دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در کودکان : دندان قروچه یا Bruxism یک اصطلاح پزشکی می باشد که برای قفل کردن فک و فشردن دندان ها استفاده می شود، دندان قروچه در کودکان زیر ۱۱ سال بسیار رایج بود و این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که دندان های شیری کودک در حال افتادن است.

باید گفت دندان قروچه در کودکان امروزه بیشتر شده و این موضوع نشان دهنده آن است که کودکان نمی توانند با بازی کردن از استرس و اضطراب خود بکاهند.

این عارضه معمولاً در بین والدین امری طبیعی قلمداد می شود و تنها زمانی که باعث درد و سایش دندان ها می شود ممکن است جدی گرفته شود.

دلایل دندان قروچه در کودکان به شرح ذیل می باشد:

• استرس ، عصبانیت یا تشویش در کودکان
  • درگیری ذهنی
  • تلاش یا فشار فیزیکی همچون ابتلا به بیماری ، سوء تغذیه و از دست دادن آب بدن
  • نامرتبی دندان ها
  • مصرف نامناسب دارو
  • در آوردن دندان
  • وجود آلرژی
  • بیماری انگلی
  • كمبود ويتامين ها و املاح معدني

دندان قروچه در کودکان

نشانه های دندان قروچه در کودکان به شرح ذیل می باشد:

• شنیدن صدا از دهان فرد هنگام خواب و استراحت
  • درد در ناحیه گوش ، سر و فک
  • دندان درد بخصوص پس از بیدار شدن از خواب
  • درد یا سفتی شقیقه ها پس از بیدار شدن از خواب
  • فشار دندان ها در هنگام عصبانیت و غیره
  • ترک خوردن مینای دندان
  • لق شدن دندان ها

روش های درمان و کنترل دندان قروچه در کودکان به شرح ذیل می باشد:

در صورتی  که کودک شما دچار دندان قروچه است حتماً به متخصص دندانپزشكى کودکان بروید تا او با معاینه،  اقدام به رفع این مشکل کند.

دندانپزشک اطفال پس از معاینه نکات لازم را برای کنترل این مشکل به والدین توضیح می دهد و از آن ها می خواهد که آن موارد را رعایت کنند.

امروزه روش های مختلفی برای کنترل و درمان نامرتبی های دندان قروچه وجود دارد که شامل روش های مداخله و استفاده از ابزارهای محافظ می باشد.

برای مداخله ، دندانپزشک کودکان از روش های توانبخشی و دندانپزشکی استفاده می کند.

ابزارهای محافظ یک روش درمانی است که برای کاهش میزان ساش دندان ها و صدای دندان قروچه مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع این ابزار باعث ایجاد محدودیت در حرکات عضلات تاثیرگذار بر دندان قروچه می شود.

ابزارهای پیشرفته آرواره

این ابزار برای کنترل خروپف و وقفه تنفسی در خواب مورد استفاده قرار می گیرد اما امکان استفاده از ابزرا برای جلوگیری از دندان قروچه نیز وجود دارد.

اصلاح وضعیت دندان ها

کودکانی که دارای دندان هاى نامرتب هستند باید هر چه سریعتر برای جلوگیری از سایش دندان ها و جلوگیری از دندان قروچه تحت درمان قرار گیرند، ارتودنسی روش مناسبی برای مرتب کردن دندان ها می باشد.

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان - دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال - فیشور سیلانت - فلوراید تراپی فضانگهدارها - روکش دندان شیری - عصب کشی دندان شیری دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)