ملاحظات دندانپزشکی در بیماران قلبی

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است بیماری لثه امکان دارد یکی از فاکتور های جدی برای بیماری قلبی باشد . ملاحظات دندانپزشکی در بیماران قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران قلبی

حجم و میزان ترشح هورمون انسولین موجب زیاد شدن قند خون می شود. به این بیماری در اصطلاح پزشکی دیابت می گویند اما میان مردم به بیماری قند معروف است.

باکتری های موجود در لثه می توانند در سراسر بدن حرکت کنند و موجب ایجاد بیماری شوند. این باکتری ها ممکن است وارد خون شوند.

امکان دارد این باکتری ها از راه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و حتی جویدن مواد خوراکی وارد خون بشوند .

به هر میزان که بیماری لثه شدید تر باشد احتمال ورود عفونت به خون بیشتر است . برای این موضوع دو نظریه وجود دارد.

نظریه اول :

عامل بیماری زای لثه می تواند در جریان خون وارد شود و به رگ های خونی هجوم بیاورد و پلاک رگی را ایجاد کند .

نظریه دوم :

هنگام رسیدن باکتری به رگ ها به همان صورت که موجب تحریک لثه می شود رگ ها را نیز تحریک می کند. این موضوع ممکن است موجب شل شدگی پلاک و حرکت آن به دیگر نقاط بدن مانند قلب و مغز شود.

لازم است بیماران قلبی بیشتر از دیگر افراد به بهداشت و سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهند و سالانه حداقل دو بار برای چک آپ به دندانپزشک مراجعه کنند .

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران قلبی

انجمن قلب آمریکا به بیماران قلبی توصیه می کند که قبل از درمان دندانپزشکی با پزشك خود در رابطه با مصرف آنتی بیوتیک مشورت كنند.

استفاده از آنتی بیوتیک برای افرادی است که در معرض خطر اندوکاردیت عفونی هستند. همچنین هنگامی که به دستکاری لثه ، مخاط و ناحیه انتهایی ریشه دندان نیاز باشد.

استفاده آنتی بیوتیک برای بیماران زیر توصیه می شود:

• بیماری قلبی مادرزادی .
  • بیمارانی که دریچه مصنوعی قلب دارند .
  • افرادی که قلب اهدایی دریافت کردند.
  • کسانی که مشکل دریچه قلب دارند.
  • بیمارانی که دارای اندوکاردیت عفونی هستند.

توصیه می شود بیماران قلبی برای درمان دندانپزشکی حتما با یک متخصص قلب مشورت کنند به این دلیل که امکان دارد متخصص توصیه کند درمان دندان را برای مدتی به عقب بیندازند.

اگر از داروهای ضد انعقاد خون ( نظیر وارفارین ، آسپرین و پلاویکس ) استفاده می کنید حتما به دندانپزشک اطلاع دهید زیرا استفاده ی این دارو موجب می شود فرد خونریزی زیادی در حین درمان داشته باشد.

از وجود اکسیژن و نیتروگلیسیرین در مطب مطمئن شوید زیرا اگر وضعیت اورژانسی پیش بیاید، به آنها نیاز است .

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران دیابتی

دیابت نیز مانند بیماری های قلبی از موارد حساس در انجام درمان های دندان پزشکی به شمار می رود.

مهمترین نکته برای دندانپزشک در برخورد با یک بیمار دیابتی :

• مشکلات دهانی دیابت  مانند عفونت بافت نرم در اطراف دندان ، ریسک بالای عفونت ، تاخیر در درمان ، احتمال وقوع موارد اورژانسی است.
  • در معاینه ی افراد دیابتی باید به عفونت قارچی ، سوزش دهان و … باید توجه داشت.
  • یکی دیگر از موضوعاتی که از نظر دندانپزشکی اهمیت دارد اورژانس های پزشکی است که ممکن است عوارض مغزی به بوجود آورد.
  • توجه به علائمی مانند : سر درد ، تعریق ، لرزش ، عصبانیت ، عدم همکاری حین درمان و … بسیار مهم است.
  • دندانپزشک دربیماران دیابتی باید در طول درمان به قند خون او توجه داشته باشد .