درمان عفونت دندان کودکان

درباره درمان عفونت دندان کودکان

درمان عفونت دندان کودکان : والدین بهتر است بدانند که عواملی ؛ همچون پوسیدگی دندان ، شکستگی دندان و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند باعث بروز مشکلاتی ؛ همچون عفونت و آبسه دهان شود. ( متخصص دندانپزشکی کودکان )

عفونت دندان چیست ؟ عفونت یا آبسه دندان ، یک اصطلاح عمومی به منظور توصیف دندان هایی است که درگیر عفونت شده اند ؛ زمانی که دندان دچار پوسیدگی می شود و باكتريهاى پوسيدگى زا به داخل پالپ دندان راه مى يابند و واكنش دفاعى بدن به صورت  در برابر آنها، سبب بروز عفونت و آبسه می گردد.

زمانی که کودک دچار عفونت و آبسه دهان می شود ، بهتر است سریعا برای درمان به بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان برده شود تا تحت درمان قرار گیرد ؛ یک متخصص دندانپزشکی کودکان هنگام مواجه شدن با عارضه بهترین روش درمانی را برای کودک پیشنهاد می کند تا از میزان ناراحتی و درد او بکاهد ؛ یک دندانپزشک خوب معمولا برای درمان عفونت دندان در کودکان داروی آنتی بیوتیک تجویز می کند.

حتما والدين به این نکته بسیار مهم توجه کنند که درمان به موقع عفونت و آبسه دندان در کودکان باعث حفظ سلامت و ساختار دهان و دندان می شود.

عفونت دندان

از بزرگترین مشکلات دندان کودکان ، باید به عفونت دندان اشاره کنیم ؛ که در میان کودکان بسیار شایع می باشد و در صورتی که نسبت به درمان آن اقدام نشود ،امکان پخش شدن عفونت به سایر قسمت های صورت وجود دارد ؛ بنابراین در صورتی که کودک شما دچار عفونت و آبسه دندان شده است ، نسبت به آن بی توجه نبوده و به متخصص دندانپزشک اطفال ، مراجعه نمایید.

پوسیدگی دندان ، سبب بروز حفره بر روی مینای دندان می شود ؛ بدین ترتیب بافت های مرده درون ساختار دندان تجمع کرده و بدین ترتیب ساختار داخلی دندان تحریک و ملتهب می شود.

عفونت موجود در دندان ، به سمت ریشه دندان ها رفته و در صورتی که به موقع درمان نشود ، منجر به بروز آبسه و عفونت دندان مى شود.

عفونت و آبسه دندان ، دو نوع اصلی دارد ؛ که عبارت اند از :

1. عفونت و آبسه پریودنتال ( لثه ای )
  2. عفونت و آبسه پری اپیکال ( ریشه دندان )

علت بروز عفونت دندان در کودکان

دلایل بسیاری جهت بروز عفونت دندان در کودکان ، وجود دارد ؛ که در ذیل به برخی از مهم ترین آن ها اشاره شده است :

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • رژیم غذایی ناسالم ( مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی نشاسته )
  • شکستگی و بروز ترک بر روی دندان
  • عدم درمان به موقع پوسيدگى دندانى

علائم عفونت دندان در کودکان به شرح ذیل می باشد :

1. یکی از رایج ترین علائم عفونت دندان دردهای ضربان دار می باشد که در ناحیه دندان پوسیده ایجاد می شود.
  2. همچنین ، درد دندان در صورتی که زیاد باشد ، می تواند به گوش و گردن کشیده و احساس گرفتگی عضله و ناراحتی مفاصل فک شود.
  3. عفونت دندان در برخی از کودکان همراه با تب می باشد.
  4. احساس درد در حین جویدن مواد غذایی
  5. التهاب
  6. قرمزی
  7. حساسیت دندان ها نسبت به مواد غذایی سرد و گرم

لازم به ذکر است ؛ با توجه به میزان پیشرفت عفونت دندان در کودکان ، برخی از علائمی که در فوق ذکر شد کمتر و بعضی ، بیشتر دیده می شوند.

درمان عفونت دندان کودکان

پیشگیری از عفونت و آبسه دندان

به منظور پیشگیری از بروز پوسیدگی در دندان کودکان ، باید به بهداشت دهان و دندان توجه نشان داده شود و کودکان علاوه بر مسواک ، به طور روزانه از نخ دندان نیز استفاده کنند ؛ همچنین رژیم غذایی سالم ، تاثیر به سزایی در محافظت از دندان ها دارد و والدین باید مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی قند را تا حد بسیاری در رژیم غذایی کودکان کاهش دهند.

مراجعه مرتب و منظم به دندانپزشک اطفال ، نیز تاثیر به سزایی در سلامت دندان کودکان دارد و از بروز بسیاری از ناهنجاری ها جلوگیری کرده و در صورت بروز نیز با درمان سریع ، از پیشرفت آن جلوگیری می کند.

درمان عفونت دندان در کودکان

بهترین دندانپزشک کودکان ، برای درمان عفونت دندان در کودکان روش های ذیل را توصیه می نماید :

• استفاده از آنتی بیوتیک

یک متخصص دندانپزشک کودکان زمانی آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می نماید که کودک دچار دندان درد شدیدی شده باشد.

همچنین ، در این دوره درمانی آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن جرم ها و باکتری های موجود در دهان و دندان کودک می شود و معمولا پس از ۵ روز استفاده از این دارو  عفونت دندان بر طرف می شود.

• عصب کشی دندان

هنگامی که عفونت در دندان های دائمی ایجاد شده باشد ، متخصص دندانپزشک کودکان برای حفظ دندان در دهان کودکان اقدام به عصب کشی و روکش دندان می کنند.

در این روش درمانی ابتدا پوسیدگی دندان ها با استفاده از وسایل مخصوصی برداشته شده و پس از آن دندان ها با کامپوزیت و آمالگام و غیره پر می شود.

عصب کشی باعث نگه داشتن دندان در دهان کودک می شود.

• کشیدن دندان

متخصص دندانپزشک اطفال ، تنها در صورتی اقدام به کشیدن دندان می کنند که به شدت آسیب دیده باشد و امکان درمان و حفظ دندان ، وجود نداشته باشد.

پس از کشیدن دندان ، فضای خالی ایجاد شده با استفاده از فضا نگه دارنده ها تا رویش دندان های دائمی ، حفظ می گردد.

• استفاده از دهانشویه با آب نمک گرم

استفاده از دهانشویه و آب نمک گرم بسيار توصیه می شود ؛ استفاده از این محلول باعث تسکین درد و تمیز شدن دهان و خارج شدن عفونت می شود.

عوارض عفونت دندان در کودکان

عوراض ناشی از عفونت دنـدان و لثه در کودکان عبارت است از :

1. افتادن دندان
  2. لق شدن دندان
  3. تحليل لثه ها
  4. بوی بد دهان در کودکان
  5. خونریزی لثه
  6. و غیره

سن شروع مسواک

تمیز کردن دندان ها ، باید همزمان با رویش اولین دندان شیری شروع شود ؛ بدین صورت که والدین ، با استفاده از پارچه یا گاز مرطوب ، دندان کودک خود را تمیز کنند.

به والدین توصیه می شود ؛ تا سن ۲ سالگی با استفاده از مسواک و بدون خمیر دندان ، دندان های کودک خود را تمیز کنند ؛ پس از آن ، والدین می توانند برای تمیز کردن دندان های کودک خود از خمیر دندان ، استفاده نمایند.

آیا کودکان نیز می توانند اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نمایند ؟

امکان استفاده کودکان از آنتی بیوتیک و دیگر داروها جهت آبسه های حاد دندانی تنها با اجازه متخصص دندانپزشک اطفال ، وجود دارد ؛ بنابراین ، از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک و مسکن ها اجتناب نمایید.