دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

جرمگیری دندان کودکان

جرمگیری دندان کودکان ، جزء مهم ترین مواردی است که باید انجام شود تا دندان های کودکان در اثر وجود جرم ، دچار پوسیدگی نشود. حال ممکن است این سوال در ذهن تان ایجاد شود که جرم دندان چیست ؟ باید پاسخ دهیم به پلاک های نرم و چسبنده موجود در مواد مواد غذایی و نوشیدنی ها که به دندان ها چسبیده و به مرور زمان سفت می شود ، جرم دندان می گویند. در ادامه دکتر ماندانا حجازی ، بهترین دندانپزشک اطفال کرج ، اطلاعات بیشتری در این باره ارائه می دهند.

جرمگیری دندان کودکان - دکتر حجازی

به این نکته مهم توجه کنید که جرم دندان ، پس از سفت شدن با مسواک زدن از بین نمی روند و برای از بین بردن جرم دندان کودکان ، والدین باید آن ها را به دندانپزشکی کودکان ببرند. دندانپزشک ، با توجه به جرم موجود بر روی دندان کودکان به این نکته مهم پی می برد که آیا کودک از دندان های خود مراقبت می کند یا خیر. پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ای ، بسیار ساده و با اهمیت می باشد ؛ جرمگیری دندان در کودکان ، یکی از ساده ترین روش های پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان می باشد ؛ طبق توصیه متخصص دندانپزشکی کودکان ، بهتر است والدین ، هر ۶ ماه یک بار به منظور انجام بررسى وضعيت دندان ها و لثه ، کودک خود را نزد بهترین دندانپزشک اطفال کرج برده و با انجام درمان هايى ؛ مانند جرمگیری ، جرم و پلاک های موجود بر روی دندان ها را که در برابر مسواک و نخ دندان مقاوم شده اند ، از بین ببرند. بروز جرم دندان در تمامی سنین ، امکان پذیر است ؛ اما در سنین کودکی ، شيوع كمترى نسبت به بزرگسالان دارد؛ اما با اين حال ، به والدین توصیه می گردد به سلامت و بهداشت دهان و دندان کودک خود ، بسیار اهمیت داده و از سلامت آن مطمئن شوند .در ادامه اطلاعات بیشتری درباره نحوه جرمگیری دندان کودکان در کرج شرح می دهیم.

فهرست مطالب

علت جرم دندان کودکان

جرم دندان در کودکان ، به علت واکنش مواد معدنی موجود در بزاق دهان بر روی سطح دندان ها ، ایجاد می گردد و رفع آن ، تنها به دست متخصص دندانپزشک اطفال امکان پذیر می باشد ؛ همچنين عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و عدم درمان پوسيدگى هاى دندانى نيز سبب ايجاد جرم در دندان كودكان مى شود.

از بین بردن جرم دندان کودکان

همانطور که گفته شد ؛ رفع جرم دندان در کودکان ، نیازمند مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال کرج و قرار گیری تحت معاینه ، می باشد ؛ از بین بردن جرم دندان در کودکان ، بسیار حائز اهمیت است ؛ چرا که بی توجهی نسبت به آن ، منجر به بروز اختلال در زیبایی دندان های آن ها شده و بدین ترتیب ، اعتماد به نفس آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

جرمگیری دندان کودکان در کرج چگونه انجام می شود ؟

برای جرمگیری بهترین دندانپزشک کودکان کرج ابتدا وضعیت دندان ها را بررسی می کند و پس از آن ، با استفاده از وسایل مخصوص ، اقدام به تميز كردن جرم تجمع یافته بر روی دندان می کند. پس از اتمام فرآیند جرمگیری ، دندانپزشک برای اینکه لکه های موجود بر روی دندان نیز رفع شود ؛ از بروساژ دندان ، استفاده می کند. یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با جرمگیری دندان ، در این باره می باشد که این روش از تخریب لثه ، جلوگیری کرده و سلامت آن را حفظ می کند. متخصص دندانپزشک اطفال ، به کودکانی که به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کرده و روش های درمانی را منظم انجام می دهند ، تضمین می دهد که در بزرگسالی دندان های سالمی داشته و با بیماری های دهانی و دندانی درگیر نخواهند شد. بنابراین به منظور جلوگیری از بروز مشکلات دهان و دندان و عوارض آن ها ، مراجعه به دندانپزشک اطفال در کودکی را جدی گرفته و در این باره سهل انگاری نکنید. روش های متفاوتی به منظور انجام جرم گیری دندان برای کودکان در کرج ، وجود دارد که با توجه به بافت لثه ، یکی از مناسب ترین آن ها انتخاب می شود ؛ لازم به ذکر است که هدف تمامی روش های جرمگیری دندان ، حفظ سلامت دهان و دندان ها می باشد.

جرمگیری دندان کودکان - دکتر حجازی

مراقبت های بعد از جرمگیری دندان کودکان

این موضوع تا حد زیادی به علت ایجاد جرم در دندان کودکان ارتباط دارد. در صورتی که کودک به دلیل مصرف مواد غذایی خاص و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها ، جنس بزاق دهان و غیره دچار تشکیل رسوبات دندانی شود ، باید مراقبت های مربوط به خود را انجام دهد. با این حال به کمک مسواک زدن تا سه مرتبه در روز به شیوه صحیح و مرتب می توان تا حد زیادی از تشکیل جرم های دندانی جلوگیری نمود. در مواردی که علت اصلی تشکیل جرم های دندانی به بزاق کودک مربوط باشد ، باید برای برداشتن جرم و رنگدانه های سطوح دندانی هر ۳ الی ۶ ماه یکبار به دندانپزشک اطفال مراجعه نمود.

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان مانع از ابتلا کودکان به بیماری های لثه می شود.
  2. کودک پس از جرمگیری دندان بهتر است به طور مرتب مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند.
  3. کودک به طور مرتب باید برای چکاپ به کلینیک دندانپزشکی کودکان برده شود تا توسط دندانپزشک اطفال دندان هایش معاینه شود.

رعایت موارد فوق باعث می شود که کودک در بزرگسالی دندان های سالم و زیبایی داشته باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با مراقبت های دهان و دندان ، در این باره می باشد :

  1. در صورتی که کودک شما مبتلا به بیماری های لثه ای است ، باید هر سه ماه یک بار به متخصص دندانپزشک اطفال ، مراجعه نماید.
  2. امکان شکایت کودکان از حساسیت دندان های خود ، تا مدتی وجود دارد ؛ همچنین در برخی از موارد ، شاهد تورم لثه ها و بروز خونریزی خفیف نیز خواهیم بود .
  3. معمولا متخصص دندانپزشک اطفال ، به منظور پیشگیری از بروز عفونت و همچنین درد برای کودکان ، دارو تجویز می کند ؛ در مصرف به موقع و مرتب داروهای تجویز شده ، بسیار دقت نمایید .
  4. قطعا به منظور بررسی وضعیت دندان های کودکان ، نیاز به ویزیت پس از درمان می باشد ؛ به والدین ، توصیه می گردد ویزیت های پس از درمان ، را جدی گرفته و به موقع کودکان خود را نزد متخصص دندانپزشک اطفال ببرند.

جرم گیری و سفید شدن دندان

در روش جرم گیری دندان در کودکان ، تنها جرم هاى ایجاد شده بر روی دندان ها بر طرف می گردند و به منظور سفید شدن دندان ، باید اقدام به انجام بلیچینگ دندان کرد .

بهترین زمان جرمگیری دندان کودکان

جرمگیری دندان کودکان ، معمولاً روشى است كه كمتر در كودكان نياز می شود ؛ اما گاهى در برخى از كودكان جرم ها به دليل عدم رعايت بهداشت مناسب ايجاد مى شود و نياز به انجام جرمگيرى در كودكان مى باشيم. زمانی که شما کودک خود را نزد متخصص دندانپزشک اطفال می برید ، ایشان پس از بررسی وضعیت دندان های کودک تان ، به شما اطلاع خواهد داد ، که آیا در حال حاضر کودک تان به جرمگیری دندان نیاز دارد یا خیر.

 جرمگیری دندان کودکان - دکتر حجازی

بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال

بهترین سن مراجعه به دندانپزشک اطفال ، پس از رویش اولین دندان شیری می باشد.

چرا جرمگیری دندان کودکان مهم است ؟

لازم است بهداشت دهان و دندان ها از همان زمان نوزادی آغاز شود ؛ زیر در این دوران تنها تغذیه نوزاد از طریق شیر مادر و یا شیر خشک بوده و ممکن است ذراتی از شیر در دهان نوزاد باقی بماند و بستر مناسبی را برای ایجاد تشکیل پلاک روی بافت های نرم داخل دهان و التهابات لثه ای فراهم آورد. روند تمیز کردن لثه های نوزاد به این صوت است که باید به کمک یک دستمال نمناک و تمیز یا مسواک انگشتی اقدام به پاک نمودن لثه های کودک نمود و از ایجاد جرم های دندانی جلوگیری کرد. بهتر است بعد از هر بار شیر خوردن نوزاد ، به آرامی لثه های او را پاک نمایید و دو جرعه آب به نوزاد خود دهید تا بقایای شیر از بافت سطح دهان شسته شود. بعد از ۶ ماهگی کودک ، رویش مستمر دندان های شیری آغاز می شود و به همین علت نوزاد خارش شدیدی را در لثه ها احساس می کند ؛ از این رو استفاده از مسواک می تواند برای کودک خوشایند باشد. لازم است با بالا رفتن سن کودک مدل مسواک تغییر داده شود.

باورهای اشتباه در رابطه با جرمگیری دندان کودکان

بسیاری از افراد این تصور را دارند که جرمگیری دندان کودکان ممکن است موجب لق شدن و یا سستی دندان ها شود ؛ در حالی که این باور به هیچ عنوان منبع و پایه علمی ندارد. افرادی که دارای جرم دندانی شدیدی هستند ، باید به این نکته توجه داشته باشند که رسوبات دندان به تدریج موجب تحلیل رفتن بافت لثه ای آن ها خواهد شد و از انجایی که این عارضه به مرور موجب این اتفاق می شود ، ممکن است فرد تا زمانی که استخوان های دندان تحلیل نروند ، متوجه این امر نشود. تنها زمانی که فرد برای جرمگیری دندان به پزشک مراجعه می کند ، بعد از انجام جرمیگیری متوجه لق شدن دندان ها خواهد شد که این موضوع به دلیل پیشرفت رسوبات دندانی و تحلیل رفتن لثه ها و استخوان های اطراف دندان بوده و ارتباطی به جرم گیری کردن دندان ها ندارد.

سوالات متداول در جرمگیری دندان کودکان

  • آیا جرمگیری های مکرر باعث آسیب دندان کودکان می شود ؟

خیر ، این روش درمانی کاملا ایمن می باشد و برای از بین بردن جرم دندان کودکان ، از ابزارهای مخصوص استفاده می شود به همین علت هیچ آسیبی به دندان وارد نمی شود.

  • جرمگیری و بروساژ هر چند وقت یکبار باید انجام شود ؟

دفعات تکرار جرمگیری و بروساژ دندان کودکان به نیاز کودک بستگی دارد و در صورتی که کودک بهداشت دهان و دندان خود را رعایت كند ، فواصل بين جلسات افزايش مى يابد.

  • آیا جرمگیری باعث لق شدن دندان کودکان می شود ؟

خیر ، این باور اشتباهی است که در میان مردم جا افتاده ، باید بگوییم که با جرمگیری تنها لایه از باکتری ها که بر روی دندان سفت شده و به مرور زمان باعث درد دندان و پوسیدگی می شود ، اما با جرمگیری می توان مانع از بروز این مشکلات شد.

  • هزینه جرمگیری دندان کودکان در کرج چقدر می باشد ؟

هزینه جرمگیری دندان در کودکان ، با توجه به پارامترهای بسیار گوناگون در هر فرد متغیر بوده و تعیین هزینه قطعی آن ، نیازمند مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال و قرار گیری تحت معاینه می باشد .

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات