دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

ترميم دندان قدامي فک بالای شكسته

ترميم دندان قدامي فك بالاي شكسته : دندان ها همیشه در خطر شکستگی و پوسیدگی هستند. در برخی مواقع یک ضربه که ممکن است در تصادف اتفاق بیافتد موجب شکستگی دندان ها مي شود ؛ در بعضی مواقع به دلیل جویدن ماده ای سخت ( مانند ته دیگ یا شکستن پسته و بادام ) دندان دچار شکستگی می شود. طبق گقته متخصص دندانپزشکی اطفال دندان های شکسته را می توان ترمیم کرد ، برخی بر این باور هستند که دندان شکسته را باید کشید در صورتی که می توان آن را ترمیم کرد.

در حالت کلی باید ذکر کرد که دندان ها بسیار قوی هستند اما بعضی مواقع استفاده از برخی مواد یا برخی اتفاق ها موجب شکستگی آن ها می شود.

ترميم دندان قدامي فك بالاي شكسته

از علائم شکستگی دندان ، باید به موارد ذیل ، اشاره نماییم :

  1. احساس درد در حین جویدن مواد غذایی و همچنین روی هم گذاشتن دندان ها
  2. حساسیت دندان نسبت به دمای بالا یا پایین
  3. و غیره

کدام یک از دندان ها ، بیشتر در معرض شکستگی قرار می گیرند ؟

دندان هاى قدامى بيش از ساير دندان ها در معرض برخورد ضربه و شكستگى هستند مخصوصاً اين مشكل در كودكانى كه داراى دندان هاى قدامى بيرون زده و رو به جلو هستند ، بيشتر است. به همين دليل به والدين توصيه مى شود در اين كودكان مراقبت هاى بيشترى در حين بازى و ورزش داشته باشند و در صورت تشخيص دندانپزشک متخصص كودكان جهت درمان به يك متخصص ارتودنسى كودكان مراجعه نمايند.

مواردی که موجب شکستگی دندان می شوند، شامل :

چگونه از دندان هاي شکسته مراقبت کنیم ؟

اگر دندانی شکسته است ، در ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا از افزایش شکستگی و عفونت جلوگیری شود.

اگر این شکستگی موجب ایجاد حفره ای شده باشد یا به عصب دندان آسیب رسانده باشد نیاز به درمان ریشه دندان است.

ادامه مقاله ترميم دندان قدامي فك بالاي شكسته

انواع شکستگی دندان ها

امکان شکستن دندان ها ، به شکل های مختلف وجود دارد که آن ها عبارت است از :

شکستگی تاج دندان ، بروز ترک های کوچک ، بروز ترک های عمودی و شکستگی عمقی و جدا شدن دندان

ترميم دندان قدامي فك بالاي شكسته

درمان یا ترمیم شکستگی در دندان ها به نوع مشکل و محل و شدت آسیب بستگی دارد. دندانپزشک متخصص کسی است که می تواند به راحتی نوع شکستگی را تشخیص دهد و آن را درمان کند.

 

szgh

 

برای درمان شکستگی روش های متفاوتی وجود دارد :

باندینگ یا پر کردن دندان : در برخی مواقع برای درمان شکستگی دندان می توان آن دندان را با کامپوزیت پر کرد. اگر درمان برای دندان جلو باشد دندانپزشک باندینگ را توصیه می کند. در این روش از رزین های هم رنگ استفاده می شود ، مواد بادینگ کاملا شبیه دندان طبیعی است و تاباندن نور فرابنفش موجب سخت شدن آن می شود.

لازم به ذکر است در مواقعی که شکستگی دندان ، کوچک اما در معرض دید باشد ؛ متخصص دندانپزشک کودکان ، به منظور درمان آن روش باندینگ ، را انجام می دهد .

روکش دندان : اگر شکستگی فقط بر روی یک قسمت از دندان باشد بهتر است آن قسمت حذف شود و این کار با استفاده از روکش انجام می گیرد.

شکل دهی مینای دندان : راحت ترین روش درمانی در هنگام ترک دندان یا شکستگی دندان شکل دهی به دندان است که معمولا با باندینگ انجام می گیرد.

در این مواقع دندانپزشک به راحتی قسمت شکستگی را تراشیده و سطحی هموار و مناسب برای دندان ایجاد می کند.

عصب کشی دندان : زمانی که شکستگی دندان ها ، گسترده بوده و ریشه دندان ، درگیر شده باشد ؛ انجام عصب کشی دندان ، الزام می یابد.

نکاتی برای پیشگیری از آسیب به دندان :

بیشتر شکستگی ها در دندان های جلو اتفاق می افتد و اگر ترمیم نشوند موجب آسیب رسیدن به زبان و لب ها و داخل گونه ها می شوند.

آسیب های دهانی و دندانی از هنگامی که کودک شروع به راه رفتن می کند آغاز می شود، ممکن است بر اثر ضربه ای که به دندان ها وارد می شود دندان های دائمی نیز آسیب ببینند.

علت اصلی شکستگی دندان در بزرگسالان ورزش کردن است، بیش از ۴۰ درصد این آسیب ها بر اثر ضربه هایی که در ورزش به دندان وارد می شود اتفاق میافتد.

هزینه ترميم دندان قدامي فك بالاي شكسته

بسیاری از والدین که کودکان آن ها دچار شکستگی دندان های جلو ، شده اند ؛ در رابطه با هزینه ترمیم دندان شکسته جلو ، سوال دارند ؛ جهت پاسخ این پرسش ، باید ذکر کرد که هزینه ترمیم دندان شکسته ، پس از انجام معاینات مورد نیاز و بررسی پارامترهای بسیار توسط متخصص دندانپزشک اطفال ، تعیین می گردد ؛ به همین علت ، به والدین توصیه می گردد به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، کودکان خود را نزد متخصص دندانپزشکی اطفال ، ببرند.