دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دكتر دندانپزشك كودكان در كرج

فهرست مطالب

دكتر دندانپزشك كودكان در كرج

بسیاری از والدین که قصد دارند کودک خود را به متخصص دندانپزشکی کودکان ببرند این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که بهترین دكتر دندانپزشك كودكان در كرج کیست ؟ چگونه می توان یک دكتر دندانپزشك كودكان در كرج انتخاب کرد؟ هزینه متخصص دندانپزشکی اطفال چقدر است؟ در دندانپزشکی کودکان چه خدماتی ارائه می شود؟ و غیره.

دكتر دندانپزشك كودكان در كرج

بهترين دكتر دندانپزشك كودكان در كرج

یک متخصص دندان کودکان پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی و دادن آزمون وارد دوره تخصص دندانپزشکی کودکان می شود. در این دوره سه ساله دندانپزشک کودکان و نوجوانان نحوه برخورد با کودکان و درمان های مخصوص کودکان ناتوان و معلول را می آموزد.

یکی از مهم ترین آوزش هایی که یک دندانپزشک اطفال در دوره آموزش سپری می کند نحوه برخورد با کودکان و روانشناسی آن ها می باشد. به همین علت است که یک دكتر دندانپزشك كودكان خوب می تواند با کودکان سالم و ناتوان ارتباط برقرار کرده و اقدام به درمان آن ها کند.

همچنين در اين دوره، متخصص دندان كودكان روش برخورد با كودكان غير همكار را مى آموزد. روش هاى مختلفى براى كنترل و درمان كودكان غيرهمكار وجود دارد. اين روش ها مى تواند از صحبت و توضيح و نشان دادن روش كار براى كودكان تا استفاده از روش كنترل صدا براي جلب توجه كودك و كنترل رفتار او باشد.

گاهى برخى كودكان با وجود استفاده از تمام روش هاى كنترل رفتار يا به دليل سن كم بيمار، قادر به همكارى با دندانپزشك كودكان نبود و متخصص دندانپزشكى كودكان به والدين درمان دندانپزشكى تحت بيهوشى را پيشنهاد مى كند.

درمان دندانپزشكي با بيهوشي در طي سه سال دوره آموزشي تخصصي دندانپزشكى كودكان آموزش داده مى شود.  در روش درمان دندانپزشكى با بيهوشى، متخصص دندانپزشكى اطفال دندانهاى كودك را طي يك جلسه به طور كامل درمان مى كند.

بنابراين با توجه به آموزش هاى داده شده در طى دوران تخصص، متخصص دندانپزشكى كودكان درمان كودكان با استفاده از روش هاى مختلف را مى آموزد.

نحوه انتخاب دكتر دندانپزشك كودكان در كرج به شرح ذیل می باشد:

با توجه به توضيحات داده شده مشخص مى شود كه به دليل اهميت و نياز به آموزش دندانپزشكى كودكان ، والدين بايد درمانهاى دندانپزشكى كودك خود را به يك متخصص دندانپزشكي كودكان بسپارند تا آنها با آموزه هاى خود به درمان كودكانشان بپردازند.

بنابراين والدين همواره به دنبال يافتن بهترين متخصص دندانپزشكى كودكان هستند تا كودك آنها علاوه بر دريافت بهترين درمان هاى دندانپزشكى، خاطره اى خوش از دندانپزشكى داشته باشند.

برای انتخاب یک متخصص دندانپزشکی کودکان خوب می توانید از دوستان و آشنایان خود كه  قبلا كودكانشان را نزد متخصص دندانپزشكى كودكان برده اند، سوال كنيد یا در گوگل به عنوان مثال متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج و فردیسرا جستجو کنید.

پس از انتخاب دندانپزشک اطفال مورد نظر خود درباره میزان تحصیلات و سوابق کاری او تحقیق کنید. برای آشنایی کودک خود را به مطب او برده و اجازه دهید مطب را بررسی کند و با دندانپزشک اطفال ارتباط برقرار نماید.

نظر کودک خود را درباره دندانپزشک کودکان جویا شوید، چرا که او می خواهد تحت درمان توسط متخصص دندانپزشکی کودکان قرار گیرد. درباره نحوه درمان با دندانپزشک اطفال صحبت کرده و راهنمایی های او را گوش دهید.

ویژگی های دكتر دندانپزشك كودكان خوب

  • یک دندانپزشک اطفال خوب باید تحصیلات مرتبط و سابقه کاری خوبی داشته باشد.
  • نحوه برخورد صحیح با والدین و کودک را بداند. صبور باشد و تمامی نکات لازم را به والدین و کودک توضیح دهد.
  • از بهترین روش های درمان برای کودک استفاده کند.
  • در مقابل کودک از صحبت هایی که مناسب سن او نیست پرهیز کند.
  • از کودک بخواهد در روند درمان او را همکاری نمايد و نظر کودک را در برخی مواقع برای انتخاب رنگ مواد پر کننده دندان جویا شود.
  • نحوه مراقبت از دندان ها را به کودک آموزش دهد و از بخواهد مراقب دندان های خود باشد.
  • به اين دلايل ، مهم است كه درمان دندانپزشكى كودكان ، توسط متخصص دندانپزشكى اطفال خوب انجام شود زيرا آماده سازى كودك در جلسات اوليه درمان، سبب ايجاد تجربه خوب دندانپزشكى و همكارى كودك در سالهاى آينده مى شود.

بهترین زمان مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال

بهترین زمان جهت مراجعه به دندانپزشک کودکان ، پس از رویش اولین دندان شیری می باشد ؛ اما بسیاری از والدین تا زمانی که کودک از درد دندان خود شکایت نکند او را جهت ویزیت و معاینه نزد متخصص دندانپزشک اطفال نمی برند ؛ چرا که عقیده دارند دندان های شیری اهمیت بسیاری ندارند در حالی که بر خلاف تصورات آن ها میزان اهمیت دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی می باشد ؛ چرا که در صورت عدم وجود دندان های شیری ، فضای کافی برای رشد دندان های دائمی از بین رفته و این امر موجب نا مرتبی دندان های کودکان در بزرگسالی می شود ؛ علاوه بر آن در صورتی که دندان های شیری آسیب دیده باشد و نسبت به درمان آن اقدام نشود احتمال اینکه به دندان های دائمی نیز آسیب برسانند نیز وجود دارد.

دكتر دندانپزشك كودكان در كرج

دكتر دندانپزشك كودكان در كرج چه خدماتی ارائه می کند؟

متخصص دندانپزشكى كودكان تمامى خدمات دندانپزشكى مورد نياز كودكان را انجام مى دهد. ازجمله اين خدمات مى توان به موارد زير اشاره نمود:

  • فیشور سیلانت :

فیشور سیلانت یک روش جلوگیری از پوسیدگی دندان است که این ماده به صورت یک لایه در شیارهای سطح جونده دندان های آسیاب قرار می گیرد. دندانپزشك متخصص  كودكان پس از بررسى دندانهاى آسياب دائمى كودك، شيارهاى عميق اين دندانها را با مواد همرنگ دندان پر مى كند .

اين كار سبب مى شود شيار هاى عميق دندانهاى آسياب كه مستعد پوسيدگى هستند، پر شده و از ايجاد پوسيدگى در آينده جلوگيرى شود.

انجام اين كار به محض رويش اولين دندانهاى اسياب دائمى، توسط متخصص دندانپزشكى كودكان توصيه مى شود، زيرا دندانپزشك متخصص كودكان براى انجام اين كار آموزش هاى لازم را ديده است و با انجام فيشورسيلانت از ايجاد پوسيدگى در دندانها پيشگيري مى نمايد.

  • فلورایدتراپی :

فلوراید تراپی به منظور تقویت دندان ها در مقابل پوسیدگی استفاده می شود، فلورید در آب و مواد غذایی موجود است اما در برخی مواقع مقدار آن کم است و کودک نیاز به فلورایدتراپی پیدا می کند.

بنابراين متخصص دندانپزشكى كودكان پس از بررسي منابع فلورايد در دسترس كودك، در صورت نياز تركيبات مختلف فلورايد را تجويز مى كند.

تركيباتى مانند دهانشويه ها و خميردندانها تركيباتى هستند كه مى توان براي استفاده در منزل براى كودك تجويز كرد. ژل ها و وارنيش هاى فلورايد تركيباتى هستند كه متخصص دندانپزشكى اطفال درمطب براى كودك استفاده مى كند .

  • فضانگهدار :  

دندانهاى شيرى نقش مهمى در رشد و تكامل دندانهاى دائمى دارند. وجوداين دندانها مانند راهنمايي براى رويش دندانهاى دائمى در آينده است.

بنابراين در صورتی که دندانی زودهنگام  از بین رفته باشد دندانپزشک اطفال با استفاده از ابزار فضانگهدار آن فضا را برای رویش دندان دائمی حفظ می کند.

فضانگهدارها انواع مختلفى دارمد و متخصص دندانپزشكى كودكان با توجه به شرايط موجود تصميم مى گيرد كه از كدام نوع فضانگهدار استفاده كند.

هنگامی که یکی از دندان های شیری زودتر از موعد اصلی خود از بین بروند ، احتمال این که  دندان های مجاور دندان از دست رفته  به سمت فضاهای خالی دیگر که متعلق به دندان های دیگر می باشند حرکت کنند بسيار زياد است و در صورت این رخداد دندان های دائمی توسط دندان های شیری به سمت موقعیت اصلی خود هدایت نشده و در نهایت کجی و نامرتبی دندان ها رخ می دهد ؛ به همین علت توصیه می شود در صورت از بین رفتن دندان های شیری زودتر از موعد اصلی از فضا نگه دارنده ها استفاده شود.

هنگامی که زمان در آمدن دندان های دائمی از لثه بسیار نزدیک باشد ، با توجه به صلاحدید دندانپزشک اطفال ، ممکن است که دیگر نیازی به استفاده از فضا نگهدارها نباشد ؛ اما در غیر این صورت معمولا متخصص دندانپزشک کودکان استفاده از فضا نگه دارنده ها را تجویز می کند.

