عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان یکی از روش های ایمن برای حفظ دندان آسیب دیده و رفع پوسیدگی و غیره می باشد، شاید هنگامی که دندانپزشک کودکان این روش درمانی را تجویز نماید این سوال در ذهن والدین ایجاد شود که چه نیازی به عصب کشی دندان شیری می باشد؟

باید بگوییم که سلامت و حفظ دندان های شیری همانند سلامتی و حفظ دندان های دائمی در کودک حائز اهمیت می باشد به همین علت تا جایی که ممکن باشد دندانپزشک از کشیدن دندان شیری در کودکان خودداری می کند.

عصب کشی دندان شیری چگونه است ؟

همانطور که گفته شد عصب کشی دندان یک روش موثر برای رفع پوسیدگی و حفظ دندان می باشد که در آن دندانپزشک کودکان ابتدا با بی حسی موضعی در آن بخش پوسیدگی دندان را برداشته و پس از رفع پوسیدگی در ریشه دندان را با مواد مخصوصی پر می کند.

به این نکته توجه کنید در برخی از مواقع که کودک اجازه درمان به دندانپزشک ندهد، عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی انجام می شود.

عصب کشی دندان کودکان

انواع درمان عصب کشی دندان کودکان

باید بگوییم که عصب کشی دندان کودکان به دو بخش پالپوتومی و پالپکتومی تقسیم می شود.

در روش پالپوتومی فقط عصب تاج که دچار پوسیدگی شده برداشته برداشته و پس از آن دندان پر می شود.

اما در روش پالپکتومی ریشه دندان نیز دچار التهاب و عفونت شده و درمان تهاجمی تر می باشد، در این نوع پوسیدگی معمولا آبسه دندان نیز مشاهده می شود.

عصب کشی دندان

هنگامی که متخصص دندانپزشک کودکان ، به والدین عصب کشی دندان را پیشنهاد می دهد ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که آیا دندان شیری نیز مانند دندان دائمی ریشه و عصب دارد ؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله ، دندان های شیری تمام اجزای دندان های دائمی مانند مينا، عاج ، سمان و عصب دندان را دارند.

مراحل پوسیدگی دندان

زمانی که دندان ها پوسیده می شوند ، در ابتدا قسمت مینای دندان آسیب می بیند و پس از پیشرفت بیماری قسمت عاج دندان نیز درگیر پوسیدگی می شود ، اگر در این زمان جهت درمان پوسیدگی دندان اقدام نشود پوسیدگی به قسمت عصب دندان می رسد.

در چه صورت باید اقدام به درمان ریشه دندان نمود ؟

در صورت وجود علائم زیر ، درمان ریشه دندان ضرورت می یابد.

• ایجاد آبسه دندان
  • عفونت دندان کودک
  • حساس شدن دندان کودکان ، نسبت به گرما و سرما
  • درد دندان
  • احساس درد به هنگام لمس دندان کودک
  • پوسیدگی دندان
  • شکستگی دندان کودکان
  • عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی

انجام عصب کشی دندان کودکان ، به وسیله بیهوشی ممکن است برای بسیاری از والدین نگران کننده باشد اما باید بگوییم زمانی متخصص دندانپزشک اطفال از بیهوشی استفاده می کند که کودک با او همکاری نکند و روند انجام اعمال دندانپزشکی را با مشکل رو به رو سازد ، بنابراین جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

آماده شدن کودک برای درمان عصب کشی

هنگام مراجعه برای درمان عصب کشی کودک ممکن است دچار ترس و اضطراب شود و همین طور والدین نیز استرس داشته باشند توصیه ما به والدین این است که استرس و نگرانی خود را به کودک انتقال ندهند و سعی کنند اضطراب کودک خود را کاهش دهند.

به همین منظور والدین می توانند با صحبت کردن آرام ، گرفتن دست کودک و نوازش او از میزان نگرانی های فرزندشان بکاهند.

دندانپزشک کودکان نیز با توجه به اینکه علم روانشناسی کودکان را می داند با کودک صحبت کرده و او را آرام می کند و برای درمان عصب کشی کودک آماده می شود.

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری

زمانی که دندانپزشک اطفال به  شما عصب کشی دندان کودک را پیشنهاد می دهد ، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا اقدام به کشیدن دندان مورد نظر نمی کند ، دندان شیری که خود به خود پس از مدتی می افتاد ؟

در این باره باید بگوییم ، کشیدن دندان شیری در کودکان می تواند باعث بروز مشکلاتی هم چون از بین رفتن فضا برای رشد دندان دائمی ، کاهش توانایی جویدن و غیره در کودک شود ، بنابراین نگه داشتن دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی دارای اهمیت می باشد.

مدت زمان عصب کشی دندان شیری

مدت زمانی که برای عصب کشی دندان های شیری مورد نیاز می باشد ، با توجه به گستردگی ناحیه تحت درمان متفاوت است و زمان مشخصی نمی توان برای آن بیان کرد.

آیا عصب کشی دندان کودکان شبیه به دندان بزرگسالان انجام می شود ؟

خیر ، عصب کشی دندان های شیری بسیار ساده تر از عصب کشی دندان های دائمی می باشد.

در صورتی که پوسیدگی دندان پیشرفت نکرده باشد تنها عصب تاج دندان ، تحت درمان قرار می گیرد ؛ اما در صورت پیشرفت پوسیدگی دندان ، متخصص دندانپزشک کودکان باید عصب داخل ریشه دندان را تحت درمان قرار دهد.

درد دندان کودکان بعد از عصب کشی

در صورتی که عصب دندان به صورت کامل درمان نشده باشد ممکن است بعد از درمان کودک همچنان درد داشته باشد. البته گاهى وجود درد در چند روز اول بعد از درمان ، طبيعى مى باشد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است به بهترین دندانپزشک کودکان مراجعه کنید تا کودک دچار این مشکل نشود.

هزینه عصب کشی دندان کودکان چقدر می باشد؟

هزینه عصب کشی دندان کودکان با توجه به میزان آسیب دیدگی های دندان ، نوع مواد پر کننده دندان ، روکش دندان و غیره تعیین می شود.