دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

روش صحیح استفاده از نخ دندان

فهرست مطالب

روش صحیح استفاده از نخ دندان

متاسفانه اکثر مردم اطلاعات کافی درباره نحوه مراقبت صحیح از دندان‌های کودک خود ندارند و رعایت بهداشت دهان و دندان را در این خلاصه کرده‌اند که مسواک بزنید. در صورتی که مسواک زدن یک بُعد از مقوله بهداشت دهان و دندان است ، در این مقاله درباره ی روش صحیح استفاده از نخ دندان صحبت می کنیم .

 

 

روش صحیح استفاده از نخ دندان

 

 

 نخ دندان کشیدن از سن پایین نیز بسیار مهم است و در سلامت دهان و دندان کودک نقش بسزایی دارد.

مسواک زدن به تنهایی حدود ۵۰% از پلاک درون دهان را پاک می‌کند . تحقیقات نشان داده است هنگامی که مسواک زدن با نخ دندان کشیدن انجام شود حدود ۷۰% از پلاک پاک می‌شود .

نخ دندان کشیدن این امکان می‌دهد مناطقی که دسترسی به آنها با مسواک مشکل می‌باشد را پاک کنید خصوصا بین دندان و زیر خط لثه که پلاک دندان در آنجا جمع می‌شود .

بسیاری از پدر و مادرها فكر می‌كنند كه دندان‌های شیری فرزندشان اهمیت چندانی در سلامت دهان آن‌ها ندارند دلیل‌شان هم این است كه دندان‌های شیری بالاخره می‌افتند .

اما دندان‌پزشكان اطفال چنین نظری را ندارند و معتقدند دندان كودك به محض رویش باید مثل دندان ‌بزرگسالان تمیز شود . شروع مراقبت‌های دندانی از ابتدایی‌ترین سال‌های تولد سبب ایجاد عادت روزمره مسواك زدن و نخ دندان در كودك می‌شود. در ادامه با مهم‌ترین نكات در رابطه با روش صحیح استفاده از نخ دندان آشنا می‌شوید .

آیا کودکان نیاز به استفاده از نخ دندان دارند؟


article-2237634x416_fullsize_nXn

بله . زمانی که دو دندان کنار هم (چه شیری چه دایمی) با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند استفاده از نخ دندان توصیه می‌گردد . در ابتدا لازم است این کار توسط والدین انجام گیرد تا آنکه به مرور زمان کودک به تنهایی روش ردکردن نخ از بین دندان‌ها را فرا گیرد .

هر قدر استفاده از نخ دندان را زودتر به کودک آموزش دهید احتمال اینکه این کار به صورت عادت و بخشی از زندگی روزمره او درآید بیشتر است . حداقل تا سن ده سالگی بر نخ کشیدن کودکتان نظارت کنید . توجه داشته باشید که  روش صحیح استفاده از نخ دندان برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال بدون کمک ، راحت‌تر است .

اهمیت نخ دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان


به محض این‌كه ۲ دندان كودك‌تان درآمدند و قابل لمس شدند روزی یك بار لای آن‌ها را نخ دندان بكشید . به خاطر اینکه نخ دندان کشیدن می‌تواند ذرات مواد غذایی و پلاک ایجاد شده بین دندان‌ها را از بین ببرد و انجام این کار به صورت عادی از طریق مسواک زدن امکان‌پذیر نیست ، پس این امر نفش بسزایی در بهداشت دهان و دندان کودکان دارد .

رد کردن نخ دندان می‌تواند تفاوت بزرگی را در پیش‌گیری از پوسیدگی در میان دندان‌ها ایجاد کند . بنابراین خوب است والدین ، از زمانی که دندان‌ها در تماس با یکدیگر قرار گرفتند (یعنی حدود سن ۲ . ۵ سالگی) رد کردن نخ دندان را از لابه‌لای دندان‌های کودک‌شان آغاز کنند .
به طور ایده‌آل شما دندان‌های خردسال‌تان را هر شب ، قبل از رفتن به تختخواب نخ دندان می‌کشید . اما اگر فکر می‌کنید که با توجه به فواصل زیاد دندانی در کودکان ، این دفعات برای این سن ، بیش از اندازه زیاد است ، سعی کنید حداقل این کار را ۲ بار در هفته انجام دهید .

برای الهام‌بخشی می‌توانید به کودکتان کتابی با عکس دندان‌های سالم و دندان‌های سالم را نشان دهید . برای او توضیح دهید که رد کردن نخ دندان می‌تواند نتیجه بهتری را ایجاد کند .

كودك از چند سالگی می‌تواند خودش نخ دندان بكشد؟


بچه‌ها از ۷-۶ سالگی دیگر می‌توانند خودشان بدون كمك بزرگ‌ترها مسواك بزنند و نخ دندان بكشند اما تا رسیدن به این سن بهتر است خودتان مراقبت مستقیمی بر مسواك زدن آن‌ها داشته باشید ؛ بهترین روش صحیح استفاده از نخ دندان  است كه خودتان نمونه خوبی برایش باشید و مرتب مسواك بزنید و همچنین نحوه صحیح مسواك زدن را به او بیاموزید .

 

15685-1038x690

 

 نخ دندان كشیدن برای كودك


  •  تكه‌‌ای نخ دندان به طول نیم متر جدا كنید .
  •  یك انتهای نخ را دور انگشت وسط یك دست و تكه دراز را دور انگشت وسط دست دیگر بپیچد .
  •  با كمك انگشت‌های شست و سبابه نخ را بین ۲ دندانش ببرید و با حركت بالا پایین آهسته به سمت لثه بروید . مراقب باشید لثه‌اش آسیب نبیند .
  •  وقتی نخ به نزدیكی لثه رسید حركت افقی كوچكی بدهید و نخ را بالا بكشید .
  •  حال نخ را كمی از تكه بلندتر نخ از انگشت یك دست باز كنید و بخش استفاده شده را دور انگشت دست دیگر بپیچید و این حركت را برای ۲ دندان دیگر انجام دهید .
  •  دندان‌های تَهی را به هیچ وجه فراموش نكنید .

انواع نخ دندان و طریقه استفاده از آن


139505131235226188279584

نخ دندان معمولی

  • ۳۰-۲۰ سانتیمتر از نخ دندان را جدا کنید. دور انگشتان اشاره خود به قوری بپیچد که فقط ۳-۲ سانتیمتر آن بین ۲ انگشتان فاصله باشد . حالا با هر دو انگشت شصت نخ را نگه دارید .
  • دندانهایی که بهم چسبیده اند را باید نخ بکشید. درست مثل اینکه می خواهید اره کنید آرام و بدون فشار دستتان را عقب و جلو ببرید تا به پایین و نزدیک لثه بروید. حالا به منطقه هدف رسیده اید .

نکته: جایی که باید با نخ تمیز کنید پایین دندانهاست نه محلی که دندانها بهم چسبیده‌اند . حالا در اینجا نخ دندان آزادانه قابل جابجا کردن است .

  • هر دو انگشت خود را به طور ملایم به طرف دندان جلویی ببرید تا نخ دندان مثل حرف C دندان را بغل کند در فضایی که دارید ۴-۳ بار بالا و پایین دفنه و دندان را تمیز کنید . سپس دندان عقبی را مد نظر قرار دهید و دستان را به سمت عقب ببرید حرف C رو به عقب دندان را بغل کند . حالا ۳-۴ بار نخ را بالا و پایین ببرید .
  • حالا با همان حالت اره ای از تماس دو دندان عبور کرده بالا بروید و سراغ دندان بعدی بروید .

نخ دندان‌های کمانی

این نخ دندانها دسته ای دارند که کار را راحت می کند، اصول کار همان است . فقط راحت تر است .

  • هر بار از یک نخ دندان کمانی استفاده کنید تمام تماسهای دندانی را می‌توانید با همین یک نخ دندان تمیز کنید . شرکت GUM این مدل نخ دندان را در دسترس شما قرار داده است.
  • این نخ دندان هم برای بزرگسالان و هم کودکان کار نخ دندان کشیدن را را راحت تر می‌کند .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات