دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دندانپزشكي تحت بيهوشي

فهرست مطالب

دندانپزشكي تحت بيهوشي

دندانپزشكي تحت بيهوشي  : بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات رفتاری و یا ترس های خود قادر به همکاری با متخصص دندانپزشکی کودکان نبوده و برای انجام درمانهای دندانپزشکی خود نیازمند بیهوشی می باشند.

درمان این کودکان در شرایطی که کودک پرخاشگر است یا به شدت ترسیده است، سبب آسیب های روحی و روانی خواهد شد. همچنین گاهی کودکان نیازمند درمانهای دندانپزشکی در جلسات متعدد هستند که این جلسات طولانی خود نیز گاهی سبب خستگی و از دست رفتن همکاری کودک خواهد شد.

بنابراین در این مواقع نیز به والدین توصیه می شود که درمان کودکان آنها تحت بیهوشی انجام شود. درمان دندانپزشکو تحت بیهوشی در درمان این کودکان مؤثر و کارامد است و پس از بررسی های کامل و تایید شرایط بیمار، می تواند کاملاً ایمن و بی خطر باشد.

دندانپزشكي تحت بيهوشي برای  کودکانی استفاده می شود که دارای نیاز های درمانی گسترده و اورژانسی هستند و به دلیل سن کم یا ناتوانی و معلولیت های جسمی و ذهنی قادر به ارتباط و همکاری با دندانپزشک نبوده و کودک بسیار مضطرب و مقاوم نسبت به درمان می باشد.

عوارض بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

یکی از نگرانی های اصلی والدین ، عوارض بیهوشی در دندانپزشکی کودکان است.

به طور کلی باید دانست موارد کمی برای عدم  تجویز بیهوشی در دندانپزشکی کودکان وجود دارد. با این حال قبل از انجام بیهوشی در دندانپزشکی تمامی شرایط پزشکی بیمار از طریق آزمایشات مربوطه و مشاوره یک متخصص پزشکی اطفال بررسی خواهد شد.

کودکانی که دارای مشکلات و بیماریهای پزشکی هستند از موارد عدم تجویز بیهوشی در دندانپزشکی هستند و کودکان سالم معمولاً مشکلی برای بیهوشی ندارند. بنابراین دندانپزشک باید اضطراب والدین در زمینه بیهوشی را برطرف سازد، زیرا کودکان استرس و اضطراب والدین را درک می کنند.

بنابراین دادن اطمینان و آرامش در والدین می تواند در آرامش کودک نیز مؤثر باشد.

 

دندانپزشكي تحت بيهوشي

 

دندانپزشکی بزرکسالان با بیهوشی

بسیاری از بزرگسالان نیز از دندانپزشکی می ترسند. تصور آمپول بی حسی و صداهای مته های دندانپزشکی ترس زیادی را در بزرگسالان ایجاد می کند.

بسیاری از بزرگسالان در ذهن شان این سوال ایجاد می شود که آیا همانطورکه در کودکان درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی وجود دارد آیا دندانپزشکی بزرگسالان با بیهوشی نیز وجود دارد؟

پاسخ این سوال این است که بله، می توان درمان دندانپزشکی بزرگسالان را نیز همانند کودکان تحت بیهوشی انجام داد البته به دلیل اینکه درمانهای بزرگسالان بر خلاف کودکان که تنها توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام می شود، بایستی توسط متخصصین دیگر انجام شود، نیاز به همکاری و هماهنگی تعدادی از متخصصین دارد که باید قبل از انجام بیهوشی این همکاری ها هماهنگ شود.

هزینه دندانپزشكي تحت بيهوشي چقدر می باشد؟

علاوه بر نگرانی والدین از خطرات و عوارض بیهوشی کودکان، یکی دیگر از اصلی ترین مسائل مورد سؤال والدین، هزینه بیهوشی دندانپزشکی است.

زمانی که کودکان کاندید انجام درمان های دندانپزشكي تحت بيهوشي هستند، تمامی مشکلات دندانی آنها اعم از ترمیم، عصب کشی دندانهای شیری یا دائمی، کشیدن در یک جلسه تحت بیهوشی انجام خواهد شد.

بنابراین مجموع هزینه های درمان های دندانپزشکی در یک جلسه از بیمار دریافت خواهد شد. همچنین به این هزینه، مبلغی نیز به دلیل بستری شدن و بیهوشی توسط متخصص بیهوشی اضافه خواهد شد.

گاهی برخی از والدین به دلیل سنگین بودن هزینه های درمان از متخصص دندانپزشکی اطفال تقاضا می کنند تنها دندانهایی که درد و مشکل دارند را درمان کنند و دندانهای دیگر درمان نشوند.

اما باید در توضیح به این والدین باید گفت که به این دلیل که کودکان معمولاً یک بار بیهوش می شوند و امکان دارد دندانهایی که در حال حاضر  بدون علامت و درد هستند، در آینده دچار مشکل شوند و دیگر امکان بیهوشی کودک نباشد، بهتر است و تأکید می شود که در همین جلسه بیهوشی درمان شود.

بنابراین با وجود هزینه های درمان، به هیچ عنوان توصیه نمی شود که درمان دندانپزشکی به صورت ناقص انجام شود.

همچنین باید این نکته را در نظر داشت که اگرچه ممکن است هزینه بیهوشی دندانپزشکی سنگین به نظر رسد ، اما ممکن است درمان دندانها در سال های بعدی نیازمند هزینه های بیشتر باشد و یا شاید حتی امکان نگهداری دندانها در آینده نباشد و کودک بسیاری از دندانهای خود را ازدست بدهد.

 

دندانپزشكي تحت بيهوشي

 

مراقبت ها قبل و بعد از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

  • باید دانست که  دندانپزشکی کودکان با بیهوشی یک جراحی سرپایی محسوب می شود و نیازی به بستری شدن بیمار ندارد.
  • تنها شاید مواردی که کودک دارای مشکلات جسمی باشد، نیازمند بستری شدن و تحت نظر گرفتن بعد از بیهوشی باشند. قبل از انجام بیهوشی در دندانپزشکی نیاز است که یک آزمایش خون از بیمار گرفته شود تا موارد اولیه در آن کنترل شود.
  • یک پزشک متخصص کودکان نیز باید کودک را از نظر قلبی و مغزی و تنفسی بررسی نماید.
  • معمولاً به والدین توصیه می شود که ۳-۴ ساعت قبل از بیهوشی از خوراندن مایعات و ۶ ساعت قبل از عمل از خوراندن غذاهای جامد به کودک خودداری کنند.
  • همچنین باید دانست که در صورتی که کودک قبل از بیهوشی دجار سرماخوردگی، سرفه خلط دار و یا خس خس سینه باشد و یا هر کدام از دستورات داده شده قبل از بیهوشی را رعایت نکرده باشد، بیهوشی کنسل خواهد شد.
  • والدین باید در نظر داشته باشند که درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی ضمانتی برای جلوگیری از پوسیدگی در آینده نیست، بلکه حساسیت بیشتری نیز باید در مورد این کودکان داشت.
  • بنابراین پس از انجام بیهوشی، والدین باید عادات غذایی و بهداشتی کودکان خود را تغییر دهند.
  • از مصرف تنقلات خودداری نمایند و مسواک زدن حداقل دو بار در روز را در اولویت قرار دهند.
  • بعد از دندانپزشکی تحت بیهوشی ، جلسات چکاپ ۶ ماهه برای انجام درمان با فلوراید و کنترل دوره ای دندانهای کودک توصیه می شود.
  • به والدین توصیه می شود که بعد از بیهوشی، از مسکن ها برای کاهش دردهای احتمالی استفاده کند.
  • توصیه می شود که والدین بعد از بیهوشی به کودک خود مایعات خنک بدهند.
  • از عوارض بعد از بیهوشی دندانپزشکی در کودکان تنها شاید بتوان در برخی از کودکان، تورم لب ها، تب و تهوع  را اشاره نمود که به هیچ عنوان نگران کننده نیست و با دادن داروی مسکن و تب بر بر طرف خواهد شد. بنابراین عوارضی که والدین را نگران کند و یا خطری برای کودک داشته باشد، وجود ندارد.

مدت زمان بیهوشی

معمولاً مدت درمان به تعداد کارها و نیازهای درمانی بیمار بستگی دارد . درمان می تواند از یک ساعت تا جندین ساعت به طول انجامد. معمولاً کودک بعد از مدت زمان کوتاهی به هوش می آید. بعد از به هوش آمدن کودک، معمولاً کودک برای مدتی تحت نظر بوده و در صورت مناسب بودن تمامی علائم و شرایط، مرخص خواهد شد.

 

دندانپزشكي تحت بيهوشي

 

مراکز دندانپزشكي تحت بيهوشي

درمان دندانپزشكي تحت بيهوشي باید در مراکز دندانپزشکی مجهز و استاندارد برای این کار انجام شود. مراکز دندانپزشکی تحت بیهوشی باید دارای اتاق عمل مجهز برای بیهوشی و اتاق ریکاوری باشد.

تمامی استانداردهای لازم برای جراحی های سرپایی و درمان های تحت بیهوشی در این مراکز باید وجود داشته باشد. در این مراکز دندانپزشکی تحت بیهوشی تجهیزات کامل مانیتورینگ علایم حیاتی وجود دارد.

یک متخصص بیهوشی برای همکاری با دندانپزشک ، در تمام مدت بیهوشی باید در کنار بیمار باشد تا تمامی شرایط بیمار را بررسی کند.

برای یافتن یک کلینیک دندانپزشکی کودکان با بیهوشی ابتدا بهتر است به یک متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایید و سپس از طریق متخصص دندانپزشکی اطفال، به یک مرکز بیهوشی دندانپزشکی مراجعه نمایید.

زیرا متخصص دندانپزشکی کودکان به دلیل کار با مراکز مختلف ، امکانات و تجهیزات این مراکز را بهتر می شناسد و بهترین مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی را به شما معرفی خواهد کرد.

دندانپزشكي تحت بيهوشي كرج

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بسیاری از کودکان به دلایل مختلف قادر به همکاری با دندانپزشک کودکان خود نیستند و نیازمند درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی می باشند.

کودکان شهر کرج نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گاهی نیاز به درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی پیدا می کنند. تعدادی کلینیک دندانپزشکی تحت بیهوشی در کرج وجود دارند که تنها نام تعدادی از آنها ذکر می شود:

  1. کلینیک دندانپزشکی تحت بیهوشی مهرگان
  2. کلینیک دندانپزشکی تحت بیهوشی شاهین ویلا
  3. مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی در بیمارستان کسری

تعداد کلینیک دندانپزشکی تحت بیهوشی در کرج بسیار اندک است.  به والدین توصیه می شود ابتدا کودک خود را به یک مطب متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج ببرند تا دندانپزشک معاینه اولیه ای از کودک انجام دهد.

متخصص دندانپزشکی اطفال در صورتی که احساس کند کودک نیاز به درمان اورژانسی داشته ولی قادر به همکاری با دندانپزشک نیست، گزینه درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی را به والدین ارائه خواهد نمود.

در صورت عدم وجود مشکل برای انجام این کار، دندانپزشک کودکان ، والدین را به مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی  معتبر و دارای امکانات مناسب ارجاع خواهد داد.

بنابراین همیشه برای یافتن یک مرکز دندانپزشکی بیهوشی خوب در کرج ابتدا به متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه نمایید تا آنها شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

دکتر حجازی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان کرج خود آماده ارایه خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی برای کودکان می باشد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات