درد دندان کودک

احتمال این که کودک دچار دندان درد شود ، از بزرگسالان به نسبت کمتر است ؛ اما در صورت مشاهده درد دندان کودک امکان ابتلا به بیماری های لثه یا دندان وجود دارد که سریعا باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کرد . این مطلب توسط بهترین دندانپزشک کودکان کرج ، دکتر ماندانا حجازی تهیه شده است. از این رو جهت دریافت اطلاعات بیشتر به ادامه مقاله توجه فرمایید.

درد دندان کودک - دکتر حجازی

یافتن دلیل درد دندان کودک

در بعضی از موارد کودک به دلیل داشتن درد در قسمت گوش یا فک به نظر می رسد که دچار دندان درد شده است ، در این مواقع کودک دچار درد انعکاسی شده است . درد دندان کودکان در واقع انعکاسی یک واکنش طبیعی است که در دهان و صورت رخ می دهد. زمانی که کودک به این درد دچار می شود ، تشخیص محل دقیق درد سخت می شود اما اگر موضوع دندان درد باشد ، این سختی وجود ندارد و به راحتی می توانیم محل درد را شناسایی کنیم و درمان دندان درد شدید کودکان را انجام دهیم. در این شرایط کودک زودرنج و حساس خواهد شد و آب زیادی از دهان او خارج می شود. هرکاری که برای او انجام می دهید آرام نمی گیرد. معمولاً میلی به خوردن غذا ندارد. درمان درد دندان در خانه بسیار محدود است و نمی توان بدون ویزیت دندانپزشک از مسکن برای درمان درد کودک استفاده شود . اگر کودک درحال دندان درآوردن باشد می توانید با انگشت خود این تورم را بر روی لثه های او احساس کنید. معمولاً نوزادان زود تر از ۶ ماهگی دندان هایشان رشد نمی کند. به دندان های شیری کودک باید اهمیت زیادی داده شود و از آن ها مراقبت شود . به محض رشد اولین دندان شیری کودک ، باید مراقبت های بهداشتی از دندان های او را شروع کنید.

علت و علائم درد دندان کودک

علت درد دندان کودک می تواند نشانه پوسیدگی دندان باشد. این پوسیدگی می تواند مشکلاتی مانند بهم ریختگی دندان ها و خرابی دندان ها را به دنبال داشته باشد که موجب بروز مشکلات و درآخر انجام ارتودنسی شود.

نکات :

• اصلی ترین عامل دندان درد به وجود آمدن التهاب در قسمت بافت نرم دندان است . این بافت نرم در بر گیرنده رگ های خونی و انتهای سلول های عصبی است.
  • التهاب بافت نرم همان پالپ است ، التهاب پالپ موجب ورود باکتری ها به ناحیه ی پالپ می شود که این قضیه به دلیل پوسیدگی دندان کودکان می باشد ، درنتیجه موجب تخریب شدن مین و عاج دندان می شود .
  • التهاب پالپ می تواند در دندان درد شدید موثر باشد که لازم است برای درمان به بهترین متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه شود .
  • علائم التهاب پالپ در کودکان در مراحل اولیه با درد لحظه ای همراه است. میکروب های بیماری زا و مواد باقی مانده ی غذا به داخل عصب دندان نفوذ می کنند و التهاب پالپ را به وجود می آورند.

نکات :

• به تخریب شدن بافت سخت دندان کرم خوردگی یا پوسیدگی می گویند . هنگام کرم خوردگی دندان ، ممکن است کودک با درد دندان همراه باشد با این تفاوت که این دندان درد در هنگام مصرف مواد سرد یا گرم اتفاق می افتد.
  • درد در کودکان زیر یک سال به دلیل مبتلا شدن آن ها به عفونت برفکی است ، در این شرایط امکان دارد کودک هیچ گونه دردی تا زمان خوردن غذا نداشته باشد اما پس از چند بار مکیدن شیر احساس ناراحتی کند و سینه مادر یا شیشه شیر را از دهان خود بیرون آورد.
  • در این زمان لکه های قرمز یا سفید رنگی بر روی زبان و داخل گونه های کودک به وجود می آید ، این قطره ها همانند قطره های چکیده شده ی شیر هستند که پس از صرف غذا در دهان کودک باقی مانده اند. برای درمان و علت لکه های سیاه ، سفید ، قهوه ای و زورد روی دندان می توانید به مقاله اختصاصی این موضوع مراجعه کنید.
  • درد در کودکان بزرگتر معمولا به صورت تبخال است. تبخال موجب به وجود آمدن ویروس هرپس می شود.
  • زمانی که عفونت ویروس هرپس با درد همراه باشد امکان دارد کودک احساس خستگی کند و تب داشته باشد. این درد ممکن است به حدی باشد که کودک از شیر خوردن خودداری کند و سینه ی مادر را رها کند.

شایع ترین علل درد دندان کودک

مهمترین مشکلات دندانپزشکی کودکان ، که می تواند سبب بروز دندان درد کودکان شود ، عبارتند از :

• حفره های دندان

عدم کنترل فعالیت های باکتریایی دهان ، سبب بروز حفره هایی در دندان های کودک می شود. رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن رژیم غذایی مناسب ، در جلوگیری از بروز حفره های دندان ، نقش اساسی دارند.

• ترک خوردن دندان

دلایلی چون ضربه به دندانها ، دندان قروچه در هنگام خواب ، ساییدن دندان ها بر روی یکدیگر و جویدن مواد غذایی سفت مانند آب نبات و یخ توسط کودک ، می تواند سبب بروز شکستگی های جزئی در دندان های کودک شود. گاهی این شکستگی به راحتی با چشم دیده نمی شوند.

• شکستگی پر شدگی دندان ها

در صورتی که ترمیمی برای کودک انجام شود ، مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد ؛ چرا که شکستن پرشدگی دندان ، می تواند سبب بروز عفونت دندان و ایجاد درد دندان کودک شود. در صورتی که مشکلی برای دندان پر کرده کودک پیش آمد ، باید در اسرع وقت برای ترمیم آن ، کودک را نزد نزدیک بهترین دندانپزشک اطفال در کزج ، برد.

• آبسه

یکی از اولین نشانه های عفونت دندان آبسه می باشد و اغلب ، سبب بروز درد در دندان می شود. برای اینکه دندان سلامت بماند و از عوارض بعدی جلوگیری کرد، باید هر چه سریعتر حفره های پر از چرک آبسه ها تخلیه شوند.

• پیشگیری از درد دندان کودک

درد دندان کودکان وضعیت بسیار آزار دهنده ای برای کودک و والدین او می باشد ، از این رو والدین تمایل دارند ، کودک خود را در چنین وضعیتی مشاهده نکنند. به جز در مواردی چون عفونت سینوس ها ، درآوردن دندان ، لق شدن دندان و آسیب دیدن دندان در تصادفات ، که نمی توان از بروز درد دندان در کودک جلوگیری کرد ، می توان با انجام دادن اقدامات زیر ، در سایر موارد از بروز این عارضه در کودک پیشگیری کرد : برای معاینه دندان های کودک به صورت منظم و چندین بار در سال ، به بهترین متخصص دندانپزشک کودکان در کرج مراجعه نمایید. مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین ، را در برنامه غذایی کودک محدود کنید. چسبیدن غذاهای شیرین و چسبناک به لثه و دندان های کودک ، خطر بروز پوسیدگی دندان را در او افزایش می دهد. پس از آموزش مسواک زدن صحیح به کودک ، او را تشویق کنید که با مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید ، روزی دوبار و هر بار حداقل به مدت ۲ دقیقه ، دندان هایش را مسواک بزند. برای خارج کردن مواد غذایی باقیمانده در میان دندان ها و پلاک های دندانی ، به کودک آموزش دهید که یک بار در روز ، از نخ دندان استفاده کند.