دندان درد کودکان

دندان درد کودکان از جمله مسائلی است که باعث افزایش نگرانی والدین می شود، این مشکل به دلایلی از جمله بیماری های دندان و لثه ایجاد می شود. در ادامه مقاله با دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همراه باشید.

دندان درد کودکان

هنگام دندان درد کودکان به نکات ذیل دقت کنید:

والدین به این نکته مهم توجه کنند که هنگام مواجه با درد دندان در کودکان آرامش خود را حفظ کنند.

در صورتی که دندان درد همراه با ورم و تب نباشد نیازی به خدمات اورژانسی دندانپزشکی کودکان نمی باشد اما در هر صورت بهتر است برای درمان در اسرع وقت به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه نمود.

در صورتی که درد دندان ناشی از پوسیدگی جزئی در دهان بود والدین آن را نادیده نگیرند و کودک خود را برای درمان به دندانپزشکی اطفال ببرند.

برای قطع درد دندان با دارو حتما با یک متخصص دندانپزشکی کودکان صحبت کنید و پس از آن به کودک خود مسکن بدهید.

راه های جلوگیری از دندان درد کودکان به شرح ذیل می باشد:

به کودک خود آموزش دهید که پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کند.

از خمیر دندان های حاوی فلوراید برای کودک تان تهیه کنید، چرا که فلوراید موجود در آن از بروز پوسیدگی در دندان  جلوگیری میکند.

کودک خود را به طور منظم برای معاینه ببرید.

بهترین زمان برای معاینه دندان کودکان

بهترین زمان مراجعه برای درمان و معاینه دندان کودکان از زمان رویش اولین دندان در آن ها می باشد، پس از آن والدین هر ۶ ماه یکبار برای ویزیت کودک خود را به دندانپزشک کودکان ببرید.

نحوه برخورد با کودکان در دندانپزشکی

باید بگوییم برخی از کودکان هنگام مراجعه برای درمان دندان درد به دندانپزشکی رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهند که در این مواقع والدین باید صبور باشند و برای هدایت رفتاری آن ها با یک دندانپزشک اطفال صحبت کنند.

دلایل دندان درد کودکان

گاهی ممکن است تصور کنید که کودک دندان درد دارد ؛ در حالی که احساس درد او ناشی از گاز گرفتن گونه ، درد لثه یا زخمی در دهانش باشد. بسته به شدت دندان درد ، علت درد دندان نیز می تواند متفاوت باشد. مهم ترین دلایل بروز درد دندان در کودکان موارد زیر هستند :

پوسیدگی دندان یا ساییدگی آن

بروز حفره در سطح سخت دندان ها که به دلیل پوسیدگی دندان رخ می دهد ، یکی از مهم ترین دلایل دندان درد کودکان می باشد. دردهای دندانی که بیش از یک روز طول بکشند ، احتمالا به همین علت هستند. در این موارد بر روی مینای دندان یک ضایعه زرد مایل به رنگ قهوه ای ایجاد می شود ،که دردی مبهم را ایجاد می کند.

رویش دندان جدید

در این مورد ، دندان درد در کودکان جای نگرانی ندارد و می توان به کمک اقدامات خانگی یا مشورت با دندانپزشک ، این درد را کاهش داد.

شکستن دندان یا لق شدن آن

بروز شکستگی در دندان ، افتادن ماده پر کننده دندان یا لق شدن دندان ، نیز می تواند دندان درد شدیدی را برای کودک ایجاد کند ، که نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشک اطفال برای درمان دارد.

لب پریدگی دندان

گاز زدن یک جسم سخت ، می تواند سبب ترک خوردگی یا لب پر شدن مینای دندان کودک شود. این ترک های دندانی گاهی آنقدر کوچک هستند ، که با چشم دیده نمی شوند ؛ چرا که خط شکستگی دندان زیر لثه می باشد. در این حالت دندان کودک به مایعات سرد و داغ حساس می شود.

بیماری های لثه

التهاب لثه ها یا ژینژیویت ، سبب قرمزی لثه ها و بروز حساسیت در آن ها می شود. در صورتی که کودک مسواک نزند یا از نخ دندان به درستی استفاده نکند ، این عارضه می تواند سبب بروز خونریزی از لثه ها شود. التهاب لثه ها عارضه ای دردناک می باشد ؛ ولی معمولا با مسواک زدن منظم کودک و استفاده از نخ دندان توسط او ، به مرور برطرف می شود.

آبسه دندان

تشکیل عفونت در ریشه دندان را آبسه پری آپیکال یا آبسه دندان می گویند. در این حالت درد شدید و نبض دار می باشد. یک ضربه آرام به دندان سبب بدتر شدن درد می شود. در صورتی که آبسه دندان برطرف نشود ، می تواند استخوان فک را بخورد. برای درمان این عارضه نیاز به عصب کشی دندان می باشد.

گیر کردن غذا بین دندان ها

گاهی علت دندان درد کودکان ، گیر کردن تکه های مواد غذایی سخت میان آن ها است. فشار مواد غذایی در بین دندان ها آن ها را به طرفین هل می دهد و منجر به بروز درد در دندان ها ، ریشه های دندان و یا خط لثه می شود. کشیدن نخ دندان می تواند به بیرون آمدن غذای گیر کرده بین دندان ها کمک کرده ، و سبب توقف درد شود.

راه های درمان دندان درد کودکان

کودک پس از مراجعه به دندانپزشکی و معاینه توسط متخصص دندانپزشک کودکان یکی از روش های ذیل برای او استفاده می شود.

گاهی دندانپزشک برای اینکه دندان درد کودک بهبود یابد برای او آنتی بیوتیک و داروهای مسکن تجویز می نماید.

پر کردن دندان

یکی از دلایل دندان درد پوسیدگی آن می باشد، دندان پزشک با استفاده از وسایل مخصوصی اقدام به برداشتن پوسیدگی دندان می کند.

پس از اینکه بخش پوسیده دندان از بین رفتن دندان پزشک با استفاده از مواد مخصوص اقدام به پر کردن دندان می کند.

عصب کشی

در صورتی که میزان پوسیدگی زیاد باشد و آن به عصب دندان رسیده باشد، دندانپزشک کودکان اقدام به عصب کشی یا پالپکتومی دندان می کند.

کشیدن دندان

دندانپزشک تنها زمانی اقدام به کشیدن دندان می کند که دندان به طور کامل از بین رفته باشد و با هیچ روشی نتوان آن را در دهان حفظ کند.

درباره تمامی موارد فوق به طور جامع در مقالات جداگانه ای توضیحاتی را مطرح نموده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.