لیزر در دندانپزشکی

استفاده از لیزر در دندانپزشکی کمی دیرتر از سایر درمان ها مورد استفاده قرار گرفت ولی با این وجود انقلاب بزرگی در دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان ایجاد کرده است که همچنان ادامه دارد.

در روش های قدیمی دندانپزشکی اطفال  به علت درد ، خونریزی ، بخیه و غیره، والدین به سختی می توانستند کودک خود را برای درمان به متخصص دندانپزشکی کودکان ببرند، اما با استفاده از لیزر و روش های جدید دیگر نیازی به تحمل سختی در درمان های دندانپزشکی نمی باشد.

انواع لیزر در دندانپزشکی :

لیزر در دندانپزشکی به دو دسته تقسیم می شود:

لیزرهای کم توان : این نوع از انواع لیزر در دندانپزشکی با توان کمتر از ۰.۵ وات جهت درمان های ضد التهابی و فرآیندهای ترمیم سلولی مورد استفاده قرار می گیرد.این نوع لیزر استفاده شده در کلینیک دندانپزشکی کودکان و نوجوانان دقیقا مشابه لیزر استفاده شده در فیزیوتراپی می باشد.

لیزرهای پرتوان : این نوع لیزر با توان بالاتر از ۰.۵ وات است که برای انواع جراحی های و کارهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزر در دندانپزشکی

کاربرد لیزر در دندانپزشکی به شرح ذیل می باشد:

• درمان تومورهای دهانی

با لستفاده از لیزر می توان بسیاری از تومورهای خوش خیم دهان را بدون درد و خونریزی خارج کرد.

• تشخیص و درمان پوسیدگی

همیشه پوسیدگی های بزرگ دندان از یک نوع پوسیدگی کوچک آغاز می شود، با استفاده از لیزر می توان به موقع کوچکترین پوسیدگی را تشخیص داد و درمان کرد.

• ترمیم دندان با لیزر

از لیزرهای ویژه تراش بافت سخت می توان پوسیدگی های دندان را بدون بی حسی و فرز دندانپزشکی برداشت ، در درمان با لیزر دیگر مجبور به تحمل صدای دستگاه دندانپزشکی نمی باشید.

• سفید کردن دندان ها

امروزه در تمامی دنیا برای سفید کردن دندان ها از مواد شیمیایی استفاده می شود، اما زمانی که نور لیزر بر روی این مواد تابیده شود فرآیند سفید کردن دندان سریع تر انجام شده و در نهایت نتیجه بهتر و ایده آل تری حاصل می شود.

• رفع حساسیت دندانی

در برخی مواقع دندان به دلایل مختلف به غیر از پوسیدگی به مواد غذایی سرد و گرم حساس می شود و موجب ایجاد درد می شود، از لیزر می توانید برای رهایی از این دردها استفاده کنید، چرا که با انعقاد پروتئین ها ، لوله های ریز داخل ساختمان دندان را مسدود کرده و باعث رفع حساسیت دندان می شود.

• جراحی های بافت نرم

دندانپزشکان می توانند برای جراحی های بافت نرم از لیزر استفاده کنند که نیازی به بی حسی نداشته و بدون خونریزی انجام می شود.

هزینه دندانپزشکی با لیزر چقدر می باشد؟

قیمت لیزر در دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان با توجه به کاربرد آن متفاوت می باشد، اما چیزی که به طور عمومی به هزینه دندانپزشکی با لیزر اضافه می شود، شارژ دستگاه لیزر می باشد که به هزینه های درمان افزوده می شود.

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)