دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

کشیدن دندان شیری و دائمی کودکان بدون درد

کشیدن دندان شیری ،گاهی پیش می‌آید که یکی از دندان‌های کودک باید کشیده شود. در بعضی موارد دندان شیری کودک تغییر شکل داده است و یا ریشه‌های بلندی دارد که مانع از افتادن به موقع آن می‌شود و بنابراین آن دندان باید حتماً کشیده شود تا راه برای رویش دندان دائمی باز شود.

گاهی اوقات هم ممکن است یک دندان دچار پوسیدگی شود و پوسیدگی آن به قدری شدید باشد که دندان‌های مجاور را نیز در معرض خطر پوسیدگی قرار دهد. در این موارد هم احتمالاً دندانپزشک توصیه می‌کند که دندان پوسیده کشیده شود. عفونت (آبسه دندان)، درمان ارتودنسی و یا مشکلات مربوط به دندان‌های عقل هم ممکن است باعث شود که یک دندان نیاز به کشیدن داشته باشد.

کشیدن دندان شیری

 

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

متخصصین  تا وقتی که قطعاً نیاز به کشیدن یک دندان نباشد، اقدام به کشیدن آن نمی‌کنند. متخصصین سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است دندان را حفظ کنند، اما گاهی اوقات چاره‌ای به جز کشیدن دندان شیری باقی نمی‌ماند.

فهرست مطالب

علت‎‌ها و دلایل کشیدن دندان


2

مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود یک دندان نیاز به کشیدن داشته باشد عبارت است از:

قبل از کشیدن دندان شیری کودکان


3

متخصصین ما در اولین جلسه ویزیت، سوابق پزشکی کودک شما را مرور می‌کنند و علت نیاز به کشیدن دندان شیری او را مشخص می‌کنند. این کار از طریق معاینه چشمی انجام می‌شود، اما ممکن است برای تعیین جزئیات بیشتر به آزمایش‌هایی از قبیل عکسبرداری اشعه ایکس از دندان هم نیاز باشد.

نیتروز اکساید (گاز خنده) یکی از گزینه‌های رایج برای بی‌حسی در دندانپزشکی است که همانند نووکائین، یک بی‌حسی کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند. کودکان خردسال، کودکان با نیازهای ویژه و کودکانی که چند دندان آنها باید در یک جلسه کشیده شود ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشند. استفاده از این مواد نیازمند شرایط خاص و تجهیزات کامل می باشد.

روش کشیدن دندان شیری


هنگامی که به طور قطعی مشخص شد که یک دندان شیری کودک باید کشیده شود، ممکن است دندانپزشک در همان جلسه معاینه، دندان شیری کودک را بکشد و یا این عمل را به جلسه دیگری موکول کند. ریشه هر دندان در داخل جایگاهی به نام “ساکِت دندانی” در استخوان فک قرار گرفته است و توسط یک لیگامنت در این جایگاه محکم نگه داشته می‌شود.

برای کشیدن دندان، ابتدا لازم است دندانپزشک این جایگاه را کمی گشاد کند و ریشه دندان را از لیگامنتی که به آن متصل است جدا کند. این عمل معمولاً خیلی سریع انجام می‌شود، ولی با این حال اگر هر گونه نگرانی در مورد توانایی تحمل آن توسط کودک دارید و یا نوع بی‌حسی خاصی را برای کودک خود ترجیح می‌دهید، حتماً این موضوع را قبل از عمل با دندانپزشک در میان بگذارید.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان شیری کودک


4

  • از کودک خود بخواهید که گاز استریلی که دندانپزشک در محل جراحی در دهان او گذاشته است را گاز بگیرد و محکم روی آن فشار بدهد. اگر گاز استریل خشک است، آن را با آب خیس کنید. سعی کنید فشار روی گاز به طور مداوم به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ادامه پیدا کند و این کار تا زمانی که لازم است و یا تا زمانی که خونریزی از دندان کمتر شود، مرتباً تکرار شود.
  • سر کودک خود را بالا نگه دارید و او را بنشانید تا یک فیلم سینمایی ببیند یا کاری که به او آرامش می‌دهد انجام دهد. از ورزش و بازی یا دویدن او تا قبل از بند آمدن خون و تشکیل لخته بر روی زخم محل جراحی جلوگیری کنید.
  • دهان کودک را تمیز نگه دارید و نواحی اطراف محل جراحی او را خوب مسواک بزنید. سعی کنید از لمس کردن یا ناخنک زدن به محل زخم توسط کودک جلوگیری کنید.
  • برای کنترل ورم محل جراحی، یک بسته یخ را روی صورت کودک در ناحیه محل عمل بگذارید.
  • کودک باید همه داروهایی که برایش تجویز شده است را طبق دستور دندانپزشک مصرف کند. اگر کودک احساس ورم یا خارش در محل جراحی دارد بلافاصله با دندانپزشک او تماس بگیرید یا او را به نزدیک‌ترین اورژانس دندانپزشکی ببرید.
  • سعی کنید تا چند روز غذاهای آبکی و ترجیحاً غنی از پروتئین به کودک بدهید.
  • به کودک زیاد آب بدهید تا رطوبت بدن او در حد بالا حفظ شود.
  • مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان شیری کودک

بلافاصله بعد از آنکه دندان شیری کودک شما کشیده شد، فرایند ترمیم و بهبودی محل جراحی آغاز می‌شود. جراحت‌های ناشی از کشیدن دندان شیری در کودکانی که سالم باشند، در مدت یک یا دو روز بهبود پیدا می‌کند. اما در مورد دندان‌های دائمی ممکن است چند روز بیشتر طول بکشد. همچنین در صورتی که کودک شما به بیماری خاصی مبتلا باشد یا از مشکل تأخیر در بهبودی زخم‌ها رنج می‌برد، زمان بهبودی او می‌تواند طولانی‌تر شود.‌

1

عوارض جانبی احتمالی بعد از کشیدن دندان


خونریزی. خونریزی بعد از کشیدن دندان، امری کاملاً طبیعی است. در طی چند ساعت اول بعد از کشیدن دندان، معمولاً بزاق دهان کمی صورتی رنگ می‌شود و یک خونریزی خفیف از محل دندان کشیده شده وجود خواهد داشت. لطفاً به خاطر داشته باشید که عصبی شدن، صاف نشستن و ورزش و بازی کردن، همگی می‌توانند باعث افزایش جریان خون به ناحیه سر شده و شدت خونریزی از محل جراحی را بیشتر کنند. بنابراین تا جایی که می‌توانید از انجام این قبیل کارها توسط کودک جلوگیری کنید.

جا ماندن تکه استخوان یا دندان (قطعات استخوان یا دندان مرده). در موارد بسیار نادری ممکن است دندانپزشک نتواند قطعه کوچکی از دندان یا استخوان آن را به طور کامل بیرون بکشد. در این صورت موضوع بلافاصله به شما اطلاع داده خواهد شد. در طی دوره بهبودی بعد از کشیدن دندان، این تکه‌های استخوان مرده که با نام سِکِستر نامیده می‌شوند، خودشان به آرامی از لثه بیرون می‌آیند. در واقع خارج شدن این قطعات استخوانی از لثه، قسمتی از فرایند بهبود طبیعی محل جراحی است. خارج شدن کامل این قطعات ممکن است برای کودک کمی دردناک باشد، بنابراین در صورتی که هر گونه جسم نوک‌تیزی را دیدید که از اطراف محل دندان کشیده شده بیرون زده است، بلافاصله با دندانپزشک ما تماس بگیرید.

عوارض جانبی احتمالی بعد از کشیدن دندان

بی‌حسی. ما می‌خواهیم بیمارانمان در زمان کشیدن دندان کاملاً راحت و آسوده باشند و راحتی آنها به این معنی است که باید کاملاً بی‌حس شوند. اثرات بی‌حسی معمولاً حدود ۱ تا ۶ ساعت بعد از کشیدن دندان به تدریج برطرف می‌شود. در برخی موارد دندانپزشکان یک عامل بازدارنده بی‌حسی به کودک می‌دهند که اثرات داروی بی‌حسی را در مدت حدود ۱۵ دقیقه برطرف می‌کند. این کار معمولاً برای بیمارانی انجام می‌شود که خطر گاز گرفتن تصادفی و صدمه زدن به لب‌ها، گونه‌ها یا زبان بعد از عمل‌های دندانپزشکی در آنها بالا باشد.

ورم محل جراحی. هر گونه ورم در محل دندان کشیده شده باید بعد از ۲ تا ۱۰ روز به طور کامل برطرف شود. بلافاصله بعد از کشیدن دندان دائمی کودک خود، یک بسته یخ روی صورت او در ناحیه اطراف دندان کشیده شده بگذارید.

گذاشتن یخ روی صورت او را با فواصل زمانی ۱۵ دقیقه‌ای در طول روز کشیدن دندان ادامه دهید. بعد از گذشت ۳۶ ساعت از کشیدن دندان، گذاشتن یخ دیگر تأثیری در کاهش ورم دندان نخواهد داشت و به جای آن باید از دستمال مرطوب گرم استفاده کرد. بنابراین بعد از این مدت برای کاهش ورم محل جراحی، یک دستمال نرم و گرم را روی صورت کودک خود بگذارید.

عوارض جانبی احتمالی بعد از کشیدن دندان

تریسموس (مشکل در باز کردن و بستن دهان). اگر فک کودک شما سخت و دردناک شده است و برای جویدن یا بلعیدن غذا مشکل دارد، جای نگرانی نیست. گاهی اوقات عضلاتی که به عمل جویدن غذا کمک می‌کنند و یا خود مفصل فک، تا ۳ تا ۵ روز بعد از کشیدن دندان دائمی، همچنان سخت و دردناک هستند. سختی عضلات و مفصل فک باعث می‌شود که کودک در باز کردن و بستن دهان خود مشکل داشته باشد، اما این سختی و دردناکی بعد از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.