دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

کامپومرها در دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

کامپومرها در دندانپزشکی کودکان

امروزه مواد دندانی زیادی ساخته شده است که دارای خصوصیات خمشی و زیبایی بهتری می باشد که امروزه از کامپومرها در دندانپزشکی کودکان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله قصد داریم درباره کامپومرها در دندانپزشکی کودکان بپردازیم.

کامپومر چیست؟

کامپومرها نوعی مواد ترمیمی هستند که در دندانپزشکی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، مونومر Polyacid-modified زمانی که با Fluoride-Releasing silicate Glass در آب ترکیب شوند سبب ایجاد کامپومرها می شوند.

کامپومرها در دندانپزشکی کودکان :

مواد ترمیمی در دندانپزشکی کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد و میزان اثربخشی آن مواد با توجه به مواد به کار رفته در آن تعیین می شود.

در دندانپزشکی اطفال سلامت دندان های شیری کودکان بسیار مهم می باشد، چرا که باعث نحوه درست جویدن غذا و صحبت کردن کودک می شود.

همچنین از دیگر موارد مهم وجود دندان شیری این است که راهنمای رویش صحیح دندان های دائمی است.

با توجه به اهمیت دندان شیری ، از بین بردن پوسیدگی موجود در دندان های کودکان نکته ای است که باید به آن توجه کرد.

همکاری والدین و متخصص دندانپزشکی کودکان باعث جذب کودک می شود، اگر دندانپزشکی کودکان برای کودک جالب و زیبا باشد او را تشویق به همکاری و مراجعه برای درمان و ویزیت می کند.

ترکیبات خاص رنگی با درخشندگی ویژه مخصوص کودکان طراحی شده است تا آن ها بتوانند رنگ مورد نظرشان را انتخاب کنند و این امر باعث کاهش ترس کودکان و جذب آن ها برای درمان می شود.

همچنین یکی دیگر از مواردی که باعث استفاده از این مواد رنگی در دندانپزشکی می شود این است که کودکان را ترغیب می کند تا بهداشت دهان و دندان شان را رعایت کنند.

 

 

کامپومرها در دندانپزشکی کودکان

 

 

استفاده از کامپومرها در دندانپزشکی کودکان :

استفاده از کامپومرها در حفره دندان های شیری خلفی و قدامی در بیمارانی با میزان پوسیدگی متوسط و در نواحی که تحت فشار پایین اکلوزالی هستند، پیشنهاد می شود.

در مقایسه آمالگام و کامپومرها از نظر مکانیکی در دندان های شیری تفاوت زیادی ندارد اما در ضایعات VCL کامپومرها تطابق لبه ای بهتری داشته اند.

استفاده از کامپومرها در مقایسه با کامپوزیت ها در جلوگیری از پوسیدگی ثانویه یکسان عمل می کنند.

کامپومرها در مقایسه با گلاس آینومرها گیر بهتری دارند اما میزان آزادسازی فلوراید در آن ها کمتر می باشد و با مسواک زدن و اسفاده از مواد فلوراید شارژ نمی شود.

با توجه به ویژگی هایی که کامپومرها نسبت به سایر مواد دندانی دارد استفاده از آن ها در دندانپزشکی کودکان توصیه می شود.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات