عصب کشی دندان شیری

دندان های شیری نیز تمامی اجزای تشکیل دهنده دندان های دائمی را دارند با این تفاوت که شکل و اندازه آن ها با دندان های اصلی متفاوت است. اگر برای دندان پوسیده به موقع اقدامی صورت نگیرد ، ممکن است این پوسیدگی به مرور زمان پیشرفت کرده و به پالپ و محتوای اعصاب و رگ های خونی برسد. در نتیجه عفونت کرده و به عصب کشی دندان شیری منجر خواهد شد. ( دندانپزشک اطفال )

پالپ همان فضای ناحیه مرکزی است. قبل از زیاد شدن عفونتی که از سوراخ های انتهایی ریشه خارج می شوند و رسیدن آن به لثه و استخوان اطراف آن و بروز آبسه و تورم لثه و صورت ، ناحیه مرکزی تاج دندان و برخی مواقع داخل ریشه ها را با استفاده از وسایل دندانپزشکی می توان تمیز کرد تا این مشکل برطرف شود.

به این نوع درمان ، درمان پالپ یا در اصطلاح عصب کشی می گویند. عصب کشی دندان ، روشی است برای درمان انواع مختلف درد دندان که موجب حفظ دندان های آسیب دیده می شود.

عصب کشی دندان شیری

آیا عصب کشی دندان برای کودکان مناسب است ؟

دندان های شیری در سنین ۶_ ۱۲ سالگی میافتند و روش های متفاوتی برای درمان و حفظ دندان های شیری وجود دارد. توصیه می شود برای درمان دندان های آسیب دیده آن ها را نکشید و عصب کشی کنید.

دندان های شیری همانند دندان های اصلی هستند و از بین رفتن یکی از این آن ها موجب ایجاد مشکلاتی مانند غذا خوردن و صحبت کردن و غیره می شود.

دندان های شیری در رشد مناسب دندان های اصلی و هدایت کردن آن ها نقش بسیار مهمی دارد ؛ به همین دلیل است که از بین رفتن دندان شیری ممکن است در دندان های دائمی مشکل ایجاد کند.

این مشکلات می تواند نامرتبی دندان ها در دهان باشد که برای درمان این مشکل ، ارتودنسی ( سیم کشی دندان ) پیشنهاد می گردد.

آمادگی برای عصب کشی دندان شیری

امکان دارد عصب کـشی برای کودک با درد همراه باشد ؛ اما می تواند نقش بسیار مهمی در از بین بردن درد دندان داشته باشد. توصیه می شود والدین نگرانی های خود را به کودک برای انجام عصب کشی منتقل نکنند ؛ همچنین ، با صحبت کردن و نوازش کردن احساس استرس او را کاهش دهند.

عصب کشی دندان برای کودکان

اگر مشکلی در ناحیه پالپ به وجود آید ، موجب ایجاد حساسیت زیاد و درد دندان در کودکان می شود. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که ناحیه پالپ دچار مشکل شده است یا از بین رفته است باید قبل از آبسه کردن و بروز عفونت درمان آن را آغاز کنید.

در برخی از مواقع که این مشکل حاد باشد و لازم به کشیدن دندان باشد ؛ می توان از نگهدارنده برای پر کردن این فضای خالی استفاده کرد. در برخی مواقع ، امکان دارد نگهدارنده در دهان شل شود ؛ به همین دلیل لازم است این وضعیت تحت کنترل والدین قرار گیرد.

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری ؟

بسیاری از والدین ، در این باره سوال دارند : کدام یک از این دو روش ، بهتر است ؟ کشیدن یا عصب کشی دندان های شیری ؟ در ذیل ، به شرح پاسخ این پرسش پرداخته ایم.

طبق گفته دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان ، باید تمامی اقدامات به منظور حفظ و نگهداری دندان های شیری ، انجام گیرد و تنها در صورتی دندانپزشک کودکان ، اقدام به کشیدن دندان های شیری نماید که ، امکان آسیب دیدگی دندانهاى دائمى ، وجود داشته باشد.

دلایل بسیاری جهت اهمیت حفظ و نگهداری دندان های شیری در کودکان ، وجود دارد که در ذیل ، به مهم ترین آن ها اشاره شده است :

لازم به ذکر است ، کشیدن دندان های شیری منجر به بروز مشکلات بسیاری در کودکان ؛ از جمله اختلال در صحبت کردن و غیره نیز می شود.

عصب کشی دندان شیری

مضرات عصب کشی دندان کودکان چیست ؟

در صورتی که عصب کشی کودکان توسط بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال ، انجام گیرد ؛ هیچ گونه ، مشکلی در پی آن ، برای کودکان به وجود نمی آید ؛ در غیر این صورت ، احتمال بروز مشکلاتی ؛ از قبیل عفونت ، عدم دریافت نتایج مطلوب و از این قبیل موارد وجود دارد ؛ بنابراین ، به والدین توصیه می گردد،  به منظور حفظ سلامت کودکان خود ، در انتخاب دندانپزشک اطفال ، بسیار دقت کرده و یکی از بهترین آن ها را برگزینند.

هزینه عصب کشی دندان شیری چقدر است ؟

هزینه عصب کشی دندان شیری در کودکان ، توسط متخصص دندانپزشکی اطفال پس از انجام معاینات مورد نیاز و بررسی پارامترهای بسیار مشخص می گردد ؛ به همین علت ، به والدین توصیه می گردد ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه ، به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایند.

سایر روش های درمانی :

درمان غیر مستقیم پالپ : هنگامی که آسیب وارد شده به ناحیه ی پالپ کم باشد ؛ این امکان برای دندانپزشک به وجود می آید که مقداری از پوسیدگی را دربردارد و در محل تحت درمان از موادي با خاصيت انتي باكتريال استفاده کند ، سپس محل پوسیدگی را با مواد پر کند.

پالپوتومی : هنگامی که پوسیدگی محدود به بخش بالای پالپ باشد ؛ از این روش درمانی استفاده می شود. در این روش بخشی که آسیب دیده برداشته می شود و بخش سالم آن باقی می ماند و در محل تثبیت می گردد ، سپس محل درمان ضدعفونی و با مواد پر می شود.

پالپکتومی : از این روش زمانی استفاده می شود که بافت پالپ در کل ساختار ریشه دندان موجب عفونت شده باشد به گونه ای که کل بافت پالپ خارج می شود و سپس محل مورد نظر ضدعفونی می شود.