دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

سن فلوراید تراپی کودکان

یکی از شایع ترین بیماری ها، پوسیدگی دندان می باشد که بین افراد جامعه با هر نژاد ، جنس ، سن و غیره قابل مشاهده است ؛ به گونه ای که کمتر شخصی را می توان پیدا کرد که دندان های پوسیده یا ترمیم شده نداشته باشد. از این رو والدین زیادی برای حفظ سلامتی دندان های کودک شان اقدام می کنند. اما یکی از سوال های مهم در این خصوص سن فلوراید تراپی کودکان است. پدران و مادران نمی دانند دقیقا چه هنگام برای فلوراید تراپی به دندانپزشک مراجعه کنند. خوشحالیم که در این مقاله نظر خانم دکتر حجازی را شرح می دهیم. از این رو شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می کنیم.

سن فلوراید تراپی کودکان

فهرست مطالب

سن فلوراید تراپی کودکان

این مشکل یعنی پوسیدگی دندان ها در بزرگسالان از زمان کودکی آغاز می شود ؛ اما طبق آمار گرفته شده کم پیش می آید. افراد در سن کودکی به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند به گونه ای که این آمار نشان می دهد ۲۵% از کودکان قبل از این که به مدرسه بروند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند در حالی که بیشترین درصد پوسیدگی دندان ها در دوره ی پیش دبستانی و اول ابتدایی است.

طی تحقیقات انجام شده میزان پوسیدگی دندان های کودکان در ایران ۳ برابر استاندارد های جهانی می باشد به صورتی که کودکان و نوجوانان ۱۲ _ ۱۰ ساله به طور معمول ۳ دندان پوسیده شده یا کشیده شده دارند.

بهترین سن فلوراید تراپی کودکان

بسیاری از والدین درباره مناسب ترین سن فلورایدتراپی کودکان از دندانپزشکان سوال می پرسند. برای جواب به این سوال لازم است بگوییم که مناسب ترین سن ، زمانی است که تمام دندان های شیری کودک رشد کرده باشد. چنین رشد کاملی حدودا در ۳ سالگی اتفاق می افتد. همچنین حدود دو سال بعد از رویش دندان آسیاب دوم دائمی که در سن ۱۴ سالگی تکمیل می شود ، هر سه تا شش ماه ، با تایید پزشک ، فلوراید تراپی را انجام دهید.

گاهی مواقع نیز بسته به شرایط کودک و نظر دندانپزشک اطفال ، ممکن است بهترین سن فلورایدتراپی کودکان بین ۶ تا ۱۱ سالگی باشد. این موضوع کاملا به شرایط کودک و دکتر وی ، بستگی دارد.

اهمیت سن فلوراید تراپی کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان در سن ۶ تا ۱۶ سالگی در معرض پوسیدگی دندان ها به خصوص دندان های آسیا هستند. بهتر است برای برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی ، در این بازه سنی ، از مزایای فلوراید و جلوگیری از پوسیدگی دندان بهره ببرید.

اگر سن فلوراید تراپی کودکان گذشت ، آیا می توانیم همچنان این پروسه را انجام دهیم؟

بعضی از افراد تصور می کنند ، فلورایدتراپی تنها برای کودکان است. در حالی که این پروسه برای بزرگسالان نیز نتایج خوبی در پی دارد. این فرآیند ازایجاد پوسیدگی دندان ، حساسیت دندان ، خشکی دهان به دلیل مصرف دارو و غیره جلوگیری به عمل آورد.

اهمیت فلوراید تراپی در کودکان زیر ۶ سال

کودکانی که کمتر از ۶ سال سن دارند با استفاده از این روش محافظتی ، دندان های شیری خود را سالم نگه می دارند و به مقاوم سازی جوانه دندان های دائمی کمک می کنند. بنابراین احتمال پوسیدگی در دندان های دائمی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

فلورایدتراپی

یکی از روش های مناسب جهت جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و یا کاهش پوسیدگی در دندان های کودکان فلورایدتراپی می باشد. در سال های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدرسه ها و کودکستان های داخل کشور آغاز کرده است.

فلوراید چیست ؟

یک ماده ی معدنی می باشد که به صورت طبیعی در پوسته زمین وجود دارد و به وفور یافت می شوند و به دوصورت قابل استفاده هستند:

سیستمیک: مانند فلورایدی که در آب موجود است، فلورایدی که در غذا ها و سبزیجات وجود دارند، به صورت قرص که تنها با تجویز دندانپزشک قابل استفاده است.

مراحل انجام فلورایدتراپی

دندانپزشك کودکان ، جهت انجام فلوراید تراپی می تواند از انواع مختلف فلوراید که شامل ژل ، فوم و وارنیش می شود استفاده کند.

  1. در ابتدا سطح تمامی دندان ها با استفاده از مسواک تمیز می شوند.
  2. سپس دندان ها توسط گاز استریل خشک می شوند.
  3. در این مرحله تمامی دندان ها به وارنیش فلوراید آغشته می گردند.
  4. وارنیش فلوراید به مدت ۴ دقیقه در مجاورت دندان ها قرار می گیرند.
  5. سپس مقدار اضافی ژل با استفاده از گاز استریل یا پنبه تمیز می شود.
  6. لازم است تا ۳۰ دقیقه پس از این درمان کودکان دندان های خود را نشویند.
  7. این درمان برای کودکان زیر ۳ سال می باشد.
  8. این درمان هم می تواند بر روی دندان های شیری و هم بر روی دندان های دائمی انجام گیرد.

مزایای فلوراید تراپی

  • وجود فلوراید بر روی سطح دندان ها ، باعث محافظت از آن ها می شود.
  • کودکان پس از گذشت مدت کوتاهی از انجام فلوراید تراپی ، می توانند به خوردن و آشامیدن بپردازند.
  • مدت زمان انجام فلوراید تراپی ، طولانی نمی باشد.
  • ماده فلوراید موجود در دهان کودکان ، با وجود بزاق دهان سریعا خشک می شود.
  • انجام فلوراید تراپی ، بسیار راحت می باشد.
  • انجام فلوراید تراپی در بیماران ، خطر ابتلا به پوسيدگى را كاهش مى دهد.
  • مدت زمان ماندگاری فلوراید ، کوتاه نمی باشد.

 

 

عوارض فلوراید تراپی در کودکان

این روش درمانی ، باعث بروز عوارضی خاص در کودکان نمی شود ؛ تنها ممکن است کودکان پس از انجام فلورایدتراپی کمی حالت تهوع داشته باشند که سریعا از بین می رود و جای نگرانی وجود ندارد.

ممکن است پس از انجام فلوراید تراپی ، دندان کودکان دچار کمی تغییر رنگ شود ؛ این امری طبیعی می باشد و پس از ٢٤ ساعت از بين مى رود .

ماندگاری فلوراید تراپی

مدت زمان ماندگاری فلوراید ، بسته به انجام مراقبت های پس از درمان و شرایط بیماران متفاوت می باشد ؛ اما اکثر بیماران پس از گذشت ۶ ماه ، نیاز به تمدید فلورایدتراپی دارند.

هزینه فلوراید تراپی دندان

هزینه فلوراید تراپی در کودکان ، بسیار متفاوت می باشد زیرا هزینه آن به عوامل متعددی بستگی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از :

نوع فلوراید استفاده شده ، میزان فلوراید مصرفی و غیره.

برای بسیاری از بیماران این سوال پیش می آید ، که آیا بیمه هزینه ناشی از فلوراید تراپی را پرداخت می کند ؟

پرداخت هزینه فلوراید تراپی بیماران ، توسط بیمه بستگی به شرکت بیمه مورد نظر بیماران دارد.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات