دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دکتر دندانپزشک اطفال

یکی از دغدغه های مهم والدین برای کودکان شان ، انتخاب یک دکتر دندانپزشک اطفال خوب برای آن ها است تا با بردن کودک خود نزد او از درمان ها و روش های مناسب کودکان استفاده شود. دکتر دندانپزشک متبحر اطفال در دوره تخصص خود آموزش های لازم درباره روش های درمانی مخصوص کودکان را دیده و اطلاعات جامعی درباره روانشناسی کودکان دارند. در این مقاله دکتر ماندانا حجازی قصد دارد درباره ویژگی های دندانپزشک برای کودکان و نحوه انتخاب آن ها صحبت کند. بدین ترتیب در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دکتر دندانپزشک اطفال

فهرست مطالب

دکتر دندانپزشک اطفال چه کسی است؟

یکی از شاخه های علم دندانپزشکی، دندانپزشکی اطفال است. دندانپزشک اطفال (پدو دنتیست یا پدیاتریک دنتیست) ، فردی دارای تخصص در زمینه دندانپزشکی کودکان است که به ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان اطفال در دوره نوزادی تا نوجوانی می پردازد.

تفاوت میان دکتر دندانپزشک اطفال و دندانپزشک عمومی

دندانپزشک عمومی که اصطلاحا به آن دندانپزشک خانواده می گویند، دارای تخصص در همه زیر شاخه های تخصصی دندان نمی باشد. وظیفه این دندانپزشکان تشخیص و درمان مشکلات متداول دندان مانند پر کردن دندان، دندانپزشکی زیبایی و سایر مشکلات عمومی مربوط به دندان است. ولی تخصصی در دندانپزشکی کودکان ندارند. زیرا میزان دانش و آموزشی که کسب کرده اند به اندازه یک دندانپزشک اطفال نیست.

انتخاب دکتر دندانپزشک اطفال خوب چگونه است؟

  • برای انتخاب دندانپزشک کودکان می توانید از دوستان خود پرس و جو کنید یا در گوگل بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال در کرج یا تهران و هر شهر دیگری را جستجو نمایید.
  • پس از انتخاب حتما کودک خود را به مطب دندانپزشک اطفال مورد نظر ببرید ، تا کودک محیط را مشاهده کرده و خود دندانپزشکش را انتخاب کند ، چرا که در این صورت برای درمان همکاری بیشتری خواهد داشت.
  • درباره میزان تحصیلات و سوابق کاری دندانپزشک کودکان مورد نظر تحقیق کنید.

ویژگی های دکتر دندانپزشک اطفال

  • دندانپزشک کودکان بايد در هنگام معاینه و درمان به رشد فك ، كوچك يا بزرگ بودن فك و نامرتبى دندان ها نيز توجه كند.
  • در حین درمان از صحبت کردن درباره مسائلی که مناسب سن کودک نیست ، خودداری کند.
  • صبور باشد و برخورد مناسبی با کودک داشته باشد.

بهترین دکتر دندانپزشک اطفال در کرج

دکتر ماندانا حجازی یکی از بهترین متخصصین دندانپزشکی در کرج می باشند که با بهره گیری از روش های مخصوص کودکان ، اقدام به درمان ناهنجاری ها و مشکلات موجود در دهان کودک می کند.

در برخی مواقع كه کودک رفتارهای نامناسبی داشته باشد و اجازه درمان به دندانپزشک را ندهد با روش هاي مخصوص سعی در متقاعد کردن کودک می کند و اگر کودک رضایت برای درمان نداشته باشد ، از روش دندانپزشكى تحت بیهوشی استفاده می کند.

درباره بیهوشی در دندانپزشکی کودکان در مقالات قبل به طور کامل توضیحاتی را برای دکتر ماندانا حجازی مطرح نموده اند ، که می توانید به آن مراجعه کنید.

مراقبت های بهداشتی دندان های شیری و دائمی

رعایت مراقبت های بهداشتی دندان های شیری و دائمی ، از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و سلامت دندان های شیری و دائمی در گرو آن است و از بروز بسیاری از مشکلات دندانی جلوگیری می کند ؛ بنابراین ، والدین باید نسبت به این موضوع اهمیت نشان داده و در این باره سهل انگاری نکنند.

از چه زمانی رعایت مراقبت های بهداشتی دندان های اطفال ، اهمیت پیدا می کند ؟

معمولا در شش ماهگی ، اولین دندان شیری رشد کرده و در دهان کودکان ظاهر می شود ؛ رویش دندان های شیری ، تا پایان سن ۲ الی ۳ سالگی ادامه دارد و اين دندان ها از ٦ سالگى كه اولين دندان هاى شيرى مى افتند  تا ١٠-١٢ سالگی كه دندان هاى آسياب شيرى مى افتند ، در دهان کودکان قرار دارند ؛ تعداد دندان های شیری کودکان ۲۰ عدد است.

بسیاری از والدین به علت اینکه دندان های شیری از بین رفته و می افتند ، نسبت به آن ها بی اهمیت هستند ؛ در صورتی که دندان های شیری نیز به اندازه دندان های دائمی اهمیت دارند ، زیرا در صورت خرابی دندان های شیری و پیشرفت آسیب دیدگی آن ها ، احتمال رسیدن خرابی به ریشه دندان های دائمی نیز وجود دارد ؛ از این رو سلامت دندان های دائمی ، نیز در خطر می افتد.

لازم به ذکر است ، رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان قبل از رویش دندان های شیری ، نیز اهمیت داشته و والدین باید پس از مصرف هر وعده شیر ، لثه کودک خود را با استفاده از دستمال نرم و مرطوب تمیز کنند.

برخی از نکات مراقبت های بهداشت دهان و دندان

  1. رژیم غذایی سالم ، تاثیر به سزایی در سلامت دندان های شیری و دائمی داشته و از بروز خرابی در آن ها جلوگیری می کند.
  2. مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال ، پس از رویش اولین دندان شیری اهمیت به سزایی دارد و پس از آن نیز باید هر ۶ ماه یک دفعه به دندانپزشک کودکان مراجعه شود.
  3. مسواک ، اهمیت به سزایی داشته و کودکان باید حداقل دو بار در طول روز دندان های خود را مسواک بزنند.
  4. والدین باید توجه کنند که نوزادان را عادت به استفاده از شیشه شیر در حال خواب ندهند.

مسئولیت یک دکتر دندانپزشک اطفال خوب چیست ؟

  • یک دندانپزشک کودکان باید بتواند بیماری های دهانی را به درستی تشخیص دهد و بهترین روش درمان را برای کودک استفاده کند.
  • از دیگر مسئولیت های یک متخصص دندانپزشکی اطفال می توان به ارتقاء سلامت دهان و دندان ؛ از جمله تمیز کردن دندان ، فلوراید تراپی و پیشگیری از ناهنجاری های دندان اشاره کرد.
  • دندانپزشک اطفال باید روند رشد و توسعه دندان ها و فک کودک را به درستی بررسی کند.
  • درمان دندان های پوسیده و جلوگیری از بهم ریختگی های دندان و غیره.

نقش دکتر دندانپزشک اطفال در سلامت دهان و دندان کودکان چیست ؟

با توجه به بیان مسئولیت های دندانپزشک کودکان اهمیت دندانپزشک کودکان را بهتر متوجه می شوید.

یک دندانپزشک کودکان باعث می شود که کودک دندان های سلام و زیبایی داشته باشد.

همچنین در صورتی که کودک بهداشت دهان خود را رعایت نکرد و در مراجعه به دندانپزشکی برخورد نامناسبی داشت ، والدین می توانند با مشورت با دندانپزشک از اصول هدایت رفتاری کودکان را آموزش دیده و بتوانند آن ها را با دندانپزشکی و اهمیت آن آشنا کنند.

دکتر دندانپزشک اطفال

شغل دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی کودکان به صورت تیمی انجام می شود ؛ این تیم از یک دستیار دندانپزشک ، متخصص دندانپزشکی کودکان ، متخصص ارتودنسى كودكان برای انجام کارهای مخصوص تشکیل شده است.

متخصص دندانپزشکی کودکان ، بر روی کار تمام تیم نظارت می کند تا تمامی اعضاء تیم مسئولیت های خود را به درستی انجام دهند.

دکتر دندانپزشک اطفال چه خدماتی را ارائه می دهد؟

متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج و دیگر نقاط ایران وظیفه دارد خدمات زیر را به مراجعه کنندگان خود ارائه دهد:

  • ارتودنسی پیشگیرانه
  • رفع پوسیدگی دندان
  • درمان شکستگی دندان
  • جرمگیری و بروساژ دندان
  • فلوراید تراپی
  • روکش دندان
  • و غیره.

دلایل اهمیت مراجعه به دکتر دندانپزشک اطفال

در بیشتر کودکان بعد از ۶ ماهگی اولین دندان های شیری رشد می کنند. هنگامی که کودک وارد هفت سالگی می شود، دندان های شیری او به مرور زمان می افتند و در نهایت دندان های دائمی شروع به جایگزین شدن می کنند. در طول این مدت مراقبت از دهان و دندان در اطفال امری بسیار ضروری است.

در صورتی که در این دوران مراقبت مناسبی از دندان های کودک به عمل نیاید، ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها و بروز بیماری های دهان و دندان در کودک شود و این امر سلامت کودکان را به خطر می اندازد.

چه زمانی باید برای اولین بار به دکتر دندانپزشک اطفال مراجعه کرد؟

قبل از اینکه کودک به سن یک سالگی برسد، والدین بهتر است برای چکاپ اولیه، او را پیش یک دندانپزشک اطفال خوب ببرند. این باور غلط در والدین وجود دارند که گمان می کنند قبل از یک سالگی کودک، نیاز به مراجعه به دندانپزشک نیست. در حالی که آموزش نکات رعایت بهداشت دهان و دندان به کودکان زیر یک سال، امری بسیار ضروری است.

فضای مطلوب دکتر دندانپزشک اطفال چه ویژگی هایی دارد؟

دارای اتاق انتظار برای اطفال و والدین می باشد. رنگ آمیزی این اتاق باید به گونه ای باشد که فضایی سرگرم کننده برای کودک ایجاد کند.

پرسنل پذیرش یا منشی مطب برخورد صمیمانه و محبت آمیزی با کودک داشته باشند. منشی مطب بعنوان اولین فردی که کودک در مطب ملاقات می کند با برقراری ارتباط صمیمانه با کودک ، می تواند از میزان استرس کودک پیش از ملاقات با پزشک بکاهد.

ارتودنسی پیشگیرانه توسط دکتر دندانپزشک اطفال

بسیاری از افراد ، تصور درستی از ارتودنسی پیشگیری ، نداشته و تصور می کنند ؛ ارتودنسی ، تنها به منظور رفع و درمان مشکلاتی که قبلا به وجود آمده اند ، انجام می گیرد ؛ در صورتی که این گونه نبوده و کاربرد ارتودنسی ، فراتر از این درمان های اصلاحی می باشد و می تواند از بروز مشکلات جدی تر نیز پیشگیری نماید .

ارتودنسی پیشگیرانه ، یکی از مراحل درمان با ارتودنسی است ؛ که با هدف حفظ یکپارچگی و انسجام دندان ها ، انجام گرفته و به رفع مشکلاتی می پردازد که موجب بروز تغییر در روند طبیعی رشد دندان ها و فک می شود .

رفع پوسیدگی دندان توسط دکتر  دندانپزشک اطفال

پوسیدگی دندان ، جزء بزرگترین مشکلات دهان و دندان در میان افراد می باشد ؛ که کودکان را نیز گرفتار کرده است و سهل انگاری در ارتباط با درمان آن ، منجر به بروز رخدادهای جبران ناپذیر ؛ از جمله عفونت و از بین رفتن دندان می گردد .

به منظور رفع پوسیدگی دندان ، روش های درمانی بسیاری وجود دارد که پس از انجام معاینات مورد نیاز و بررسی میزان پیشرفت پوسیدگی توسط متخصص دندانپزشک اطفال ، یکی از بهترین آن ها انتخاب می گردند .

درمان شکستگی دندان توسط دکتر دندانپزشک اطفال

مینای دندان ، بسیار محکم است ؛ اما با این حال ، امکان آسیب دیدگی آن در اثر وارد آمدن ضربه به آن وجود دارد و بدین ترتیب ، علاوه بر آسیب دیدگی دندان ، فرم ظاهری چهره کودکان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند .

با توجه به میزان مشکل به وجود آمده در دندان اطفال در اثر وارد شدن ضربه ، متخصص دندانپزشک کودکان ، یکی از روش های درمانی ؛ از جمله تغییر شکل دادن ، پر کردن ، روکش دندان ، باندینگ و از این قبیل موارد را انتخاب کرده و به رفع مشکل ایجاد شده می پردازد .

جرمگیری و بروساژ دندان توسط دکتر دندانپزشک اطفال

منظور از جرمگیری و بروساژ دندان ، مجموعه ای از عملکردها است که انجام آن ها ، منجر به رفع زردی و جرم های موجود بر روی دندان ها می گردد و بدین ترتیب ، به براق و سفید کردن دندان ها کمک کرده و منجر به افزایش طول عمر دندان ها می گردد . جرمگیری دندان کودکان پروسه مهمی است که باید توسط دندانپزشک حاذق انجام شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات