درمان دندان نهفته در کودکان

درمان دندان نهفته در کودکان : همزمان با رشد بدن کودک ، دندان های او نیز شروع به رشد کرده و در اکثر مواقع رشد دندان شیری و جایگزینی آن با دندان دائمی بدون مشکل می باشد اما در برخی کودکان با مشکلاتی همچون نهفته ماندن دندان مواجه می شويم.

طبق علم دندانپزشکی ، هیچ کدام از دندان های نهفته پس از شناسایی نباید درون فک باقی بمانند ؛ چرا که وجود دندان نهفته درون فک ، احتمال بروز پوسیدگی در سایر دندان ها را افزایش می دهد.

درمان دندان نهفته در کودکان

دندان های نهفته ، انواع متفاوتی دارند که شامل دندان های نهفته درون استخوان و دندان های نهفته درون لثه می باشند.

1. دندان های نهفته درون استخوان : هنگامی که دندان در داخل استخوان فک ، قرار گرفته باشد و اطراف آن توسط استخوان احاطه شده باشد ، گفته می شود که دندان درون استخوان نهفته شده است.
  2. دندان های نهفته درون لثه : هنگامی که تاج دندان از استخوان خارج شده ، اما از لثه خارج نشده باشد و بر روی آن بافت نرمی قرار گرفته باشد ، گفته می شود که دندان ، درون لثه نهفته شده است.

دندان نهفته چیست؟

دندان نهفته به دندانی گفته می شود که به طور کامل از لثه خارج نشده و نتوانسته راه خود به حفره دهان پیدا کند یا تنها قسمتی از آن رویش یافته است.

دندان های مولر سوم بیشترین میزان نهفتگی را دارد پس از آن دندان های کانین ( نیش ) و سایر دندان های مولر می باشد.

در برخی مواقع دندان نهفته در موقعیت نادرستی شروع به جوانه زدن و رشد می کند که به آن رويش نابجا و يا  در اصطلاح دندانپزشکی رویش اکتوپیک می گویند.

در برخی مواقع نیز دندان به استخوان فک چسبیده و نمی تواند جوانه بزند که به آن  فك جوشى يا در اصطلاح دندانپزشكى آنکیلوزیس می گویند که یکی از عوارض اصلی مربوط به نهفته بودن دندان در کودکان می باشد.

نحوه قرار گیری دندان نهفته

نحوه قرار گیری دندان های نهفته ، به صورت افقی ، عمودی و مایل می باشد.

بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها دندان های عقل ، جزء دندان های نهفته می باشند ، در حالی که این طور نیست و امکان نهفته ماندن سایر دندان ها نیز وجود دارد ، لازم به ذکر است پس از دندان های عقل ، احتمال نهفتن دندان های آسیاب بزرگ بسیار زیاد است و پس از آن دندان های آسیاب کوچک ، قرار می گیرند ؛ بنابراین می توان گفت دندان های عقل ، آسیاب بزرگ و کوچک از شایع ترین دندان هایی می باشند که احتمال نهفتن آن ها وجود دارد.

علل بروز نهفتگی دندان ، در کودکان چیست ؟

یکی از رایج ترین دلایل نهفتگى دندان ها در کودکان ، کوچك تر بودن طول قوس فكى نسبت به طول قوس دندانی فک می باشد ، به طور دقیق تر باید این گونه بگوییم زمانی که طول قوس فک کمتر از طول قوس دندان باشد ، فضای کافی برای رویش دندان درون فک وجود نداشته و در نهایت دندان رشد نکرده و نهفته باقی می ماند .

دندان نهفته باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

در صورتی که درمان دندان نهفته در کودکان انجام نشود ممکن است باعث عفونت و التهاب بافت نرم شود ، همچنین پس از جوانه زدن گیر غذایی ایجاد شده و پلاک های تشکیل شده بر روی دندان باعث التهاب بافت لثه مجاور ، پوسیدگی دندان ، بوی بد دهان و ایجاد درد دندان در کودکان می شود.

حال در برخی مواقع دندان نهفته دچار درد خفیف و سردرد می شود و والدین متوجه تورم و قرمزی بر روی لثه کودک شده که در این هنگام با مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال و انجام عکسبرداری و معاینات ، وضعیت کودک را بررسی مي کنند، بروز آبسه در اطراف دندان و لثه ، دردهای مزمن و عصبی در دهان ، تحلیل استخوان و ریشه دندان های مجاور ، مال اکلوژن و نامرتبی های دندان از دیگر علائم و مشکلات پیرامون دندان نهفته در کودکان می باشد.

علل بروز نهفتگی دندان در کودکان چیست؟

از جمله رایج ترین علت بروز نهفتگی دندان در کودکان می توان به کراودینگ و کمبود جا جهت رویش دندان اشاره کرد.

از عوامل دیگر در بروز نهفتگی دندان می توان به باقی ماندن بیش از حد دندان شیری در دهان اشاره کرد.

تشخیص دندان نهفته

یکی از ساده و سریع ترین روش های تشخیص دندان نهفته ، تهيه عکس رادیوگرافی می باشد ؛ به همین علت است که در بسیاری از مواقع متخصص دندانپزشک اطفال ، جهت درمان دندان کودکان ، انجام عکس رادیوگرافی را تجویز می کند ؛ رادیوگرافی دندان کودکان ، علاوه بر تشخیص دندان های نهفته به تشخیص پوسیدگی دندان ها نیز کمک می کند.

راه های درمان دندان نهفته در کودکان به شرح ذیل می باشد:

یکی از راه های درمان دندان نهفته در کودکان این است که دندان کشیده شود، کشیدن دندان زمانی که مانع از رویش دندان دائمی شده باشد انجام می گیرد، کشیدن دندان باعث ایجاد فضای خالی در دهان می شود که در این صورت بهترین دندانپزشک کودکان باید از فضانگهدار در دهان کودک استفاده کند.

متخصص دندانپزشکی اطفال معمولاً پس از تشخیص دندان نهفته ، اقدام به درمان با روش ارتودنسی می کند، در صورتی که امكان هدایت دندان به قوس دندانی وجود نداشته باشد، می توان دندان را کشید.

هزینه جراحی دندان نهفته در کودکان چقدر می باشد؟

هزینه جراحی دندان نهفته با توجه به دستمزد متخصص دندانپزشک کودکان و داروی تجویز شده و غیره تعیین می شود.