دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

پر کردن و ترمیم دندان کودکان

پر کردن دندان‌ها یکی از پرکاربردترین روش‌های ترمیم دندان است. پرکردن دندان‌ها هم بر روی دندان‌های شیری و هم بر روی دندان‌های دائمی کودکان قابل انجام است. دندان‌های کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به پر کردن نیاز داشته باشد ، مانند پوسیدگی و خرابی دندان ، شکستگی دندان ، عدم رشد صحیح و بی‌نظمی دندان‌ها، بعد از پروسه‌ی عصب‌کشی دندان و یا برای ترمیم دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ شدید شده اند. در ادامه این مطلب از دکتر مادانا حجازی ، بهترین دندانپزشک اطفال کرد ، به بررسی پر کردن و ترمیم دندان کودکان می پردازیم.

 

پر کردن و ترمیم دندان کودکان - دکتر حجازی

فهرست مطالب

پر کردن و ترمیم دندان کودکان

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

در طی جلسه‌ی معاینه ، برای آشکار کردن پلاک‌های دندانی و نقاط پوسیدگی دندان‌ها از تصاویر اشعه‌ی ایکس استفاده می‌کنند و توسط تجهیزات معاینه ، تمامی دندان‌ها را تک به تک مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که میزان پوسیدگی دندان خیلی پیشرفته و شدید نباشد، می‌توان آن را با پرکردن ترمیم نمود و در غیر این صورت ، دندان‌ها احتمالا نیاز به درمان عصب‌کشی خواهند داشت.

 

پر کردن و ترمیم دندان کودکان - دکتر حجازی

 

دلایل ترمیم و پرکردن دندان کودکان


برای ترمیم کردن دندان‌ها معمولا پروسه‌ای به نام پر کردن دندان انجام می‌شود. با پر کردن و ترمیم دندان کودکان ، سعی می‌شود که فرم و شکل دندان به حالت اولیه بازگردد و دندان مجددا کارایی قبلی خود را داشته باشد. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند پر کردن دندان‌های شیری و دائمی کودکان ضرورت داشته باشد:

  • پوسیدگی و خرابی دندان .
  • آسیب یا ضربه خورن دندان‌ها که منجر به شکستن یا ترک خوردن دندان می‌شود.
  • وجود نقایصی در شکل‌گیری یا رشد دندان‌ها که باعث می‌شود دندان‌ها کوچک شوند و یا شکل و فرم آن‌ها نامنظم باشد.
  • عصب‌کشی دندان‌ها و درمان ریشه .
  • پالپوتومی (برداشتن قسمتی از ریشه‌ی دندان) .
  • تغییر رنگ و لک شدن دندان‌ها .

روش‌های مختلف پرکردن دندان


پرکردن و ترمیم دندان کودکان را می‌توان به سه روش انجام داد :

  • پرکردن دندان‌ها با متد کامپوزیتی (پرکردن با مواد سفیدرنگ)
  •  پرکردن دندان با آمالگام (مواد نقره‌ای رنگ)
  • یا پرکردن با اوژنول یا اکسید روی

در حالی که آمالگام بسیار قوی‌تر است مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند.

 

14

 

روش‌های مختلف پرکردن دندان

پرکردن با آمالگام (مواد نقره‌ای رنگ)

آمالگام ترکیبی از عناصر مختلف از جمله نقره است. از مواد آمالگام به خصوص برای پرکردن دندان‌های آسیاب در عقب دهان استفاده می‌شود. این دندان‌ها عملا نسبت به پوسیدگی و خراب شدن مستعد هستند چرا که دچار ساییدگی و یا شکستگی (بر اثر جویدن یا گاز زدن غذای سخت) می‌شوند. در دو مورد است که استفاده از آمالگام برای پرکردن دندان‌ها ارجحیت دارد: زمانی که پوسیدگی دندان در دندان‌های عقبی ایجاد شده است و دوم زمانی که پوسیدگی دندان بسیار وسیع است و چند دندان را درگیر کرده است.

Replacing Silver Fillings

مزایا

  • در ترمیم دندان‌ها ، مهم‌ترین مزیت آمالگام بر سایر مواد پر کردن و ترمیم دندان کودکان در کرج این است که آمالگام بسیار قوی است و استحکام بالایی دارد.
  • پر کردن دندان با آمالگام زمان کمتری وقت می‌برد.
  • این مواد بسیار ارزانتر هستند.

معایب

  • یکی از نگرانی‌هایی که در مورد آمالگام وجود دارد این است که ماده‌ی جیوه‌ی موجود در آن به دندان آسیب بزند و عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد کند.
  • برای پر کردن دندان کودکان با آمالگام لازم است که میزان بیشتری از بافت سالم دندان تراشیده شود تا بتوان ماده‌ی امالگام را در داخل دندان قرار داد. این کار بدین منظور انجام می‌شود که دندانپزشک اطفال خوب در کرج اطمینان حاصل کند که مواد قرار گرفته در دندان کاملا در جای خود محکم هستند و در برابر ساییدگی و استفاده‌ی مکرر از دندان مقاوم هستند.

روش‌های مختلف پرکردن دندان

پرکردن دندان با کامپوزیت (مواد سفیدرنگ)

مواد سفیدرنگی که برای پر کردن و ترمیم دندان کودکان به کار می‌روند ، اغلب با نام کامپوزیت رزینی نامیده می‌شوند. این مواد شبیه به کوارتز (مخلوطی از پودر شیشه‌ای و رزین پلاستیکی) هستند و رنگ آن‌ها بسیار شبیه به رنگ طبیعی دندان است. این مواد در برابر نور آبی بسیار سفت و محکم می‌شوند.

 

ترمیم و پر کردن دندان کودکان - دکتر حجازی

 

مزایا

  • این مواد برای پرکردن دندان بسیار زیباتر و جذاب‌تر هستند چرا که رنگ انها بسیار شبیه به رنگ دندان است.
  • برای پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی در کرج ، نیاز نیست که مقدار زیادی از دندان تراشیده شود و بنابراین آماده کردن دندان برای ترمیم کمتر طول می‌کشد.
  • با استفاده از مواد کامپوزیتی می‌توان هر شکاف بسیار ریز یا کوچک روی دندان را هم پوشش داد و بدین ترتیب از گسترش پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرد.

معایب

  • مواد کامپوزیتی نسبت به مواد نقره‌ای رنگ معمول گرانتر هستند.
  • در صورتی که محل پوسیدگی دندان ، جایی بین دندان‌های کودک شما باشد ، احتمال آن که پوسیدگی دندان دوباره بازگردد ، زیاد است و بنابراین لازم است که پرکردگی دندان بعد از مدتی تعویض شود که این موضوع هزینه پرکردن دندان را همچنان بیشتر می‌کند.

روش‌های مختلف پرکردن دندان

پر کردن با مواد براق رنگی

آیا کودک شما از مراجعه به دندانپزشک اطفال خوب و ترمیم دندان خود واهمه دارد؟ در این صورت میتوان با استفاده از مواد جدید پرکردن دندان که رنگی هستند ، کاری کرد که مراجعه‌ی کودک به دندانپزشک برای او بسیار سرگرم‌کننده‌تر باشد. این مواد دارای ۷ رنگ براق متفاوت هستند که کودکان شیفته‌ی آن می‌شوند.در صورتی که شما کودک را در انتخاب رنگ مواد پرکردن دندان درگیر کنید و از او بخواهید که رنگ مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کند ، این کار باعث می‌شود دلهره‌ی او کمتر شود و ترس خود را فراموش کند و از پروسه‌ی درمان پر کردن و ترمیم دندان کودکان بیشتر لذت ببرد. البته باید در نظر داشت که اینگونه مواد تنها در شرایط خاصی قابل استفاده می باشند که با مشورت با پزشک می توان از این موارد آگاه شد.

 

ترمیم و پر کردن دندان کودکان - دکتر حجازی

روش‌های مختلف پرکردن دندان

پر کردن دندان‌ها با اوژنول یا زینک اکساید (مواد آرام‌بخش)

از مواد پر کردنو ترمیم دندان کودکان آرام‌بخش به منظور کاهش درد بیمار و همچنین جلوگیری از التهاب ریشه‌ی دندان استفاده می‌شود. این مواد موجب برطرف شدن درد و التهاب ریشه می‌شوند و بنابراین ریشه‌ی دندان در آینده ایجاد درد‌های شدید نمی‌کند. معمولا مواد مورد استفاده در این روش دارای اوژنول یا زینک‌اکساید هستند و به طور کلی اغلب آن‌ها دارای ماده‌ای به نام روغن میخک هستند. علاوه بر این ممکن است در ترکیب این مواد از رزین یا آینومر شیشه‌ای استفاده شود.

 

ترمیم دندان کودکان - دکتر حجازی

 

مزایا

پرکردن دندان با مواد آرام‌بخش برای کودکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سن پایین‌تری دارند و در هنگام انجام درمان به دندانپزشک توجهی ندارند و نمی‌توانند مدت زمان زیادی را روی یونیت دندانپزشکی بمانند. این پر کردگی‌ها تا حدی دوام دارند و به کودک کمک می‌کنند که بهداشت دهان خود را به خوبی حفظ کنند. لازم است که کودک به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کند تا دندانپزشک وضعیت دندان‌ها را چک کند و مطمئن شود که پرکردگی دندان‌ها هنوز سالم هستند و در جای خود قرار دارند.

پر کردن دندان چگونه انجام می‌شود؟


  • قبل از این که هر گونه اقدامی برای پر کردن و ترمیم دندان کودکان در کرج انجام شود ، لازم است کاری کنیم که کودک در محیط دندانپزشکی احساس راحتی کند. گاهی اوقات برای این منظور از آرام‌بخش خوراکی و گاهی از اکسید نیتروژن استفاده می‌شود.
  • سپس دندان آسیب‌دیده با بی‌حسی موضعی ، بی‌حس می‌شود و پوسیدگی‌های دندان تراشیده می‌شوند.
  • سپس قسمتی از دندان که برای پرکردن اماده شده است در معرض اسید قرار می‌گیرد و قبل از این که مواد پرکردن دندان داخل دندان قرار داده شوند ، روی قسمت تراشیده شده باندینگ رزین قرار داده می‌شود.
  • سپس مواد مخصوص پرکردن داخل دندان قرار داده می‌شود و از نور آبی برای محکم کردن مواد استفاده می‌شود.
  • در نهایت مواد پر کردگی صیقل داده می‌شوند و شکل دندان اصلاح می‌شود تا کودک در هنگام جویدن غذا یا گذاشتن دندان‌ها روی هم احساس راحتی کند.

 

پر کردن دندان کودکان - دکتر حجازی

 

بعد از درمان


بعد از این که عمل پر کردن دندان انجام شد ، بسیاری از کودکان دچار حساسیت دندانی می‌شوند. این حساسیت ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد اما در هر صورت به خودی خود خوب می‌شود. دبسیار مهم است که بعد از پر کردن و ترمیم دندان کودکان ، کودک شما به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند و دندان‌های خود راحداقل دوبار در روز مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. بدین ترتیب کودک شما می‌تواند از بروز مجدد پوسیدگی دندان جلوگیری کند و پرکردگی‌های دندان خود را نیز مستحکم و سالم نگه دارد.

آیا پر کردن دندان‌ها دردناک است؟


ابتدا دندان کودک بی‌حس می‌شود و بعد از آن دیگر کودک هیچ چیزی را احساس نخواهد کرد و دردی خواهد داشت.

با این وجود ، طی پروسه‌ی اولیه‌ی بی‌حس کردن دندان ، ممکن است کودک احساس کند که آب سرد روی دندان او اسپری می‌شود و سپس فشار کوچکی را احساس کند. در مجموع ، کل پروسه‌ی پر کردن دندان تقریبا سریع و بدون درد انجام می‌شود.

آیا دندان شیری کودکان به پر کردن نیاز دارد ؟

پر کردن دندان شیری کودکان به دلایلی ضرورت پیدا می کند که در ادامه به آن ها اشاره شده است :

  • با پر کردن دندان کودک می توان از گسترش عفونت در دهان و دندان ها جلوگیری نمود.
  • سلامت دندان ها و لبخند کودک در اعتماد به نفس او تاثیر گذار است ؛ بنابراین اگر این موضوع موجب کاهش اعتماد به نفس کودک شده است لازم است ترمیم دندان ها انجام شود.
  • در واقع دندان های شیری ، برای رویش دندان های دائمی الگو هستند به همین دلیل زمانی که بخاطر پوسیدگی کشیده می شوند موجب می شوند تا دندان دائمی در جای مناسبی رشد پیدا نکند.
  • سلامت دندان های شیری به کودک در جویدن غذا و صحبت کردن کمک می کند.
  • در صورتی که دندان های شیری دچار پوسیدگی شده باشند ، می توانند در رشد و سلامت دندان های دائمی نیز تاثیر گذار باشند.
  • در صورتی که پوسیدگی دندان کودکان درمان نشود ، این مشکل موجب درد شدید و حتی آبسه دندان خواهد شد.

فرایند پر کردن دندان شیری در کودکان

آماده کردن کودک : لازم است قبل از شروع ترمیم و پر کردن و ترمیم دندان کودکان ، کودک را آماده کنید تا احساس راحتی در یونیت دندانپزشکی داشته باشد.

معاینه دندانپزشکی : پوسیدگی دندان کودک توسط دندانپزشک اطفال مشخص شده و می توان برای تشخیص دقیق از عکس رادیولوژی دندان ها کمک گرفت.

بی حسی : بهترین دندانپزشک کودکان در کرج ،برای دندانی که قرار است ترمیم شود ، از بی حسی موضعی استفاده می کند. ابتدا یک ژل بی حسی روی لثه ها زده می شود تا هنگام تزریق داروی بی حسی کودک درد کمتری را احساس کند.

برداشت پوسیدگی دندان : بعد از انجام بی حسی ، با یک ابزار حفر کننده و یا تراش ، پوسیدگی دندان برداشته می شود. در طی این مدت هر گونه آلودگی ، آب دهان و چرک توسط یک ابزار مکشی از دهان خارج شده تا دندان ها در طول درمان خشک و تمیز بمانند.

پر کردن : زمانی که پوسیدگی برداشته می شود ، حفره ای در داخل دهان باقی می ماند که لازم است توسط موادی مانند آمالگام و یا کامپوزیت پر شود. آمالگام نقره ای رنگ بوده در حالی که کامپوزیت همرنگ دندان ها می باشد. بعد از اینکه ماده پر کننده در داخل حفره قرار گرفت از کودک خواسته می شود تا دندان های خود را به خوبی روی هم قرار دهد تا دندانپزشک اطمینان پیدا کند تمامی مراحل به خوبی انجام شده است. سپس یک شست و شوی سریع انجام شده و مراحل پر کردن و ترمیم دندان کودک تمام می شود.

مراقبت های بعد از درمان پر کردن و ترمیم دندان کودکان

  • ممکن است بعد از انجام این پروسه کودک کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشد. که علت آن تحریک شدن بافت لثه ای و پالپ دندان ها می باشد. با مصرف مسکن می توان درد را کنترل نمود.
  • به دلیل استفاده از داروی بی حسی ، دندان و نواحی اطراف آن تا چند ساعت بی حس می باشد به همین علت لازم است کودک در هنگام نوشیدن و خوردن غذا مراقبت باشد تا دچار آسیب نشود و از گاز زدن و یا جویدن نواحی بی حس پرهیز نماید.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات