دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

زود دندان درآوردن

فهرست مطالب

زود دندان درآوردن

زود دندان درآوردن : رویش دندان ها در کودکان ممكن است با كمى اختلاف در زمان رويش، رخ دهد. برخی از کودکان زودتر از كودكان همسن خود دندان در مى آورند و برخی دیگر دیرتر. در صورتی که كودك از لحاظ جسمانى سلامت كامل داشته باشد، معمولاً سن رويش دندان در كودك تحت تأثيرژنتيك و رشد كلى كودك خواهد بود.

بنابراين تعيين سن دقيق رويش دندان در كودكان به عوامل مختلفي بستگى دارد و والدين نبايد نگران اين مسئله باشند كه چرا كودكان همسن فرزندشان دندان دارند ولي دندان كودك آنها هنوز نروئيده و يا بالعكس. در اين مقاله سعي خواهيم كرد به بررسي اين موضوع خواهيم پرداخت.

علائم زود دندان درآوردن

رویش دندان در دهان کودک فرآیندی فيزيولوژیکی می باشد که در برخى از كودكان همراه با يكسرى علائم خواهد بود.

اين مرحله در برخی از کودکان اين مرحله بدون هيچ مشكلى مى گذرد، در حالی که برخی از کودکان دچار مشکلاتى مى شوند.

لثه های نوزادن از سن ۳ ماهگی برجسته شده و کودک در این زمان شروع به آبریزش آب دهان می کند.

بسيارى از كودكان در هنگام دندان در آوردن بي قرار شده و دچار افزايش آبريزش از دهان شده و دست خود را داخل دهان مى برند كه نشاندهنده دندان در آوردن در كودكان است. ممکن است به دلیل درد در اين ناحيه، کودک میلی به غذا نداشته باشد.

متخصص دندانپزشكى كودكان مى تواند در اين مواقع با تجويز ژل هاي موضعي بي حسى كمى از اين درد را تسكين دهد.

اما توجه داشته باشيد استفاده از اين مواد تنها با تجويز متخصص دندانپزشكى كودكان باشد و از مصرف بيش از حد اين مواد خوددارى كنيد، زيرا با مصرف بيش از حد امكان ايجاد مسموميت در كودك وجود خواهد داشت.

 

زود دندان درآوردن

 

 

علائم زود دندان درآوردن در کودکان

متخصص دندانپزشكي كودكان به والدين توضيح خواهد داد كه علائمى مانند اسهال، تب ارتباطى با دندان در آوردن ندارند، زيرا دندان در آوردن يك روند طبيعي و فيزيولوژيك است و نمى تواند با تب و اختلالات ديگر همراه باشد.

گاهى عفونت هايي در زمان زود دندان درآوردن ايجاد مى شود كه سبب مى شود اين علائم به دندان درآوردن نسبت داده شود.

البته برخى از دندانپزشكان متخصص كودكان نيز معتقدند گاهى دندان درآوردن با تب همراه مى باشد اما اين تب بايد كوتاه مدت باشد و در صورت طولانى شدن مدت آن( بيشتر از ٢٤ ساعت) بايد به دنبال علل ديگر بود.

در اين زمان، متخصص دندانپزشكى اطفال ، كودك را به پزشك متخصص كودكان ارجاع خواد داد تا علت ايجاد تب و عفونت به طور دقيق بررسي شود.

در هنگام دندان درآوردن لثه ملتهب شده و به رنگ قرمز و شل در مى إيد و سبب درد در كودك مى شود.

متخصص دندانپزشكي كودكان توصيه مى كند با شستشو دادن و ماساژ اين ناحيه با وسايل سردي مانند دندانگير به كودكان، احساس درد را تخفيف دهند.

در مواردي كه درد زياد است، دندانپزشك متخصص كودكان با تجويز مسكن هاى غيرآسپرينى سعى در كاهش درد در كودكان مى نمايد.

اما مصرف اين داروها نيز تنها با تجويز متخصص دندانپزشكى كودكان بايد باشد و از دادن هر گونه دارو بدون نسخه متخصص دندانپزشكى اطفال، خوددارى كنيد.

رویش اولین دندان در کودکان

اولین دندان های کودک از سن شش ماهگی شروع به رویش می کند اما در برخی از کودکان این روند رویش از ۴ ماهگی تا ۱۳ ماهگی متغییر می باشد.

اولين دندانهاى شيرى كه رويش مى يابند، دندانهاى پيشين ميانى هستند و آخرين دندان ، آسياب دوم شيرى است.

گاهى زمان و ترتيب رويش دندانها والدين را نگران مى سازد. متخصص دندانپزشكى كودكان در اولين ويزيت  به والدين توضيح خواهد داد كه الگويي براى ترتيب رويشي وجود دارد اما گاهى برخي از اين كودكان بر حسب رشد خود، از اين زمان جلوتر يا عقب تر هستند.

بنابراين آنچه مهم است اين است كه دندانهاى دو سمت همزمان رويش يابند. اگر تفاوت رويش در يك سمت بيش از ٦ ماه باشد، والدين براي بررسى علت بايد به كلينيك تخصصى دندانپزشكى كودكان مراجعه نمايند تا متخصص دندانپزشكى كودكان با معاينه كودك و گرفتن تاريخچه از والدين علت را بيابد.

 

زود دندان درآوردن

 

تأخير رويش دندان شيرى ( دير دندان در آوردن )

از علل تأخير در رويش دندان شيرى يا همان دير دندان در آوردن مى توان به اين مسئله اشاره كرد كه كودكانى كه با وزن پائين در هنگام تولد، ريسك بالاترى براى تأخير رويش دندان دارند.

متخصصين دندانپزشكى كودكان فاكتورهاى مؤثر بعدى در رابطه با تأخير در رويش را به دو دسته فاكتورهاى موضعى و سيستميك طبقه بندى مى كنند:

فاكتورهاى موضعى در تاخیر رویش دندان در کودکان

  • فاكتورهاى موضعى فاكتورهايي هستند كه با ايجاد اختلال در همان موضع، سبب تأخير در رويش دندان در نوزادان مى شوند.
  • از آن جمله مى توان به نقايص شكل و ساختارى دندانها مانند ريشه هاى كج، وجود دندان اضافه در آن ناحيه، آسيب و تروما به دندانها، شكاف كام و لب و …. مى باشد.

فاكتورهاى سيستميك در تاخیر رویش دندان در کودکان

  • فاكتورهاى سيستميك فاكتورهايى هستند كه به دليل وجود اختلال و نقص در كل بدن، سبب تأخير رشد دندان مي شوند.
  • از آن جمله مى توان به كمبود هاى تغذيه اى ، كمبود ويتامين د، اختلالات هورمونى، شيمى درمانى، مصرف برخى داروها و بيماريهاى خونى و استخوانى و …. اشاره كرد.
  • بنابراين پس از اينكه به نظر رسيد كودكى دچار تأخير در رويش دندانهاى شيرى شده است، با مراجعه به متخصص دندانپزشكي كودكان مى توان علت را يافت.
  • متخصص دندانپزشكي كودكان ابتدا با بررسي سن كودك و وضيت رشد و تغذيه كودك، احتمال اينكه كودك دچار تأخير در رويش دندان باشد را بررسي مى كند.
  • در صورتى كه متخصص دندانپزشكى اطفال با معاينه به اين نتيجه برسد كه رويش دندان دچار تأخير شده است به بررسي علل آن مى پردازد.
  • بنابراين با توجه به توضيحات داده شده، به نظر مى رسد كه تأخير در رويش دندان شيرى عارضه شايعى نيست.
  • اما توصيه مى شود كودكان قبل از سن يكسالگى توسط متخصص دندانپزشكى كودكان معاينه شوند تا در صورت هر گونه انحراف از مسير طبيعي رويش و رشد و تكامل، بررسي هاى مورد نياز انجام شود و مداخلات درمانى مورد نياز انجام گيرد.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات