دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

شکستگی فک در کودکان

فهرست مطالب

شکستگی فک در کودکان

كودكان به ويژه كودكان زير ٥ سال ، بيش از بزرگسالان در معرض شکستگی فک هستند. در این مقاله به شکستگی فک در کودکان می پردازیم .

 

شکستگی فک در کودکان

 

بیشتر شکستگی ها در كودكان در استخوان مندیبل که همان استخوان فک پایین است ، اتفاق می افتد .

این استخوان از نظر برخی موارد با دیگر استخوان های صورت متفاوت است. استخوان مندیبل نقش مهمي در حفظ تقارن صورت برعهده دارد و همچنین استرس هایی که از سمت عضلات وارد می شود را تحمل می کند .

شکستگی استخوان فک پایین بیشتر در کودکان زیر ٦ سال اتفاق می افتد که به مرور زمان با افزایش سن احتمال شکستگی این استخوان به حداقل می رسد . تحقیقات نشان می دهد که شکستگی این استخوان در پسر ها بیشتر از دخترها اتفاق می افتد .

این شکستگی ها امکان دارد بر اثر مواردی مانند : حوادث استفاده از وسیله نقلیه ، حوادث هنگام دوچرخه سواری و حوادث ناشی از زمین خوردن و یا ورزش کردن و … بوجود بیاید .

شکستگی فک در کودکان :

اگر این شکستگی در فک پایین اتفاق بیافتد امکان صدمه دیدن اعصاب موجود در آن وجود دارد؛ این اعصاب ممکن است در : چانه ، دندان ها ، قدامی زبان ، کنار لب ها و گونه موجب بی حسی شود .

اگر این شکستگی موجب ایجاد زخم و یا خونریزی در دهان شود پزشک از آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده می کند. گاهي نيز این شکستگی باعث درگيري دندان ها شده و در اين موارد بايد سريعاً به پزشك مراجعه نمود.

برای بررسي دقيق شکستگی، متخصص نیاز به عکس X _ ray دارد . هدف درمان این شکستگی ها باز سازی استخوان ها است و این بازسازی باید با کمترین درمان تهاجمی انجام شود ولی بیشترین تاثیر را بر ظاهر کودک برجای بگذارد .

مراقبت های پزشکی  شکستگی فک در کودکان :

 

  • اگر احساس می کنید که دندان ها به درستی بر روی هم جای نمیگیرند ، درداخل دهان خونریزی کرده اند ، مشکل در صحبت کردن دارید و یا تورم دارید حتما با پزشک خود تماس بگیرید .
  • درمان این شکستگی ها بهتر است در بیمارستان ها صورت بگیرد .
  • یکی از موارد خطرناکی که احتمال آن در شکستگی فک وجود دارد مشکل تنفسی و شکستگی دندان ها است ، علاوه بر این که ترمیم شکستگی هزینه ی قابل توجهی دارد احتمال پوسیدگی نیز در این مورد وجود خواهد داشت . در صورت وجود این مشکلات حتما باید با پزشک تماس گرفته شود .

درمان شکستگی فک در کودکان :

 

  • کودکانی که دچار شکستگی می شوند لازم است معاینه ی بیشتری بر روی دندان های او صورت بگیرد زیرا بسیاری از شکستگی های استخوان فک با مشکلات دیگری مانند : مشکلات لثه و یا آسیب بافتی همراه هستند .
  • ممکن است نیاز به زدن واکسن کزاز باشد .
  • در بسياري از موارد شكستگي ها به صورت ترك هايي هستند كه سبب جابجايي در فك نشده اند. در اين موارد معمولا درمان خاصي لازم نيست و تنها با رعايت بهداشت و داشتن رژيم غذايي نرم ميتوان به نتيجه مطلوب رسيد.
  • بیشتر شکستگی های فک پایدار هستند و برای درمان لازم است دندانهای بالا و پایین به یکدیگر بسته شوند ، این درمان فقط باید توسط جراح صورت بگیرد .
  • برای درمان شکستگی فک ناپایدار از صفحه و پیچ برای اتصال استخوان ها به هم استفاده می شود .

اگر دندانپزشک تشخیص  دهد که صدمه ای که به فک وارد شده موجب شکستگی فک شده است باید خود را برای جرای آماده  کنید .

دندانپزشک خود شرایط را برای جراحی فراهم می کند و کودک را از لحاظ روحی برای جراحی آماده می کند و برای تسکین درد او مسکن تجویز می کند  .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)