  • ارتودنسی اطفال :

دندان های کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به صورت نامرتب شروع به رشد کنند که در این صورت نیاز به ارتودنسی پیدا می کند در برخی مواقع نیز ارتودنسی پیشگیری انجام می شود.

بسيارى از مشكلات فكى و دندانى كودكان در سنىن پائين به دليل امكان رشد فك و دندانهاي كودكان قابل شناسايي و درمان است.

متخصص دندانپزشكى كودكان پس از معاينه كودكان در صورت شناسايي اين مشكلات و در صورتى كه اين مشكلات قابليت درمان با ارتودنسى پيشگيرانه را داشته باشند، اقدام به درمان ارتودنسي كودكان مى كند.

در كلينيك تخصصى دكتر ماندانا حجازى، كودكان از همان سنين پائين تحت معاينه ارتودنسى قرار مى گيرند و در صورت وجود مشكل اقدام به درمان كودكان مى كند.

اين كودكان به صورت مداوم تحت نظر مى باشند و در صورتى كه در آينده نيز نياز به درمان ارتودنسي داشته باشند  به علت حضور متخصص ارتودنسي و تنها فوق تخصص ارتودنسى در كرج ( دكتر اصلانى)، تحت درمان قرار خواهند گرفت.

  • عصب کشی دندان :

گاهی در اثر دیر مراجعه کردن به دندانپزشک کودکان پوسیدگی به عصب دندان می رسد که در این مواقع کودک نیاز به عصب کشی پیدا می کند.

دندانهاى شيرى همانند دندانهاي دائمي داراي عصب و ريشه مى باشند كه گاهى در اثر پوسيدگى ، عصب دندان درگير شده و نياز به درمان عصب كشى در دندانهاى شيرى پيدا مى كنند.

متخصص دندانپزشكى كودكان پس از تهيه عكس راديوگرافى از دندان، در صورتى كه  دندان نياز به عصب كشى داشته باشد، دندان را طي يك يا دو جلسه عصب كشي مى نمايد.  شيوه درمان و مواد مصرفي در دندانپزشكى كودكان با بزرگسالان متفاوت است.

علاوه بر خدمات فوق خدمات دیگری نیز مانند ترميم دندان ، كشيدن دندان و …. نيز در كلينيك هاى تخصصي دندانپزشكى كودكان ارائه مى شود.

 

دكتر دندانپزشك كودكان در كرج

 

مقابله با ترس كودكان از دندانپزشکی

اولين مرحله برای کاهش ترس کودکان از دندانپزشکی ،  صحبت والدین با آن ها می باشد ؛ والدین باید توجه کنند که به هیچ وجه کودکان خود را از آمپول ، دندانپزشکی و غیره نترسانند.

هنگامی که کودک خود را به دندانپزشکی می برید ، به دندانپزشک اطفال اجازه بدهید تا او با استفاده از روش‌ های کنترل رفتاری که آموخته است ، فرزند شما را کنترل کند و شما می توانید تنها با گرفتن دست فرزند خود به او آرامش بدهید.

هزینه دكتر دندانپزشك كودكان در كرج چقدر می باشد؟

هزینه دندانپزشکی کودکان با توجه به نوع عارضه و درمان ، دستمزد دندانپزشک اطفال و غیره تعیین می شود. بسيارى از والدين هزينه كردن براى دندان شيرى را بيهوده مى دانند در صورتى كه بايد گفت دندانهاى شيرى نقشي كليدى در رشد و تكامل دندانهاى دائمى داشته و وجود آنها براي تكلم، تغذيه، زيبايي بسيار حائز اهميت است.

بسيارى از والدين تصور مى كنند دندانهاى شيرى در سنين پائين افتاده و دندانهاى دائمى جايگزين آنها مى شوند ؛ بنابراين تمايلى به انجام درمان ندارند. بنابراين دكتر دندانپزشك كودكان لازم است در جلسات اوليه معاينه به والدين گوشزد كند كه زمان افتادن دندانهاى شيرى متفاوت است و گاهى برخي از دندانها تا سنين ١٠ -١١ سالگي باقي مى مانند.

بنابراين عدم درمان اين دندانهاي پوسيده سبب پيشرفت پوسيدگى و آبسه كردن دندان مى شود و در نهايت گاهى نياز مى شود دندان كشيده شود.  بنابراين گاهى با صرف هزينه دندانپزشكى كمتر ، تنها هزينه پركردن دندان پرداخت شود تا در آينده نياز به صرف هزينه هاى بيشتر براي جايگزيني دندان نباشد.

دكتر ماندانا حجازي متخصص دندانپزشكى كودكان در كلينيك تخصصى دندانپزشكى كودكان خود، با معاينات دوره اي كودكان سعى در تشخيص پوسيدگي هاى كودكان مى كند و اقدام به درمان اين پوسيدگى ها مى نمايد تا از صرف هزينه هاي بيشتر دندانپزشكى جلوگيرى شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات