دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

متخصص دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

متخصص دندانپزشکی کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان پس از ۶ سال دوره دندانپزشکی عمومی و گذراندن آزمون ، وارد مقطع تخصص می شود. این دوره ۳ سال می باشد که با گذراندن آن و امتحان بورد تخصص می تواند دانشنامه خود را دریافت کند.

متخصص دندانپزشک کودکان ، صلاحیت و دانش لازم را برای درمان بیماری های لثه و دندان های کودکان و نوجوانان را دارا می باشد.

بسیاری از والدین گمان می کنند چون دندان شیری موقتی است، نیاز به درمان و نگهداری ندارد و به همین علت به دندانپزشک اطفال مراجعه نمی کنند ؛ والدین باید بدانند که دندان ها باعث می شوند تا کودکان به صورت صحیح صحبت و تغذیه نمایند و فضای مورد نیاز برای رویش دندان های دائمی را محیا می سازند.

اما برخی از والدین نیز به دنبال یک متخصص دندانپزشک کودکان خوب هستند ؛ در ذیل ویژگی های دندانپزشک اطفال را ذکر می کنیم.

ویژگی های یک متخصص دندانپزشک کودکان خوب :متخصص دندانپزشکی کودکان

  • یک دندانپزشک کودکان باید نحوه برخورد با کودکان را بداند و از علم روانشناسی آگاهی داشته باشد.
  • یک متخصص دندانپزشکی اطفال ، نباید با والدین به علت سهل انگاری در درمان کودک شان بدرفتاری کند.
  • در هنگام درمان ، دندانپزشک تمام توجه خود را به درمان معطوف کند و از صحبت هایی که مناسب سن کودک نیست ، اجتناب کند.
  • دندانپزشک بهتر است با کودک صادق باشد و در صورتی که قرار است کودک دردی را تحمل کند به او بگوید و با مهربانی علت آن را توضیح دهد.
  • دندانپزشک کودکان باید سعی کند میزان ترس و اضطراب کودک را کاهش دهد و او را علاقمند به مراجعه برای درمان و معاینه نماید.
  • متخصص دندانپزشک کودکان نکات و آموزش های لازم برای حفظ دندان کودکان را به والدین بگوید.

مطب دندانپزشکی اطفال دارای چه ویژگی هایی می باشد ؟

  • یکی از موارد مهم در انتخاب متخصص دندانپزشکی کودکان این است که محیط دندانپزشکی برای کودک ترسناک نباشد.
  • بر روی دیوارهای مطب دندانپزشکی ، عکس های شخصیت کارتونی که کودکان دوست دارند ، استفاده شده باشد.
  • در اتاق انتظار کودکان ، اسباب بازی های محبوب آن ها قرار داده شود تا آن ها متوجه گذر زمان نشوند.
  • اتاق انتظار کودکان ، بهتر است از اتاق خدمات دندانپزشکی فاصله داشته باشد تا سر و صدای دستگاه ها باعث ترس و اضطراب در آن ها نشود.

متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج :

کسانی که در شهر کرج زندگی می کنند و به دنبال بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج هستند ، می توانند از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنند یا در گوگل بهترین دندانپزشک اطفال در کرج را جستجو نمایند.

به این نکته توجه داشته باشید که دندانپزشک با متخصص دندانپزشک کودکان فرق دارد، یک متخصص دندانپزشکی کودکان پس از گذراندن دوره عمومی مدرک تخصص خود را گرفته و با روانشناسی کودکان آشنا بوده و با استفاده از تجهیزات و روش های مناسب اقدام به درمان مشکلات دهانی کودک می کند.

 

 

هدایت رفتاری کودکان در دندانپزشکی :

یک متخصص دندانپزشکی کودکان ، جهت هدایت رفتاری کودک باید شناخت کافی از رفتارهای وی داشته باشد، به این نکته توجه داشته باشید که کودکان در سنین مختلف ، برخورد و درک متفاوتی از محیط اطراف خود دارند ؛ به همین علت ممکن است برخی از کودکان هنگام مراجعه به دندانپزشکی دچار ترس و اضطراب شده و برخوردهای نامناسبی از خود نشان دهند.

یک متخصص دندانپزشک کودکان با داشتن آگاهی به درستی با آن ها برخورد کرده و نحوه متقاعد کردن آن ها برای آمدن به دندانپزشکی را به والدین توضیح می دهد و در محیط دندانپزشکی نیز دندانپزشک اطفال با تکنیک های مخصوصی اعتماد کودک را جلب کرده و او را برای درمان آماده می کند.

در صورتی که کودک برای درمان رضایت نداشت و دچار ترس و اضطراب زیاد شد ؛ دندانپزشک از روش درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده می کند.

دندانپزشکی تحت بیهوشیمتخصص دندانپزشکی کودکان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی ، می توانید به مقاله جامعی که دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان تهیه نموده و در وب سایت ایشان موجود است ، مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال می توانید با مطب ایشان تماس گرفته یا در وب سایت و صفحات اجتماعی سوالات خود را بپرسید.

خدمات دندانپزشکی کودکان چیست ؟

در دندانپزشکی کودکان خدمات ذیل برای حفظ سلامت دهان و دندان آن ها ارائه می شود.

ارتودنسی پیشگیری که به منظور جلوگیری از بروز نامرتبی های دهانی و ناهنجاری های فکی انجام می شود، تا کودک در بزرگسالی نیازی به جراحی ارتوسرجری پیدا نکند.

تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان که عبارتند از فیشورسیلانت و فلوراید تراپی.

فیشورسیلانت در واقع به معنای پوشاندن شیارهای دندان می باشد، در این روش مواد مخصوص برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بر روی سطح دندان های آسیاب قرار می گیرد و به این ترتیب از گير کردن غذا در شیارهای دندان جلوگیری می شود.

اما درباره فلوراید تراپی باید بگوییم که نوعی ماده معدنی می باشد که در آب آشامیدنی و برخی از موادغذایی وجود دارد، اما در کلینیک های دندانپزشکی برای جلوگیری از پوسیدگی به صورت موضعی بر روی سطح دندان ها مالیده می شود و به این ترتیب دندان های کودک از پوسیدگی در امان است.

خدمات دندانپزشکی کودکان

جرمگیری و بروساژ از دیگر خدماتی است که در دندانپزشکی کودکان ارائه می شود، در این روش تمام باکتری هایی که بر روی دندان تجمع یافته و یک لایه سفت را تشکیل داده است ، برداشته می شود و با بروساژ بدرنگی های موجود بر روی دندان از بین می رود.

درمان پوسیدگی دندان ، برای از بین بردن پوسیدگی و عصب کشی دندان ، دندانپزشک ابتدا دندان کودک را بی حس می کند تا او دچار درد نشود، پس از آن با استفاده از ابزارهای مخصوص پوسیدگی های موجود در دندان را برداشته و با کامپوزیت و آمالگام اقدام به پرکردن دندان می کند.

آموزش مراقبت از دندان ها که جزء مهم ترین خدمات در یک کلینیک تخصصی در دندانپزشکی محسوب می شود، در مقاله مربوط به مراقبت از دندان کودکان به طور کامل نکاتی را ذکر کرده ایم که والدین می توانند با مطالعه ، آن ها را به کودک خود آموزش دهند و باعث حفظ زیبایی و سلامت دندان کودک خود شوند.

تکنیک های موثر در حفاظت از دندان های کودکانمتخصص دندانپزشکی کودکان

  • مراقبت های لازم تا سن ۲ سالگی

والدین بهتر است در این مدت ، پس از هر بار غذا دادن به کودک خود با استفاده از یک گاز استریل لثه کودک را تمیز کنند، این کار باعث می شود که پلاک هایى که می توانند باعث بروز پوسیدگی دندان شوند ، از بین بروند.

همچنین والدین به این امر توجه کنند که کودک خود را در سن یک سالگی برای اولین ویزیت دندانپزشکی نزد متخصص دندانپزشک کودکان ببرند.

  • مراقبت های دندان در سنین ۳ الی ۵ سالگی کودکان

از سن سه سالگی والدین باید دندان های کودک خود را روزی دو بار با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنند و پس از رویش دندان ها در کنار یکدیگر استفاده از نخ دندان را آغاز کنید.

در صورتی که کودک تان عادت به مکیدن دست و پستانک خود را دارد ، قبل از ۴ سالگی آن را ترک کند.

هر ۶ ماه یکبار فرزندتان را برای معاینه نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید.

  • مراقبت از دندان در سنین ۶ تا ۹ سالگی

در این سنین توصیه می شود آموزش های لازم در خصوص مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را به کودک تان بدهید و تا مدتی او را برای مسواک زدن همراهی کنید و مطمئن شوید که به درستی دندان های خود را مسواک می زنند.

به کودک تان اطمینان دهید که در این سنین ، افتادن دندان امری طبیعی بوده و دندان های دائمی جایگزین آن رشد خواهد کرد.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که به بهداشت دندان هاي عقبی توجه ویژه ای داشته باشید ؛ چرا که تجمع باکتری در آن ها بیشتر می باشد.

  • مراقبت از دندان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگیمتخصص دندانپزشکی کودکان

در این سنین والدین با بیان اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان ، کودک را تشویق به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهانشویه نمایند.

نکاتی در خصوص مراقبت از دندان

  1. در صورتی که کودک ورزش های رزمی انجام می دهد توصیه می شود که از محافظ دندان استفاده کند.
  2. در صورتی که براکت های ارتودنسى بر روی دندان کودک نصب شده است ، تمامی نکات مربوط به مراقبت از دندان را به او بگویید و عواقب رعایت نکردن مراقبت ها را نیز به او متذکر شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت از دندان کودکان می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال از طریق اینستاگرام یا سایت سوالات خود را از دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی اطفال و نوجوانان بپرسید.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات