان می‌تواند باعث خونریزی لثه و دندان‌ها شود.

اگر شما متوجه خونریزی در اطراف ناحیه آسیب‌دیده شدید در حالی که دندانی لق نشده باشد می‌توانید کودک را در خانه معاینه کنید. در روزهای آتی به کودک خود غذاهای نرم بدهید تا از جراحات بیشتر در دندان‌های و بافت نرم آسیب‌دیده پیشگیری شود. خونریزی باید سریع قطع شود و دندان‌ها به مرور در محل خود محکم شوند.

دندان آسیب‌دیده ممکن است در طول زمان سیاه شود. لک‌های دندانی نشان‌دهنده تلاش سلول‌های قرمز خون برای ورود به قسمت سخت دندان از طریق عروق خونی در بافت عصبی (پالپ) است. رنگ دندان شیری آسیب‌دیده ممکن است ا ز صورتی تا خاکستری تیره تغییر کند.

%d8%b37

درمان خونریزی لثه


تمیز کردن دندان‌ها

بهترین روش درمان خونریزی لثه از بین بردن پلاک‌های باکتریایی است که باعث ایجاد بیماری‌های لثه در دهان کودک شما می‌شود. وقتی که پلاک‌های دندانی ایجاد می‌شود، به جرم مبدل شده که سطحی سخت و چسبناک دارد و به دندان می‌چسبد. بدون انجام جرم‌گیری منظم دندان‌ها، این جرم‌ها می‌تواند زمینه را برای پرورش جرم‌های بیشتر در زیر خط لثه ایجاد کرده و باعث عفونت و خونریزی لثه شود.

پس از وقوع سانحه برای خونریزی لثه چه باید کرد؟

%d8%b38

اگر متوجه خونریزی در لثه یا در نواحی دیگر دهان شدید به وسیله یک دستمال یا حوله نرم آن ناحیه را فشار دهید تا خونریزی قطع شود. ایجاد شکاف و پارگی در دهان می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شدید شود اما باید پس از چند دقیقه با فشار کمی که روی آن ناحیه میاوریم خونریزی قطع شود. اگر پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خونریزی ادامه داشت و با اعمال فشار آرام قطع نشد شما باید کودک را به مرکز فوریت‌های پزشکی برده تا علت خونریزی مشخص شود.

شما می‌توانید برای کاهش درد کودک به او تایلانول (استامینوفن) یا موترین / آدویل (ایبوپروفن) بدهید یا از کمپرس یخ روی ناحیه متورم استفاده کنید. نئوسپورین می‌تواند برای پیشگیری از عفونت در هر خراشیدگی یا پارگی خارجی به کار برده شود. برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی به مدت چند روز به کودک فقط غذاهای نرم بدهید.

تغییر رنگ دندان لزوماً به این معنا نیست که دندان باید کشیده شود. این فقط به این معنی است که دندان به دلیل برخی جراحات آسیب‌دیده و باید به طور دقیق مورد معاینه قرار گیرد. در برخی موارد دندان آسیب‌دیده پس از چند هفته یا چند ماه باید کشیده شود.

پیشگیری از خونریزی لثه


اگر شما متوجه خونریزی لثه در کودک خود شدید حتماً اقدام کنید. خونریزی لثه می‌تواند نشانه التهاب و ورم لثه (یک شکل از بیماری‌های لثه) باشد.

بهداشت دهان و دندان

%d8%b39

حتی زمانی که کودکان دندان‌های خود را مسواک می‌کنند ممکن است نتوانند پلاک‌های جمع شده در خط لثه را تمیز کنند. همچنین باقی‌مانده‌های غذا می‌تواند لای دندان‌ها گیر کرده و باعث آسیب به لثه شود. شما می‌توانید به روش‌های زیر به کودک خود کمک کنید:

  • استفاده از مسواک‌های نرم برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی
  • مطمئن شوید که دو مرتبه در روز و هر مرتبه به مدت ۲ دقیقه مسواک زده می‌شود.
  • به کمک نخ دندان باقی‌مانده غذاها را از لای دندان او درآورید.

استفاده از ویتامین C

خونریزی لثه و دندان در کودکان

در برخی موارد خونریزی لثه به دلیل کمبود ویتامین‌های خاصی در بدن ایجاد یا وخیم‌تر می‌شود. ویتامین C برای سلامت لثه بسیار مفید است. شما می‌توانید روزانه به کودک خود مقادیری ویتامین C بدهید با میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C را در برنامه غذایی او بگنجانید.

شما همچنین باید به کودک خود کمک کنید تا مصرف نوشیدنی‌های شیرین را در رژیم غذایی خود کاهش دهد. هرگز کودک خود را با استفاده از شیشه حاوی نوشیدنی شیرین نخوابانید. این فقط یک شربت نیست بلکه حاوی مقادیر زیادی شکر است.

معاینه‌های دوره‌ای دندان

%d8%b311

کودک را باید پس از یک سالگی به دندانپزشک نشان دهید. اگر چه ممکن است کودک خیلی کوچک به نظر برسد اما با تمیز کردن مرتب دندان‌ها و جرم‌گیری، احتمال پوسیدگی دندان‌ها و ابتلا به بیماری‌های لثه کاهش می‌یابد. جرم‌گیری دندانی و معاینات باید دو مرتبه در سال انجام شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات