دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

روش کاهش استرس در دندانپزشکی کودکان

روش کاهش استرس در دندانپزشکی کودکان

برخی از کودکان از رفتن به دندانپزشکی می ترسند و پس از رفتن دچار استرس می شوند در این مقاله قصد داریم به روش کاهش استرس در دندانپزشکی کودکان بپردازیم.

بهتر است بدانیم بیشتر کودکان بالاي سه سال دچار پوسیدگی دندان می شوند و این پوسیدگی علاوه بر آزردگی و درد برای کودکان، در چهره آن ها نیز تاثیر منفی می گذارد.

در این شرایط والدین، کودک خود را برای درمان به دندانپزشکي اطفال می برند.

چیزی که موجب سخت شدن روند درمان می شود همکاری نکردن کودک به دلیل اضطراب و ترس می باشد.

دلایل ترس و استرس کودکان از دندانپزشکی :

یکی از دلایلی که باعث ترس کودکان می شود ریشه در خانواده دارد، برخی از والدین کودکی را که هیچ پیش زمینه ای از دندانپزشکی و دنیای آن ندارد، با تعریف تجربه های تلخ خود مي ترسانند. همچنین برخی از والدین کودک را از آمپول می ترسانند. گاهي نيز والدين  با  دادن جايزه هاي نامتناسب موجب دلهره آن ها می شوند.

 

روش کاهش استرس در دندانپزشکی کودکان

 

روش کاهش استرس در دندانپزشکی کودکان :

بهتر است والدین از تعریف کردن تجربه خود برای کودکان خودداری کنند و اجازه این کار را به اطرافیان ندهند.

والدین از دادن وعده به کودک برای درمان دندان خودداری کنند.

والدین از سنین پایین با رویش اولین دندان کودک را به دندانپزشکی کودکان ببرند تا هم از مشکلات دندانی جلوگیری کرده باشند و هم کودک با محیط دندانپزشکی آشنا شود.

یکی از مهم ترین راه های کاهش استرس و ترس کودکان محیط دندانپزشکی می باشد. در دندانپزشکی کودکان بهتر است از پوستر ها و تابلوهایی که شخصیت های کارتونی محبوب کودکان در آن ها هستند، استفاده شود.

در اتاق انتظار کودکان بهتر است اسباب بازی های مورد علاقه آن ها قرار داشته باشد تا سرگرم شوند، همچنین این اتاق باید از اتاقی که درمان دندانپزشکی در آنجا انجام می شود، فاصله داشته باشد تا صدای دستگاه ها باعث ترس کودک نشود.

متخصص دندانپزشک اطفال برای کاهش استرس کودک شروع به صحبت با او می کند و روند درمان را به آن ها توضیح می دهند تا از ترس آن ها بکاهند، در این مواقع بهتر است والدین در صحبت آن ها مداخله نداشته باشند.

والدین و متخصص دندانپزشکی كودكان بهتر است از اصطلاحات عصب کشی دندان و عفونت در مقابل کودک استفاده نکنند چرا که کودکان باهوش هستند و ممکن است این اصطلاحات باعث استرس آن ها شود.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات