دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها

فهرست مطالب

فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها

سطح تمامی دندان‌های آسیاب و پرمولر کودکتان به طور طبیعی دارای یک سری شیارها و شکاف‌های ریز است. اگر شیارها و شکاف‌های موجود بروی دندان‌های کودک بسیار باریک یا عمیق باشند، احتمال گیر کردن غذا در آن‌ها و پوسیدگی تدریجی دندان‌ها بسیار زیاد خواهد بود.(فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها  )

 

فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها
فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها

فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها

 

در این شرایط، حتی مسواک زدن صحیح نیز نمی‌تواند تأثیر چندانی در پاکسازی این شکاف‌ها داشته باشد، که به همین دلیل دندانپزشکان چاره‌ای برای این مشکل ارائه داده‌اند.

فیشور سیلانت‌ها با پر کردن این شیارهای طبیعی و ریز، از دندان‌های کودکتان محافظت خواهند کرد. این مواد از تشکیل پلاک در درون شیارها جلوگیری کرده و به این ترتیب مانع از پوسیدگی دندان کودکان می‌شوند.

 سیلانت دندان چیست؟


سیلانت‌ها پوشش‌های پلاستیکی نازکی هستند که با برس روی سطوح جونده دندان‌های عقبی مالیده می‌شوند.

پوشش دادن دندان با سیلانت عمل ساده و بدون دردی است که در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. سیلانت‌ها مایع بوده، اما پس از مالیده شدن روی دندان به سرعت سخت شده و یک لایه محافظ بروی دندان ایجاد می‌کنند.(فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها  )

سیلانت‌ها می‌توانند شفاف یا رنگی باشند. سیلانت‌های رنگی راحت‌تر دیده می‌شوند.

7

دندانپزشکان از مواد و تکنیک‌های مختلفی برای شیاربندی دندان‌ها با فیشور سیلانت‌ها استفاده می‌کنند. متداول‌ترین روش برای سفت کردن سیلانت‌ها استفاده از نوع خاصی از نور است، البته از مواد شیمیایی نیز برای این کار استفاده می‌شود. فیشور سیلانت‌ها می‌توانند:

  • از جنس رزین خالص، کامپوزیت‌ها یا کامپومرها باشند
  • شفاف، کدر یا رنگی باشند
  • از سیلانت‌های گلاس یونومر نیز می‌توان استفاده کرد. مزیت اصلی آن‌ها توانایی کار کردن در محیط‌های مرطوب است.

فیشور سیلانت‌های فاقد بیسفنول آ (BPA) یا بیسفنول آ- دی‌متاکریلات (BPA-DMA) بهترین گزینه هستند.

هنگام انتخاب فیشور سیلانت می‌بایست مسئله آزادسازی فلوراید نیز در نظر گرفته شود؛ فلوراید به پیشگیری از پوسیدگی، جبران مواد معدنی دندان و جلوگیری از تحلیل رفتن مواد معدنی مینای دندان کمک می‌کند.

کدام دندان‌های کودک نیاز به شیار بندی دارند؟


تنها برای دندان‌های آسیاب و پرمولر (یعنی دندان‌های عقبی) کودک که در سطوح جونده خود دارای فرورفتگی و شکاف هستند از فیشور سیلانت استفاده می‌ شود.

شیار دندان‌های برخی از کودکان به طور طبیعی عمیق بوده و به شیاربندی نیاز دارد، در حالی که دندان‌های برخی دیگر از کودکان شیارهای کم عمقی داشته و نیازی به این نوع درمان ندارند.

 

6

 

کودک در چه سنی به استفاده از فیشور سیلانت‌ها نیاز دارد؟


باید به محض شروع رویش دندان‌های دائمی که معمولاً در ۶ تا ۷ سالگی اتفاق می‌افتد، دندان‌های کودک با فیشور سیلانت پوشش داده شوند. در حدود ۱۱ تا ۱۴ سالگی که باقیمانده دندان‌های دائمی می‌رویند نیز دور دوم پوشش‌دهی با فیشور سیلانت‌ها انجام مي شود، تا به این ترتیب بتوان از دندان‌های جدید نیز محافظت کرد.(فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها  )

مراحل پوشش دادن دندان با فیشور سیلانت


8

۱-قبل از استفاده از فیشور سیلانت، دندان‌های کودک توسط دندانپزشک اطفال معاینه می‌شود تا مطمئن شوند شکاف‌های دندان‌های او آنقدر عمیق هستند که بتوان از این درمان برای آن‌ها استفاده کرد و اینکه کدام دندان‌ها نیاز به سیلانت نیازی ندارند.

۲- سپس، دندان‌های کودک کاملاً تمیز شده و برای مالیدن فیشور سیلانت آماده می‌شوند.

۳- در مرحله بعد، فیشور سیلانت که به صورت مایع است با برس روی دندان‌ها مالیده شده و سپس با استفاده یک نور روشن سخت می‌شود تا به یک لایه محافظ با سطحی صاف تبدیل گردد.

۴- در پایان نیز بایت کودک را چک کرده و مطمئن می‌شوند که دندان او کاملاً شیاربندی شده است.

شیاربندی دندان با فیشور سیلانت سریع و غیرتهاجمی بوده و تنها چند دقیقه زمان می‌برد. این روش کاملاً بدون درد بوده و کودک هیچگونه تغییری را در دهان خود احساس نخواهد کرد.

این پوشش بادوام، که مسواک زدن مؤثر دندان را برای کودک راحت‌تر می‌کند، کاملاً از ورود ذرات غذا به شکاف‌ها و شیارهای طبیعی دندان و پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند.

9

تمیز کردن مرتب دندان‌ها بعد از استفاده از فیشور سیلانت


بعد از درمان نیز باید کودکتان دندان‌هایش را تمیز کند. بسیار مهم است که کودک همچنان دندان‌هایش را صبح و شب به یک روش صحیح مسواک کند.

شیاربندی و صاف شدن سطح جونده دندان‌ها با فیشور سیلانت‌ها، مسواک زدن و تمیز نگه‌داشتن آن‌ها را بسیار ساده‌تر کرده و باعث می‌شود احتمال پوسیدگی دندان‌ها کمتر شده و نیاز به پر کردن آن‌ها به حداقل برسد.(فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها  )

سوالات رایج


آیا استفاده از فیشور سیلانت دردناک است؟

خیر، این درمان کاملاً غیرتهاجمی بوده و پس از انجام آن، دندان کودک حسی کاملاً طبیعی خواهد داشت.

اگر تصادفاً یک پوسیدگی کوچک با سیلانت پوشانده شود چه خواهد شد؟

پوسیدگی گسترش پیدا نخواهد کرد زیرا دیگر هیچگونه میکروب یا غذایی به آن نمی‌رسد.

فیشور سیلانت چقدر دوام دارد؟

معمولاً فیشور سیلانت سال‌های زیادی دوام دارد، البته از آنجا که ممکن است به تدریج فرسوده و ساییده شود ممكن است نیاز باشد فیشور سیلانت ترمیم یا تعویض شود تا هیچگونه پوسیدگی در زیر آن باقی نماند.

هزینه استفاده از سیلانت‌ها چقدر است؟

معمولاً، هزینه شیاربندی یک دندان با فیشور سیلانت از هزینه پر کردن آن کمتر است. همچنین، قرار دادن سیلانت روی دندان‌های سالمتان، شما را از پر کردن یا روکش کردن دندان‌ها جهت ترمیم پوسیدگی آن‌ها بی‌نیاز کرده و در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های دندانپزشکی‌ کودکان  می‌شود.(فیشور سیلانت شیار بندی دندان‌ها  )

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات