دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج

فهرست مطالب

درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج

درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج : درمانگاه در واقع يك مركز درمانى است كه به درمان بيماران به صورت سرپايي و بدون بسترى شدن مي پردازد. اما بيماران براى دريافت خدمات تخصصى تر و يا بسترى شدن بايد به يك بيمارستان مراجعه نمايند.

درمانگاه ها مى توانند به صورت خصوصى يا دولتى اداره شوند. يك درمانگاه داراي قسمت هاى مختلفى مي باشد. معمولاً هر درمانگاهى داراي قسمت تزريقات و پانسمان، آزمايشگاه، داروخانه و يك يا چند پزشك براى ارائه خدمات به بيماران مى باشد.

در اكثر درمانگاه ها خدمات توسط پزشكان عمومى ارائه مى شود. اما برخى از درمانگاه ها در روزهاى مشخصى از متخصصين استفاده مى كند و خدمات تخصصى به بيماران ارائه مى نمايد.

درمانگاه دندانپزشكى نيز در واقع يك درمانگاه مى باشد كه خدمات دندانپزشكى را به بيماران ارائه مى نمايد. در اين درمانگاه ها معمولاً تعدادى يونيت دندانپزشكى به همراه تعدادى دندانپزشك وجود دارد.

درمانگاه دندانپزشكى

يك درمانگاه دندانپزشكى براى هر شيفت مارى خود  توسط يك مسئول فنى كه يك دندانپزشك  اداره مى شود كه اين مسئول فنى ، خود توسط مدير درمانگاه انتخاب مى شود و به معاونت درمان معرفى مى گردد.

وظايف مسئول فنى درمانگاه دندانپزشكى مختلف است . از اداره مسائل مالى، فنى و برنامه ريزى در درمانگاه تا مسائل مربوط به درمان و مراقبت بيماران از وظايف يك مسئول فنى مى باشد.

در يك درمانگاه دندانپزشكى معمولاً دندانپزشكان عمومى خدمات دندانپزشكى مانند كشيدن دندان، پر كردن دندان، كارهاى زيبايي، ايمپلنت هاى دندانى و يا عصب كشى دندانها را انجام مى دهند.

اما همانند درمانگاه هاى پزشكى، درمانگاه دندانپزشكى نيز مى توانند در برخى از روزها در هفته از چندين متخصص دندانپزشكى استفاده نمايد تا خدمات تخصصى ترى را بتوانند به بيماران ارائه نمايند.

همانند درمانگاه هاى پزشكى ، درمانگاه هاى دندانپزشكى نيز مى توانند به صورت خصوصى يا دولتى اداره شوند.

 

 درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج

 

بهترین درمانگاه دندانپزشكي در كرج

درمانگاه هاى دندانپزشكى دولتى در واقع همان بخش هاى آموزشى دانشكده هاى دندانپزشكى يا كلينيك ويژه هاى دانشكده هاى دندانپزشكى است.

بخش هاى آموزشى دانشكده هاى دندانپزشكى به ارائه خدمات دندانپزشكى توسط دانشجويان تحت نظارت اساتيد و متخصصين دندانپزشكى مى پردازد.

كلينيك ويژه دانشكده هاى دندانپزشكى نيز در واقع بخشى از دانشكده دندانپزشكى است كه در آن خدمات توسط متخصصين ارائه مى شود. بسيارى از افراد تصور مى كنند كه درمانگاه هاى دندانپزشكى دولتى در واقع دندانپزشكى رايگان مى باشد.

اما اين تصور اشتباه است. در اين درمانگاه هاى دندانپزشكى، خدمات دندانپزشكى با تعرفه اي بسيار كمتر از بخش هاى خصوصى به بيماران ارائه مى شود اما دندانپزشكى رايگان نيست.

تعدادى درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج و در نقاط مختلف شهر وجود دارد كه خدمات دندانپزشكى را به بيماران ارائه مى كند. اين درمانگاه هاى دندانپزشكى در نقاط مختلفى مانند فرديس، گلشهر، گوهر دشت و غیره وجود دارند كه بيماران مى توانند براى دريافت خدمات به نزديكترىن آنها مراجعه كنند.

همانطور كه گفته شد متخصصين ممكن است در برخى از روزها در يك درمانگاه دندانپزشكى مشغول به كار باشند. از جمله اين متخصصين، متخصص دندانپزشكى كودكان است كه ممكن است در درمانگاه هاى دندانپزشكى به مداواى كودكان بپردازد.

دندانپزشکی کودکان

اما همانطور كه در مقالات گذشته ذكر شد، محيط درمان كودكان در درمان دندانپزشکی کودکان بسيار با اهميت است. يك درمانگاه دندانپزشكى عليرغم وجود محيط خود كه بايد تميز باشد، بايد داراي امكانات كافى براى بيماران باشد ، اما معمولاً داراي محيط درمانى مناسب بزرگسالان مى باشد.

زيرا معمولاً فضاي درمانگاه دندانپزشكى به اندازه كافى بزرگ نيست تا محيطي را براي بازى و يا درمان كودكان اختصاص دهد. بنابراين كودك به محض ورود به يك درمانگاه دندانپزشكى با ازدحام افراد بزرگسال كه براى انجام درمان مراجعه نموده اند، سر و صداى ناشى از دستگاه هاى دندانپزشكى مواجه خواهد شد و بعد از گذراندن دقايقى، براى انجام درمان وارد محيط درمانى خواهد شد.

اين ورود مستقيم از پذيرش به محيط درمان براى كودكان بسيار ترسناك و استرس زا خواهد بود و مى تواند بر روى همكارى آنها تأثير بگذارد. بنابراين عليرغم ارائه خدمات تخصصى توسط يك متخصص دندانپزشكي كودكان در درمانگاه هاى دندانپزشكى، ممكن است تجربه خوشايندى از درمان در كودك ايجاد نشود و او را از ادامه درمان باز دارد.

بنابراين به والدين توصيه مى شود براى ايجاد يك تجربه خوشايند دندانپزشكى در كودكان خود و همچنين دريافت خدمات تخصصى به بك كلينيك دندانپزشكى كودكان در شهر خود مثل كرج مراجعه نمايند.

 

 

درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج

 

درمانگاه دندانپزشكي كودكان كرج

در درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج ، محيط كاملاً بر اساس سن كودكان و علايق آنها طراحى شده است. درمانگاه دندانپزشكى كودكان داراي يك فضاى بازى و تفريح براى كودكان مى باشد كه باعث سرگرم شدن كودكان مى شود و حواس آنها را از گذشتن و سپرى شدن زمان پرت مى كند و استرس كمترى قبل از شروع درمان پيدا مى كنند.

همچنين محيط درمان نيز بر همين اساس طراحى شده است. در طراحى محيط درمان يك درمانگاه دندانپزشكى كودكان از روانشناسي كودك استفاده مى شود و سعى مى شود كه با استفاده از رنگ ها سبب ايجاد آرامش در كودكان شود و از پوسترها و تصاوير شخصيت هاى كارتونى استفاده مى شود تا كودك احساس غريبگى با محيط نداشته باشد.

پخش كارتون همزمان با انجام درمان و دادن جايزه متناسب با رفتار كودك در آن روز، از ديگر ويژگى هاى يك درمانگاه دندانپزشكى كودكان خوب مى باشد.

بنابراين والدين قبل از ايجاد هرگونه مشكل و ناراحتى دندان در كودكان كه ممكن است سبب شود آنها به طور اورژانسي مجبور به رفتن به يك درمانگاه دندانپزشكى شوند، بايد سعى در يافتن يك درمانگاه دندانپزشكى كودكان خوب در شهر خود كنند.

مثلاً با جستجو در گوگل و نوشتن كلمه درمانگاه دندانپزشكي كودكان در غرب تهران و يا درمانگاه دندانپزشكي كودكان در كرج ، مى توانند نزديكترين و بهترين درمانگاه دندانپزشكي كودكان را در محل زندگى خود پيدا كنند.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات