درمان دندان درد شدید کودکان

درمان دندان درد شدید کودکان، در صورتی که کودک شما با دندان درد مواجه شد، معمولاً نیازی به استفاده از خدمات اورژانسی برای رفع مشکل وی وجود ندارد. به هر حال، والدین نباید به این مشکل بی‌توجهی کرده و آن را به حال خود رها کنند، درد دندان می‌تواند در بین کودکان عادی و رایج باشد. گاهی اوقات، درد دندان به خاطر دندان درآوردن ایجاد می‌شود، اما این شرایط همچنین می‌تواند نشان دهنده ایجاد یک مشکل جدی برای کودک باشد. در بسیاری از مواقع والدین ممکن است بتوانند دندان درد خفیف کودک خود را با استفاده از دارو یا دهان‌شویه با محلول آب نمک گرم تسکین دهند. در صورتی که با انجام این کار درد دندان کودک کاهش پیدا نکرد، امکان استفاده از داروهای مسکن استامینوفن (تیلنول) نیز برای کودک وجود خواهد داشت.

والدین باید از چه مسائلی درباره نحوه مراقبت از دندان‌های کودک خود مطلع باشند

1. تلاش برای پیدا کردن محل دقیق درد و طول مدت ناراحتی ایجاد شده به خاطر آن

در این رابطه لازم است از کودک درباره دندانی که درد می‌کند یا محل ایجاد درد در دهان وی سوال شود تا بتوان جهت درمان دندان درد شدید کودکان اقدام موثری انجام داد. علاوه بر این در بهترین حالت لازم است والدین اطلاعات لازم را درباره زمان شروع درد و دائم یا موقتی بودن آن از کودک دریافت نمایند. در حقیقت تمام اطلاعات جمع آوری شده در این رابطه می‌تواند نقش موثر در تشخیص علت مشکل و روش درمان مناسب برای آن در هنگام مراجعه به کلینیک داشته باشد. توجه داشته باشید هرگونه درد دندان که باعث شود کودک در طول شب بیدار بماند یا درد دندانی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد، لازم است توسط متخصصین دندانپزشکی اطفال مورد بررسی قرار گیرد.

1. بررسی علائم ایجاد آسیب‌دیدگی

کودک شما ممکن است با وارد شدن ضربه به دهان مواجه شده و به همین خاطر به دندان‌ها و لثه‌های وی آسیب وارد شده باشد. به همین خاطر لازم است والدین از کودک خود درباره وارد شدن ضربه به دهان سوال کرده و با نگاه کردن به داخل دهان کودک از عدم ایجاد شکستگی، ترک‌خوردگی یا سایر موارد آسیب‌دیدگی دندان مطمئن شوند. حتی در مواقعی که علائم  مشخص از آسیب‌دیدگی در دهان کودک قابل تشخیص نباشد، همواره امکان دارد ناحیه داخلی دندان یعنی ناحیه پالپ آسیب دیده باشد و لازم است این شرایط توسط متخصص دندانپزشکی کودکان مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

1. بررسی علائم ابتلا به بیماری‌های دندان و لثه

از نزدیک به دندان و ناحیه‌ای از دهان که کودک در آن احساس ناراحتی دارد، نگاه کنید. آیا می‌توانید با این کار ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا پوسیدگی‌های مشخص را در دهان کودک خود تشخیص دهید؟ علاوه بر این لازم است ایجاد التهاب لثه یا زخم در داخل دهان کودک خود را بررسی نمایید. در صورتی که در این رابطه علائم مشخص مشاهده نکردید، این شرایط احتمالاً می‌تواند نشان دهنده ایجاد عفونت در ارتباط با پوسیدگی دندان در دهان کودک باشد.

1. تلاش برای کاهش علائم درد و ناراحتی

در صورتی که هیچ مورد مشکوک و غیرعادی در ارتباط با وضعیت دهان و دندان کودک خود مشاهده نکردید، ممکن است یک تکه شیرینی یا سایر مواد غذایی بین دندان‌های کودک گیر کرده و باعث ایجاد درد و ناراحتی برای کودک شما شده باشد. به همین خاطر شما می‌توانید به آرامی نواحی اطراف دندان دچار درد کودک خود را نخ دندان بکشید. در صورتی که با وجود نخ دندان کشیدن دندان درد کودک ادامه پیدا کرد، سعی کنید از دوز مناسب داروهای ایبوپروفن یا استامینوفن (و نه آسپیرین) برای کودک خود استفاده کنید. همچنین اگر متوجه شدید صورت کودک شما دچار ورم شده است، می‌توانید برای بهبود این وضعیت از کمپرس یخ بر روی ناحیه خارج فک استفاده کنید. در هر حالت، لازم است در هنگام مواجه شدن با این شرایط هماهنگی لازم را برای ملاقات با متخصصین دندانپزشکی کودکان انجام دهید.( درمان دندان درد شدید کودکان )

والدین چه اقداماتی می‌توانند در صورت مواجه شدن کودک با درد دندان انجام دهند؟

در صورتی که درد دندان کودک در طول شب یا زمانی ایجاد شد که مطب دندان‌پزشک باز نبود، والدین می‌توانند از اقدامات ساده برای کاهش درد دندان کودک خود قبل از مراجعه به مطب دندان‌پزشک استفاده کنند. برخی از این اقدامات در ادامه بررسی شده‌اند.

مرحله ۱

هر دو طرف دندانی که باعث درد و ناراحتی شده را تمیز کنید. یک تکه نخ دندان به طول ۱۵ سانتیمتر یا ۶ اینچ جدا کرده و دو طرف آن را محکم به دست بگیرید. نخ دندان را با حرکت‌های جلو و عقب بین دندان‌های شیری کودک خود حرکت دهید. در صورتی که دندان درد به خاطر گیر افتادن مواد غذایی در فضای بین دندان‌ها ایجاد شده باشد، استفاده از نخ دندان می‌تواند به رفع مشکل کمک کند. ( درمان دندان درد شدید کودکان )

مرحله ۲

از کمپرس یخ بر روی صورت کودک خود برای درمان دندان درد شدید کودکان استفاده کنید. به این منظور می‌توانید از قالب‌های مخصوص یخ استفاده کرده یا در صورت عدم دسترسی به آن‌ها از نخودفرنگی یخ زده استفاده کنید. در این حالت لازم است کمپرس یخ برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به صورت متناوب بر روی صورت کودک قرار گیرد. این روش را می‌توان به تعداد دفعات لازم بر روی کودک تکرار کرده و به این ترتیب درد دندان را به‌طور موقتی تسکین داد.

مرحله ۳

از داروهای مسکن مثل ایبوپروفن و استامینوفن یا پاراستامول برای کاهش درد دندان و ناراحتی ایجاد شده به خاطر دندان درد استفاده کنید.

مرحله ۴

از کودک خود بخواهید نوشیدنی‌های ولرم بنوشد. در واقع در این زمان لازم است از مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد یا گرم خودداری گردد، زیرا این کار می‌تواند درد دندان کودک را تشدید نماید. از کودک خود بخواهید مواد غذایی شیرین مصرف نکند، زیرا شکر موجود در غذاهای شیرین می‌تواند درد دندان کودک را تشدید نماید. ( درمان دندان درد شدید کودکان )

مرحله ۵

استفاده از داروهای موضعی مسکن می‌توانددرمان دندان درد شدید کودکان مناسب باشد. در حقیقت محصولات حاوی بنزوکائین می‌تواند باعث شود دندان‌ها و بافت اطراف آن به‌طور موقت بی‌حس شود. برای این کار می‌توان دارو را روی یک پارچه تمیز قرار داده و بر روی دندان یا ناحیه آسیب دیده قرار داد.

مرحله ۶

در صورتی که روش‌های درمان خانگی تاثیر مناسب برای کاهش و درمان دندان درد شدید کودکان شما نداشت، احتمالاً مشکل کودک شما جدی‌تر بوده و برای مثال با پوسیدگی دندان ارتباط دارد. در صورت مواجه شدن با این شرایط لازم است بلافاصله با متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی کودکان دکتر حجازی ملاقات شود. به این ترتیب متخصصان می‌توانند با توجه به شدت پوسیدگی و مشکل کودک از روش‌های درمان مناسب همچون پر کردن دندان یا عصب‌کشی استفاده کنند.

چگونه می‌توان از درد دندان پیشگیری کرد

1. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

لازم است دندان‌ها به نحو مناسب حداقل دو بار در روز و به خصوص قبل از خوابیدن مسواک زده شوند. علاوه بر مسواک زدن منظم دندان‌ها، معمولاً به والدین توصیه می‌شود از کودک خود بخواهند از نخ دندان پس از هر بار صرف غذا استفاده نماید تا به این ترتیب تمیزی و سلامت دندان‌های کودک حفظ شود.

1. استفاده از محصولات حاوی فلوراید

استفاده از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید می‌تواند نقش موثر در پیشگیری از پوسیدگی مینای دندان داشته باشد و نیاز شما را به درمان دندان درد شدید کودکان کاهش دهد. علاوه بر این والدین می‌توانند برای کودکان خود از مکمل‌های خوراکی حاوی فلوراید نیز استفاده کنند.

1. مراجعه منظم با دندان‌پزشک

جرم گیری دندان‌ها و مراجعه به دندان‌پزشک برای حداقل دو بار در سال نقش موثر در حفاظت از دندان‌ها و پیشگیری از مشکلات مربوط به آن دارد. به این ترتیب می‌توان از شناسایی و درمان به موقع مشکلات ایجاد شده در ارتباط با دهان و دندان کودک مطمئن شد.

1. کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین

مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین بهترین موادی هستند که باکتری‌های مضر در دهان از آن‌ها تغذیه می‌کنند. به همین خاطر کاهش مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند نقش مهم و موثر در پیشگیری از پوسیدگی دندان و درمان دندان درد شدید کودکان داشته باشد.

1. استفاده از محافظ دهان در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی

همواره به افراد توصیه می‌شود در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به دندان‌ها از محافظ دهان استفاده کنند.

درمان دندان درد شدید کودکان

جه زمانی برای درمان دندان درد شدید کودکان باید به دندانپزشکی کودکان مراجعه کرد؟

والدین به این نکته توجه داشته باشند که درمان هاي موقتی تنها برای مدت زمان کوتاهی درد را تسکین می دهد به همین علت ضرورى است برای درمان دندان درد شدید کودکان و جلوگیری از آسیب شدید به دندان به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. برای انتخاب بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان راه های متفاوتی وجود دارد که می توان به جستجو در گوگل یا پرس و جو از دوستان و آشنایان اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که بین دندانپزشک و متخصص دندانپزشکی اطفال تفاوت وجود دارد و والدین بهتر است کودک خود را برای درمان به متخصص دندانپزشکی اطفال در نزدیکی محل سكونت خود ببرند تا تحت درمان قرار گیرد.

نحوه برخورد با کودکان هنگام مراجعه به دندانپزشکی :

می توان گفت تعدادى از کودکان هنگام مراجعه به دندانپزشکی اطفال رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهند که در این مواقع والدین باید صبور باشند و با مشورت متخصص دندانپزشکی اطفال رفتار مناسبی با آن ها داشته باشند. در مقاله هدایت رفتاری کودکان به طور جامع درباره این مسائل توضیحاتی را مطرح نموده ایم که می توانید با مراجعه به آن اطلاعات جامعی را به دست آورید.

علت دندان درد در کودکان چیست؟

پوسیدگی دندان ها : در صورت ابتلای یکی از دندان های کودکان به پوسیدگی ، حفره ای بر روی دندان ایجاد خواهد شد. اگر درد دندان بیش از یک روز زمان ببرد علت آن نیز پوسیدگی خواهد بود. زمانی که پوسیدگی رخ می دهد ضایعه زرد و متمایل به قهوه ای ایجاد خواهد شد . این عارضه بر روی دندان های آسیاب رخ می دهد که نیازمند درمان دندان درد شدید کودکان است.

لب پریدگی دندان : ترک خوردن مینای دندان یا گاز زدن جسمی سخت سبب ترک خوردگی دندان ها می شود ، البته این ترک ها هرگز به راحتی قابل مشاهده نمی باشند. اگر دندان های تان نسبت به مایعات سرد و گرم حساس است اما ظاهری کاملا طبیعی دارد احتمالا شما نیز دچار ترک خوردگی دندان شده اید.

عقب نشینی لثه : در صورتی که لثه کودکان دچار تحلیل شود و بخش نرم و حساس تر ریشه دندان مشخص شود ، لثه دچار عقب نشینی خواهد شد که باید درمان دندان درد شدید کودکان آغاز شود.

آبسه دندان : در مواقعی که دندان درد بسیار شدید و همراه با نبض باشد ، پوسیدگی دندان به آبسه نیز تبدیل شده است. در این مواقع باید درمان درد دندان شدید کودکان انجام شود ، زیرا می تواند تاثیر منفی بر فک داشته باشد و سبب خوردگی استخوان فک کودکان شود. در صورتی که زیر خط لثه یک بر آمدگی به وجود آید انجام عصب کشی دندان نیز ضروری خواهد بود.

التهاب و بیمار های لثه : التهاب و هرگونه بیماری مرتبط با لثه نیز سبب دندان درد در کودکان خواهد شد. در این حالت لثه ها قرمز و حساس می شوند. در واقع اگر مسواک نزنید و از نخ دندان استفاده نکنید ممکن است لثه شما خونریزی کند. این عارضه ناخوش آیند و دردناک خواهد بود اما به تدریج رفع می شود.

اهمیت دندان شیری چیست؟

برخی از والدین گمان می کنند چون دندان شیری موقتی می باشد نیاز به مراقبت از آن ها نیست به همین علت در حفظ و رعایت بهداشت آن ها سهل انگاى مى كنند. باید به این والدین بگوییم که دندان های شیری سلامت دندان های دائمی را تأمین می کنند به همين علت بهترین دندانپزشک کودکان توصیه می کند که بعد از رویش اولین دندان، کودک خود را برای معاینه و جلوگیری از بروز مشکلات دهانی به دندانپزشکی اطفال ببرید.

هزینه درمان دندان درد شدید کودکان چقدر می باشد؟

هزینه درمان دندان درد با توجه به روش درمانی ، دستمزد پزشک ، تعداد جلسات درمانی و غیره تعیین می شود.