دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان

فهرست مطالب

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود که کودک دیگر هنگام قرار گرفتن در دندانپزشکی ترس و اضطراب نداشته باشد.

ترس از دندانپزشکی

بسیاری از کودکان در محیط دندانپزشکی رفتار های غیرهمکارانه از خود نشان می دهند. این رفتارها می تواند به علت ترس و اضطراب و یا مشکلات رفتاری باشد. ترس و اضطراب با مشکلات رفتاری در کودکان از نظر معنایی کاملاً متفاوت است.

ترس در کودکان علل مختلفی دارد. ترس می تواند ناشی از تجربیات قبلی ناخوشایند و یا اضطراب منتقل شده از والدین باشد.

بسیاری از والدین خود از دندانپزشکی می ترسند و این احساس را به کودکان خود منتقل می کنند.

همچنین گاهی آنها با گفتن جملاتی مانند اینکه” آیا به کودک من هم آمپول می زنید؟” و یا ” آیا درمان دندان شیری درد دارد؟” بر ترس کودکان خود می افزایند.

ترس های نیز از جمله علل ترس در دندانپزشکی است که مثلاً بسیاری از کودکان ار آمپول زدن می ترسند.

اما معمولاً این ترس با افزایش سن کاهش می یابد.

بسیاری از مشکلات دندانپزشکی کودکان ناشی از مشکلات رفتاری در کودکان می باشد که بسیاری آن را به اشتباه به ترس کودک نسبت می دهند.

مشکلات رفتاری به این معناست که کودک توانایی غلبه بر ترس های خود را ندارد و در این شرایط واکنش های ناخوشایندی از خود نشان می دهد.

بسیاری از کودکان در این شرایط رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند در صورتی که کودکان دارای ترس و اضطراب بیشتر خجالتی بوده و تمایلی برای برقراری ارتباط ندارند.

بنابراین با توضیحات داده شده می توان به اهمیت درمان دندانپزشکی این کودکان با بیهوشی پی برد. که باعث آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان می شود.

 

 

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان

 

درک درد توسط کودکان

درک درد در کودکان به میزان تکامل شناختی آنها بر می گردد. کودکان زیر ۲ سال قادر به تشحیص درد و فشار از یکدیگر نیستند. بنابراین تمامی کودکان زیر ۲ سال ، نیازمند بیهوشی در درمان دندانپزشکی می باشند.

همچنین این کودکان به صورت طبیعی از هرگونه صدای شدید، نور و محیط های ناآشنا می ترسند. کودکان بین ۲ تا ۱۰ سال قادر به تشخیص درد با دیگر احساسات مانند فشار هستند.

اما با این وجود، به دلیل یکسری از ترس های ناشناخته، برای انجام درمان این کودکان نیز باز احتیاج به بیهوشی داریم.  توانایی کودکان برای غلبه بر ترس خود نیز از جنبه های مختلفی قابل بحث می باشد.

این توانایی به عواملی همجون ترس، تجربه های ناخوشایند قبلی، آموزش های خانواده بستگی دارد.

مثلاً والدینی که در مواقع افتادن کودک بر زمین واکنش های تند و ناراحت کننده از خود نشان می دهند، این توانایی را در کودک از بین می برند در حالی که والدین می توانند با واکنش های مثبت به کودک یاد دهند که افتادن بر روی زمین اتفاق خاصی نبوده و کودکان می آموزند که در مواجهه با چنین مشکلاتی می توان با استقامت برخورد نمود.

همچنین می توان آموزش های لازم را در این زمینه به کودکان آموخت. مثلاً گفتن جملاتی مانند اینکه من یک پسر یا دختر شجاع هستم می تواند به کودکان برای غلبه بر ترس شان کمک کند که از دیگر روش های آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان می باشد.

روش های دارویی کنترل رفتار کودکان

امروزه  از داروها به شیوه های مختلف برای کنترل رفتار کودکان در دندانپزشکی استفاده می شود. این داروها می توانند به صورت استنشاقی ،خوراکی و یا تزریقی استفاده شوند. به طور کلی دو شیوه مختلف برای کنترل رفتار کودکان با دارو وجود دارد.

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان ( سدیشن )، بیهوشی.

 

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان

 

 

آرام بخشی(سدیشن) در دندانپزشکی

آرام بخشی ( سدیشن ) در دندانپزشکی در واقع شکل خفیفی از بیهوشی می باشد. بسته به میزان داروی استفاده شده در کودک، سطح آرام بخشی(سدیشن) در کودکان متفاوت است.

در سطوح مختلف آرام بخشی در دندانپزشکی ، واکنش ها و عکس العمل کودکان نسبت به محرک ها متفاوت می باشد.

آرام بخشی خفیف در دندانپزشکی

در این سطح از آرام بخشی، کمترین میزان از کاهش هوشیاری در کودک دیده می شود. در این روش کودک به سوالات و خواسته های متخصص دندانپزشکی کودکان  پاسخ های معمول را می دهد.

آرام بخشی متوسط در دندانپزشکی

در این سطح از آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان ، کودک به سوالات و محرک های لمسی پاسخ می دهد اما سطح هوشیاری نسبت به آرام بخشی خفیف کمتر است. گاهی در این سطح از آرام بخشی واکنش هایی مانند گریه کردن نیز دیده می شود.

باید در نظر داشت که سطح آرام بخشی مسئله بسیار مهمی است که یک متخصص دندانپزشکی کودکان با توجه به آموزش ها و مهارت های به دست آورده باید به آن توجه کند، زیرا آرام بخشی عمیق دارای شرایطی است که نیازمند مراقبت و نظارت بیشتری است.

آرام بخشی عمیق در دندانپزشکی

در این سطح از آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان ، بیمار سطح عمیق تری از کاهش هوشیاری را دارد، اما همچنان به محرک های دردناک پاسخ می دهد.

شناخت تفاوت آرام بخشی خفیف و متوسط با عمیق نیازمند دانش و مهارتی است که تنها افراد آموزش دیده در این زمینه قادر به کنترل این شرایط هستند.

استفاده از تجهیزات به منظور انجام آرام بخشی، ضروری است .

 

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان

 

آرام بخشی استنشاقی

یکی از روش های رایج در آرام بخشی کودکان در دندانپزشکی ، استفاده از داروهای استنشاقی می باشد.

یکی از این داروها، نیتروز اکساید یا گاز خنده است. این گاز بی رنگ و بی بو،سبب ایجاد آرام بخشی خفیف و متوسط در کودکان می شود. عوارضی مانند تهوع ممکن است در برخی بیماران دیده شود که البته البته این میزان بسیار کم است.

البته باید در نظر داشت که این روش در کودکان به شدت پرخاشگر قابل استفاده نمی باشد زیرا در این روش نیازمند قرار دادن یک ماسک بر روی بینی کودک هستیم  که در صورت عدم همکاری امکانپذیر نمی باشد.

آرام بخشی استنشاقی تنها برای انجام اعمالی مانند تزریق و یا ترمیم های سطحی قابل استفاده می باشد.

آرام بخشی خوراکی

این روش نیز سبب ایجاد یک آرام بخشی خفیف تا متوسط می شود.

در این روش از داروهای خوراکی مختلفی استفاده می شود.

شاید بسیاری تصور کنند که این روش برای درمان کودکان غیر همکار خود بسیار مهید است اما باید در نظر داشت که این روش نسبت به سایر روش های آرام بخشی، قابل اعتماد نیست، زیرا جذب دارو در کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد و بنابراین تعیین میزان دقیق دارو برای اثربخشی بسیار دشوار است.

داروهای آرام بخش در دندانپزشکی کودکان

از جمله داروهای مورد استفاده در این روش می توان به داروهای ضد اضطراب، اپیوئیدها،مخدرها، خواب آور و آرام بخش ها اشاره نمود.

اما باید دانست که استفاده از این داروها و تعیین میزان مصرف این داروها تنها با تجویز یک متخصص دندانپزشکی اطفال خوب و مجرب در این زمینه امکانپذیر است و از مصرف خودسرانه این داروها در منزل اکیداً خودداری کنید.

 

 

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان

 

افراد مناسب برای استفاده از داروهای آرام ‌بخش

با توجه به توضیحات داده شده، استفاده از داروهای آرام بخش در دندانپزشکی کودکان استفاده محدودی دارد. استفاده از داروها ممکن است در برخی کودکان به دلیل طعم نامناسب امکانپذیر نباشد.

همچنین ممکن است برخی از کودکان بعد از خوردن دارو، استفراغ کنند که این امر خود می تواند در محاسبه میزان دقیق دارو مشکل ساز شود. حتی ممکن است این شرایط کودک را بد خلق تر نماید.

همچنین جذب دارو در کودکان می تواند بر اساس وزن، ترس و اضطراب، خستگی و بسیاری از عوامل دیگر تحت تأثیر قرار بگیرد.

بنابراین با توجه به تمامی این مطابل می توان درک نمود که استفاده از این روش با وجود سادگی می تواند بسیار دردسرساز باشد.

آرام بخشی تزریقی

این روش نیز یکی دیگر از روش های مؤثر در آرام بخشی(سدیشن) کودکان در دندانپزشکی است.

این روش می تواند به صورت تزریق های عضلانی ، وریدی استفاده شود.

این روش مشکلاتی که در روش آرام بخشی خوراکی وجود دارد را ندارد.

اما مشکلی که در این روش وجود دارد انجام تزریق در کودکان غیرهمکار است. همچنین در این روش کنترل سطح دارو برای حفظ سطح آرام بخشی بسیار مهم است.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا می توان نتیجه گرفت که در مواقعی که کودکان دارای اضطراب خفیف تا متوسط هستند و نیازهای درمانی کمی دارند، می توان از روش های آرام بخشی استفاده نمود، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این کار تنها متخصص دندانپزشکی کودکان که آموزش های لازم در این زمینه را دیده است، انجام شود.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات