دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

مراقبت از فضا نگهدارهای دندان کودکان

مراقبت از فضا نگهدارهای دندان کودکان

مراقبت از فضا نگهدارهای دندان کودکان :دندان های شیری برخلاف عقیده ی بسیاری از افراد بی ارزش نمی باشند، بلکه به کودکان در خوردن غذا و صحبت کردن و زیبایی کمک بسیار می کنند.

هنگامی که یک یا تعدادی از دندان های شیری قبل از زمان معین بر اثر پوسیدگی یا ضربه از دست بروند. لازم است، برای جای خالی آن فکری کرد و درمانی در نظر گرفت.

دندان شیری تا زمانی در دهان باقی می مانند که دندان های اصلی رشد کنند و اگر این دندان ها زود تر از حد معمول ازدست بروند نیاز است، از وسایلی به نام فضا نگهدار استفاده شود، این وسیله از فضای خالی که به دلیل از دست رفتن دندان به وجود آمده است را تا زمان رشد دندان های اصلی محافظت می کند.

اگر یک یا چند دندان به دلایلی چون پوسیدگی، ضربه، شکستگی و غیره ازدست بروند. ممکن است، دندان هایی که در مجاور آن ها قرار دارند، کج شوند یا به داخل فضای خالی حرکت کنند.

هنگامی که این فضای خالی توسط دندان های مجاور اشغال شوند. دیگر محلی برای رشد دندان های اصلی وجود ندارد به همین دلیل ممکن است دندان های اصلی کج رشد کنند یا به صورت نهفته باقی بمانند که در این صورت لازم است از ارتودنسی استفاده شود.

 

مراقبت از فضا نگهدارهای دندان کودکان

 

مراقبت از نگهدارنده دندان کودک

  • عدم استفاده از مواد شیرین
  • عدم استفاده از مواد چسبنده
  • عدم استفاده از مواد غذایی چسبنده مانند آدامس و غیره
  • به این دستگاه ها فشار وارد نکنید.
  • با انگشت آن ها را تکان ندهید.
  • حتما آن ها را با مسواک تمیز نگه دارید.
  • به صورت منظم هر ٦ ماه یكبار به دندانپزشکی اطفال مراجعه و معاینه شوید.

انواع فضانگهدار ها

این دستگاه ها از استیل ضد زنگ یا پلاستیک ساخته می شوند و امکان دارد به صورت ثابت و متحرک طراحی شوند.

در برخی موارد این فضانگهدار ها به دندان های مجاور متصل و سپس تثبیت می شوند در این شرایط است که به آن ها فضانگهدار ثابت گفته می شود. به دلیل این که خود بیمار نمی تواند آن را از دهان خارج نماید باید به دندانپزشک مراجعه کند.

برخی دیگر نوع متحرک آن ها می باشد که شباهتی به نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر دارد. در این نوع از فضانگهدار ها از دندان مصنوعی یا قطعه ای پلاستیکی جهت پر کردن  فضای خالی دندان ها استفاده می شود. از این نوع در مواردی که جای خالی دندان ها در معرض دید باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات