دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

سیم کشی ارتودنسی در کودکان

فهرست مطالب

سیم کشی ارتودنسی در کودکان

حتما تا به حال کودکان زیادی را در اطراف خود دیده‌اید که با دندان‌های‌ سیم‌کشی شده می‌خندند و بسیار هم بامزه به نظر می‌رسند. اما تا به حال فکر کرده‌اید علت سیم کشی ارتودنسی در کودکان در این سن و سال چیست؟

سیم کشی ارتودنسی در کودکان زمانی شروع می‌شود که استخوان‌های فک کودکان هنوز نرم است. استخوان‌های فک تا سال‌ های پایانی دوره نوجوانی سفت نمی‌شود.

 

 سیم کشی ارتودنسی در کودکان

 

از آنجایی که استخوان‌ها هنوز منعطف است، عمل‌های اصلاحی مانند ارتودنسی بر روی کودکان سریع‌ تر از بزرگسالان جواب می‌دهد . ارتودنسی زودهنگام نوعی اقدام پیشگیرانه موثر است که زیربنای داشتن دندان‌هایی سالم و محکم را در دوران بزرگسالی ایجاد می‌کند .


مشکلات نامرتبی دندان در کودکان

اختلالات فکی و دندانی مانند به هم فشردگی دندان‌ها ، فاصله‌دار بودن بیش از حد دندان‌ها ، مشکلات رشد فک ، جلو بودن دندان‌ها و اختلال‌های بایت یا روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها و ناهنجاری‌های فک و دندان کودکان ممکن است ارثی یا پی‌آمد وارد شدن صدمه و ضربه به دهان ، زود یا دیر افتادن دندان‌های شیری یا عادت مکیدن انگشت باشد.

تمام دندان‌های شیری اکثر کودکان تا ۱۳ سالگی می‌افتد و استخوان‌های فک نیز تا سال‌های پایانی دوره نوجوانی سخت می‌شود و رشدشان متوقف می‌گردد .

درمان‌های ارتودنسی بزرگسالان غالباً طولانی‌ تر است و نیاز به کشیدن دندان یا جراحی دهان دارد . چنانچه ارتودنسی پیشگیری در دوران کودکی شروع شود ، دیگر نیازی به ارتودنسی گسترده در دوران بزرگسالی نخواهد بود و احتمال ضرورت کشیدن دندان یا جراحی در آینده کاهش می‌یابد .


سن مناسب سیم کشی دندان در کودکان

سن مشخصی برای نخستین ویزیت سیم کشی وجود ندارد، برخی کودکان در ۶ سالگی و گروهی دیگر در ۱۰ سالگی برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، در این بین هستند کودکانی که تا رسیدن به دوران نوجوانی اصلاً به نزد دندانپزشک نرفته‌اند .

حتی بزرگسالان نیز به ارتودنسی نیاز پیدا می‌کنند. بسیاری از متخصصین  توصیه می‌کنند که کودکان پس از شروع درآمدن دندان‌های دائمی یعنی حدود ۷ سالگی به نزد دندانپزشک آورده شوند . چون در این سن مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های بایت و به هم فشردگی دندان‌ها مشخص می‌شود .

البته مراجعه زودهنگام به پزشک لزوماً به این معنا نیست که درمان ارتودنسی و استفاده از بریس بلافاصله شروع خواهد شد . هدف این است که متخصص مشکلات را تعیین کند و بهترین زمان شروع درمان را مشخص نماید .

 


مدت زمان سیم کشی دندان‌های کودکان

مدت زمان اصلاح طرح لبخند سیم کشی ارتودنسی در کودکان تابعی از سه عامل اصلی زیر است:

 ارتودنسی پیشگیری: درمان زودهنگام این امکان را برای متخصص ارتودنسی فراهم می‌کند تا به رشد فک نظارت داشته باشد و درمان ارتودنسی آتی را در صورت لزوم توصیه کند. مزایای ارتودنسی در کودکان و ارتودنسی پیشگیری برای تمام کودکان لازم نیست و متخصص گاهی ترجیح می‌دهد که بیمار مدتی منتظر بماند.

مشکلاتی که باید اصلاح شوند : گستردگی درمان و پیچیدگی مشکلات مدت زمان درمان را تعیین می‌کند. واکنش تمام بیماران به درمان یکسان نیست.

برخی بیماران ظرف ۱۲ ماه به نتیجه دلخواه می‌رسند، حال آن که عده‌ای باید درمان را ۲۴ ماه ادامه دهند. طول دوره درمان به سرعت واکنش نشان دادن بدن بیمار و گستردگی درمان لازم برای رسیدن به لبخندی زیبا و بی‌نقص بستگی دارد.

همکاری کودک : تمایل کودک به استفاده از وسایل و دستگاه‌های ارتودنسی تاثیر مهمی در مدت زمان درمان دارد. مراقبت از سیم کشی و دستگاه‌های ارتودنسی نیز بسیار مهم است؛ اگر کودک همکاری لازم را داشته باشد، مدت زمان درمان کوتاه‌تر خواهد شد.


مراقبت ها در سیم کشی ارتودنسی در کودکان

 قرقره کردن آب در دهان قبل از مسواک زدن. به کودک خود بگویید که بعد از غذا خوردن دهان خود را با آب بشوید. انجام این کار باعث می‌شود که غذای مانده در لا به لای سیم کشی ها، خارج شود و سپس دندان‌ها باید به دقت شسته شوند.

استفاده روزانه از نخ دندان: هر شب به کودک خود کمک کنید که از نخ دندان استفاده کند. کشیدن نخ دندان باعث می‌شود پلاک‌ها و جرم‌های تازه تشکیل شده در بین دندان‌ها و در نواحی خطوط لثه‌ای از بین بروند و بیش از این پیشرفت نکنند.

همچنین با کشیدن نخ دندان می‌توان به گوشه‌ها و جاهای پنهان بین دندان‌ها که با مسواک قابل دسترس نیستند، دسترسی داشت.

 بعد از مسواک کردن دندان‌ها و قبل از رفتن به تختخواب از کودک خود بخواهید که دهان خود را با دهانشویه بشوید تا به سلامت دندان‌های او کمک شود.

 مراجعه برای معاینه دندان‌ها، هر شش ماه یکبار. برای چکاپ و تمیز کردن دندان‌ها، هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک می‌تواند به خوبی مشکلات فعلی دندان‌ها را تشخیص داده و مشکلات احتمالی دندان‌ها در آینده را نیز پیش‌بینی کند و به شما اطمینان خواهد داد که دندان‌های کودکتان سالم می‌مانند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات