دندانپزشکی بدون درد

یکی از بزرگترین نگرانی ها و ترس کودکان در هنگام رفتن به دندانپزشکی کودکان ، نگرانی از درد درمان های دندانپزشکی می باشد، اما امروزه روشی در علم دندانپزشکی ایجاد شده به نام دندانپزشکی بدون درد که مشکل ترس و نگرانی را از بین برده است.

دندانپزشکي بدون درد رویکردی است که درد را در هنگام درمان حذف کرده و به ترس و هراس از دندانپزشکی کودکان پایان می بخشد.

دندانپزشکی بدون درد ، به نام دندانپزشکی آرام بخش نیز شناخته می شود ؛ چرا که متخصص دندانپزشک کودکان ، در دندانپزشکی بدون درد به منظور آرام کردن بیماران از روش های متفاوتی استفاده می کنند.

دندانپزشکی بدون درد

در بسیاری از مواقع متخصص دندانپزشکی اطفال ، از بی حسی برای آرام کردن کودکان استفاده می کند ؛ در این صورت کودکان در حین انجام اعمال دندانپزشکی دردی را احساس نمی کنند.

دندانپزشکی بدون درد به روش های مختلفی انجام می شود که دو مورد از بهترین آن ها عبارتند از :

• استفاده از لیزر در دندانپزشکی
  • روش سدیشن یا آرامبخشی

استفاده از لیزر در دندانپزشکی کودکان چه فوایدی دارد؟

• در درمان دندان با لیزر نیازی به بی حسی نیست و به دلیل مکانیسمی که این روش دارد به راحتی می توان پوسیدگی را بدون درد برداشت.
  • لیزر بدون نیاز به تزریق و بی حسی انجام شده و در درمان ریشه ( عصب کشی بدون درد ) مي توان حذف پوسيدگي را به اين روش انجام داد. البته انجام اين روش نيازمند داشتن تجهيزات خاص و انتخاب مناسب بيمار مي باشد زيرا انجام اين كار تنها در شرايط خاصي قابل اجرا مي باشد.
  • در هنگام از بین بردن پوسیدگی با دریل و فرزها بافت سالم و پوسیده هر دو حذف می شوند در حالی که لیزر فقط بافت پوسیده را از بین می برد.
  • در هنگام رفع پوسیدگی با دریل و فرزها حفره آلوده به میکروب می شود در حالی که لیزر علاوه بر از بین بردن پوسیدگی باعث استریل حفره نیز می شود.
  • بعد از رفع پوسیدگی دندان با لیزر ، باقی مانده بافت دندان در مقابل پوسیدگی مقاوم تر بوده و به دلیل تاثیری که بر روی مینای دندان و عاج می گذارد ، دندان را در مقابل پوسیدگی مجدد مقاوم می کند.
  • هنگامی که متخصص دندانپزشک اطفال ، از لیزر جهت درمان دندان کودکان استفاده می کند ، احتمال بروز عفونت در آن ها بسیار کاهش می یابد .

مزایای لیزر در دندانپزشکی کودکان

• استفاده از لیزر در امور دندانپزشکی بدون درد ، احتمال خونریزی را بسیار کاهش می دهد ؛ علاوه بر آن میزان التهاب و تورم بعد از انجام امور دندانپزشکی در کودکان ، نیز بسیار کاهش پیدا می کند .
  • با استفاده از لیزر ، می توان علاوه بر جدا کردن بافت های پوسیده دندان ، مانع آسیب دیدن  ساختارهای سالم آن نیز شد .
  • متخصص دندانپزشک اطفال ، با استفاده از لیزر در دندانپزشکی بدون درد می تواند بافت های سفت دندان و استخوان های آن را تراش دهد .
  • یکی دیگر از کاربرد های لیزر ، در اعمال دندانپزشکی بدون درد سفید کردن دندان ها می باشد .
  • در صورتی که بافت لثه بیمار نرم باشد ، متخصص دندانپزشک اطفال ، می تواند جراحی لثه را با استفاده از لیزر انجام دهد .
  • درمان آفت های دهانی نیز با استفاده از لیزر ، امکان پذیر است .
  • البته بايد در نظر داشت كه كاربرد ليزر در درمان پوسيدگى ها بسيار محدود است و تنها در موارد خاصى قابل اجراست.

فواید درمان با روش سدیشن به شرح ذیل می باشد:

• این روش درمان دندانپزشکی بدون درد برای کودکان و بزرگسالانی که دچار اضطراب می شوند مفید می باشد.
  • در این روش دندانپزشک کودکان با استفاده از طیف داروهای آرامبخش باعث به خواب رفتن بیمار می شود و درمان در آرامش انجام می شود.
  • یکی از فواید بسیار مهم این روش تعداد بیشتر درمان و کم شدن جلسات مراجعه بیمار به مطب و دریافت نتیجه سریع تر می باشد.

بيهوشى کامل

در برخی از موارد که کودکان به هیچ وجه آرام نمی شوند و با دندانپزشک اطفال ، همکاری مورد نیاز را انجام نمی دهند ؛ متخصص دندانپزشک اطفال ، مجبور به استفاده از بیهوشى کامل می شود.

• آیا دندانپزشکی بدون درد ، روشی ایمن است ؟

روش درمانی دندانپزشکی بدون درد ، سال هاست که توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می گیرد ؛ اما امروزه روش های متفاوت دندانپزشکی بدون درد بسیار گسترش یافته است و دست دندانپزشکان برای انتخاب یکی از آن روش ها باز است ؛ بنابراین نگران عوارض ناشی از دندانپزشکی بدون درد نباشید ، چرا که این روش ایمن و بدون عارضه است.

کاندیدای مناسب دندانپزشکی بدون درد

1. کودکانی که ترس آن ها از دندانپزشکی بسیار زیاد می باشد.
  2. کودکان مضطرب
  3. کودکانی که درمان دندان های آن ها بسیار پیچیده می باشد.

هزینه دندانپزشکی بدون درد چقدر می باشد؟

قیمت عصب کشی دندان با لیزر و غیره ، هزینه سدیشن با توجه به دستمزد دندانپزشک اطفال و تعداد جلسات درمان و شدت عارضه تعیین می شود.